Img

همان طور که می دانید از قدیم تاکنون چوب  به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها برای ساخت ابزار و وسایل مورد نیاز زندگی بشر بوده است. شاید استفاده از چوب ها برای ساخت ابزار و وسایل کار راحتی باشد اما صاف کردن و صیقل دادن آن مخصوصا در انواع طرح ها و مدل های امروزی بدون استفاده از ابزار های پیشرفته و مدرن کار دشواری می باشد. به همین دلیل استفاده از ابزار های مناسب در صنعت چوب نقش اساسی در تولید کار های چوبی ظریف و با کیفیت دارد. یکی از این ابزار هایی که در صنعت چوب به صورت گسترده استفاده می شود اور فرز نجاری است. اور فرز نجاری جایگزین مناسبی برای بسیاری از ابزار های نجاری می باشد. اگر شما هم می خواهید این ابزار را در کارگاه نجاری خود داشته باشید؛ باید به طور کامل بدانید که اورفرز نجاری چیست؟ و سپس برای خرید آن اقدام کنید،پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اور فرز یا فرز نجاری چیست؟

اور فرز یا فرز نجاری که معمولا با عنوان روتر نیز نام برده می شود؛ یکی از ابزار های برقی قابل حمل می باشد که در صنعت چوب مانند نجاری و مبل سازی از آن استفاده می شود. این ابزار از موتور الکتریکی، پایه، دو دستگیره و مته یا ابزار برش تشکیل شده است. موتور اور فرز دارای یک مرغک می باشد که با کمک آن، انتهای شنک مته را نگهداشته و به صورت عمودی در پایه قرار می گیرد. موتور این ابزار نسبت به پایه قابل تنظیم می باشد و عمق برش به وسیله مته ای که از پایه بیرون زده، تنظیم می شود. توجه داشته باشید که یک صفحه مدور با سوراخی در وسط در قسمت پایین برای مته ها تعبیه شده و باعث می شود سطح حرکت ابزار صاف و یکنواخت و کم اصطکاک شود.

انواع اور فرز

اور فرز ها با توجه به کاربرد ها و قابلیت هایی که دارند؛ دارای انواع گوناگونی هستند و شما می توانید با توجه به نیاز خود و کاربردی که دارند آن ها تهیه و استفاده کنید.

اور فرز ها در دو دسته اصلی پایه نفوذی و پایه ثابت هستند که در ادامه توضیح خواهیم داد:

اور فرز پایه نفوذی: با استفاده از این اور فرز می توان شیار های عمیق، اتصال کام و زبانه و طرح هایی با استفاده از شابلون روی قطعه چوب ایجاد کرد. برای برش با استفاده از این دستگاه باید اور فرز را به سمت پایین روی سطح کار حرکت داد. توجه داشته باشید که این دستگاه دارای کلید قفل بوده که با استفاده از آن می توان دستگاه را در عمق از پیش تعیین شده قفل کرد. در این اور فرز ها باید از تیغه های بدون بلبرینگ استفاده کرد زیرا این تیغه ها قابلیت سوراخ کردن و نفوذ به داخل چوب را دارند.

اور فرز ثابت: این اور فرز ها به نوعی همه کاره می باشند اما استفاده از این دستگاه به دلیل کنترل و ثبات بالا، در کار های بدون لبه بسیار ایده آل می باشد. پایه های این دستگاه تنظیم شده و تیغه آن نیز به طول از پیش تعیین شده نصب شده است.  

اور فرز پلان جر: این دستگاه از پایه به راحتی جدا می شود و از موتور این دستگاه می توان برای اتصال به دستگاه های دیگر مانند پانتوروتر ها استفاده کرد. اگر شما هم می خواهید از موتور این دستگاه برای دستگاه های مورد نیاز دیگر استفاده کنید اور فرز پلان جر انتخاب مناسبی می باشد.

