Img

اره رومیزی یکی از وسایل اصلی در هر کارگاه نجاری و چوب‌بری است که برای ایجاد برش‌هایی با شکل‌های مختلف بر روی قطعاتی با ضخامت‌های متفاوت استفاده می‌شود. کار با این اره امری کاملا تخصصی است و به همین دلیل لازم است قبل از هر چیز آموزش کار با اره میزی را مطالعه کنید. در این مطلب نکات ایمنی مهم و کاربردی برای کار کردن با این اره‌ها را بیان کرده و تلاش می‌کنیم هر چیزی که در حفظ ایمنی شما موثر است ارائه دهیم. توصیه می‌کنیم که این مطلب را با دقت بخوانید و سپس کارهای اولیه خود را تحت نظر یک فرد متخصص انجام دهید.

نکات ایمنی در شروع کار با اره میزی

برای شروع کار با هر ابزار برقی به‌خصوص ابزارهایی که دارای تیغه بوده و برای برش استفاده می‌شوند، باید نکاتی را در نظر بگیرید که ایمنی شما را در طول کار تضمین کند. در این بخش این نکات را بیان کرده و پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع کار مطمئن شوید که همه آن‌ها را رعایت کرده‌اید.

  • حتما از عینک، دستکش و لباس ایمنی استفاده کنید. چراکه احتمال پرش قطعات در طول کار با این اره بسیار زیاد است.
  • برای محافظت از گوش‌های خود، گوشی ایمنی را به کار ببرید.
  • از محکم و تیز بودن تیغه مطمئن شوید تا قطعه خیلی سریع و یکدست برش داده شود.
  • اطمینان حاصل کنید که تیغه کاملا تنظیم بوده و عمود بر میز قرار گرفته است. همچنین باید ازنظر تابدار بودن یا سلامت دندانه‌ها نیز آن را بررسی کنید.
  • حتما گردوغبار و خاک‌اره‌های برش‌های قبلی را تمیز کنید تا در حین کار مزاحمتی برای شما به وجود نیاورند.
  • سطح چوب را کاملا بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه میخ، پیچ یا قلاب آن‌ها را خارج کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های گشاد خودداری کرده و جواهرات و زیورآلات و ساعت‌های فلزی را از خود جدا کنید.
  • از سالم بودن کابل ابزار اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که در طول کار کابل مزاحمتی برای شما ایجاد نخواهد کرد.


 

آموزش کار با اره میزی مرحله به مرحله

همواره به یاد داشته باشید که این ابزار یکی از خطرناک‌ترین ابزارهای برش در کارگاه نجاری است؛ پس باید قبل از روشن کردن دستگاه همه مراحل را به‌دقت دنبال کنید. زمانی به سراغ برش با این دستگاه بروید که مطمئن هستید تمرکز کافی دارید و می‌توانید کار را بدون هیچ مشکلی پیش ببرید. در این بخش آموزش کار با اره میزی را با ذکر مراحل مختلف ادامه می‌دهیم.

  1. تنظیم دستگاه

تنظیم دستگاه از مهم‌ترین مراحل کار با اره میزی است و باید آن را با دقت انجام داده و مطمئن شوید که همه نکات را رعایت کرده‌اید. تنظیم نامناسب این ابزار در نتیجه برش تاثیر زیادی داشته و ایمنی شما را نیز به خطر می‌اندازد. به‌منظور انجام تنظیمات مراحل زیر را دنبال کنید.

  • از محکم بودن اره و تیغه مطمئن شده و بررسی کنید که فضای کافی برای حرکت دارید. همه ابزارها و موانع اطراف ابزار را جابه‌جا کنید تا با تسلط کافی کار را پیش ببرید.
  • اره باید کاملا مسطح بوده و بیشتر از 0.01 اینچ انحراف نداشته باشد
  • تیغه اره باید کاملا تیز بوده و در سر جای خود محکم شده باشد تا در صورت تماس با قطعه مشکلی برای آن پیش نیاید.
  • گارد حفاظتی تیغه را در اطراف آن قرار دهید تا انگشتان و دستان شما از تماس با تیغه در امان باشند.
  • گیره و جداکننده‌ها را بر روی ابزار قرار دهید تا از ضربه‌ها و لگدزنی آن در امان باشید.
  • تخته‌های کار باید حتما مسطح باشند؛ سطوح ناهموار کنترل تخته را مشکل کرده و باعث کاهش دقت برش می‌شود.

اره میزی نجاری

  1. قرار گرفتن در محل مناسب

قبل از شروع کار با اره باید محلی را انتخاب کنید که در آن تسلط کافی بر روی قطعه و ابزار داشته و می‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید. جای شما در زمان برش قطعه باید کاملا ثابت و پایدار بوده و نیاز به حرکت زیاد برای مشاهده مسیر برش نداشته باشید. همچنین باید بتوانید قطعه را به‌راحتی در