با توجه به انواع اور فرزی که براساس پایه ذکر شد اور فرز ها براساس قدرت و اندازه نیز به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند:

اور فرز وظیفه سنگین: این اور فرز ها که جز سنگین ترین، قوی ترین و بزرگ ترین آن ها می باشد در دسته ی ابزار های حرفه ای قرار دارد و می توانید از آن در طولانی مدت و در کار های سنگین از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است این ابزار از بزرگ ترین کولت برخوردار می باشد.

اور فرز وظیفه متوسط: این اور فرز ها که بین ابزار های دسته وظیفه سنگین و وظیفه سبک قرار دارند را نمی توان در کار های سنگین صنعتی استفاده کرد اما می توان از آن ها در کار های دقیق تر و ظریف تر استفاده کرد.

اور فرز وظیفه سبک: این اور فرز ها همان طور که از نام آن مشخص است نسبت به دیگر اور فرز ها ضعیف تر می باشند به همین دلیل گزینه مناسبی برای انجام فعالیت های سبک می باشد. این ابزار نیمه حرفه ای انتخاب خوبی برای دست سازه های خانگی و کار های DIY می باشد اما به صورت مداوم و طولانی مدت نباید از آن ها استفاده کرد.

اور فرز های نجاری دارای چه ساختاری هستند؟

اور فرز های نجاری هم مانند سایر ابزار های برقی دارای اجزای مختلفی می باشند. معمولا در ساختار اور فرز ها بدنه و موتور به صورت یکپارچه قرار دارند و تنها یک صفحه به پایه متحرک آن، برای تنظیم ارتفاع قرار گرفته است. اجزای اور فرز شامل موارد زیر می باشد:

موتور اور فرز: موتور اور فرز که یکی از مهم ترین قسمت های آن می باشد دارای قدرت بالایی بوده و نیروی چرخشی را بدون وجود دنده و گیربکس، به شفت و تیغه منتقل می کند.

بدنه اصلی اور فرز: بدنه اصلی به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت بالایی آن با پوشش موتور مرتبط می باشد و معمولا از جنس پلاستیک عایق دوبل است. قسمت پایینی هم که اکثر قابلیت ها و امکانات اور فرز در آن قرار دارد از جنس فلز می باشد.

صفحه متحرک اور فرز: این قطعه زیر پایه قرار می گیرد و سبب می شود که پایه انواع اور فرز ثابت شود. با استفاده از یک اهرم درگیر با پایه اور فرز، صفحه متحرک پایینی آزاد می شود و در ارتفاع مورد نظر تنظیم می شود.

تنظیم سرعت: وظیفه تنظیم سرعت چرخش موتور در دور مورد نظر بر عهده کنترل سرعت یا دیمر می باشد. در اور فرز هایی که دیمردار هستند شما می توانید با غلطک دیمر، سرعت مورد نظر را در حدود 8 تا 28 هزار دور تنظیم کنید.

پیچ ها و اهرم های تنظیم ارتفاع: این قسمت دستگاه که با نام عمق برش تیغه هم شناخته می شود به گونه ای طراحی شده که ارتفاع دستگاه را برای راحت تر شدن کار شما تنظیم می کند. توجه داشته باشید که در این قسمت اور فرز از یک پیچ برای تنظیم ارتفاع و یک پیچ برای تنظیم عمق تشکیل شده است.

دستگیره دستگاه: با توجه به این که این دستگاه از قدرت بالایی برخوردار است تولید کنندگان برای کنترل تنش های زیاد هنگام کار با این محصول، دو دستگیره در دو طرف بدنه قرار داده اند تا شما بتوانید اور فرز را به طور کامل ثابت نگه دارید.

کولت: در انتهای شفت اور فرز، کولت یا تیغ گیر وجود دارد که محل قرارگیری پایه تیغ اور فرز در داخل دستگاه است. با قرار گرفتن پایه تیغه درون کولت و چرخاندن مهره آن، می توان تیغه را در جای خود محکم کرد. کولت های اور فرز با توجه به اندازه دستگاه، در اندازه های 6 تا 12 میلی متر متغیر هستند.

محافظ تراش: محافظ تراش یک طلق شفاف می باشد که سبب جلوگیری از پرتاب شدن تراشه های کار به طرف شما در حین انجام فعالیت می شود.

اور فرز ها چه کاربرد هایی دارند؟

اصلی ترین کاربرد اور فرز، ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی می باشد. انواع اور فرز ها به گونه ای طراحی شده اند که نجار ها و افرادی که در محیط های شغلی خود با چوب سر و کار دارند، می توانند از مدل های مختلف این محصول در موقعیت های مختلف استفاده کنند. اور فرز های نجاری ابزار های همه کاره ای هستند که می توان از آن ها در کار هایی مثل مبل سازی، کابینت سازی و بسیاری از مصارف خانگی استفاده کرد. در ادامه به کاربرد های این ابزار کاربردی می پردازیم:

  1. برش چوب
  2. حکاکی و ایجاد شیار
  3. ابزار زنی قسمت لبه چوب
  4. باربرداری یکدست سطح چوب
  5. ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی
  6. ایجاد نقش و طرح های گل نقطه ای

در هنگام خرید اور فرز نجاری چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟

اورفرزها دارای مدل های مختلفی هستند به همین دلیل شاید به هنگام خرید دچار مشکل شوید. بسیاری از افراد هنگام انتخاب و خرید اور فرز ها دچار سردرگمی می شوند و نمی دانند چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند. توجه داشته باشید که هنگام خرید علاوه بر نیاز خود موارد زیر را نیز می توانید مد نظر داشته باشید:

  • صفحه کفی
  • سایز کولت
  • ابزار و ابزارگیر
  • توان و سرعت اور فرز

چه نکات ایمنی را باید هنگام کار با اور فرز ها رعایت کرد؟

هنگام استفاده و کار با تمامی ابزار های برقی برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان خود باید نکات ایمنی را رعایت کنید که اور فرز ها هم از قاعده مستثنا نیستند. نکاتی که هنگام استفاده از اور فرز ها باید رعایت کنید شامل موارد زیر می باشد:

  • تیغچه را خنک کنید.
  • دستگاه را تست کنید.
  • کولت را خوب محکم کنید.
  • قطعه کار را به خوبی ثابت کنید.
  • مراقب دست ها و کابل ها باشید.
  • استفاده از ماسک را فراموش نکنید.
  • اور فرز را در جهت صحیح هدایت کنید.
  • از لباس گشاد و اشیاء آویزان استفاده نکنید.
  • سایز تیغچه و دور دستگاه را تنظیم نمایید.
  • برای تعویض تیغچه اور فرز را از برق جدا کنید.
  • زمانی که تیغچه در تماس با چیزی است اور فرز را روشن نکنید.
  • بهتر است همیشه هنگام کار از عینک ایمنی و گوشی محافظ استفاده کنید.

سخن آخر

قطعا همه ی شما هنگام خرید ابزار های برقی به خصوص خرید اورفرز نجاری به دنبال ابزاری هستید که دوام و طول عمر بالایی داشته باشد و از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد. امروزه برند های زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید مدل های مختلف اور فرز فعالیت می کنند.ابتدا اطلاعات خودر را در مورد اینکه اورفرز نجاری چیست و کاربرد اور فرز کامل کنید و سپس از برند هایی که محصولات خود را طبق استاندارد های بین المللی و با کیفیتی مطلوب، تولید و به بازار عرضه می کنند،خرید کنید،زیرا در این صورت علاوه بر کیفیت عالی از قیمت مناسب آن ها هم بهره مند خواهید شد.

 

سوالات متداول

اور فرز چیست؟

اور فرز یا فرز نجاری که معمولا با عنوان روتر نیز نام برده می شود یکی از ابزار های برقی قابل حمل می باشد که در صنعت چوب مانند نجاری و مبل سازی از آن استفاده می شود. این ابزار از موتور الکتریکی، پایه، دو دستگیره و مته یا ابزار برش تشکیل شده است.

کاربرد اورفرز چیست؟

اصلی ترین کاربرد اور فرز، ایجاد اتصال بین دو قطعه چوبی می باشد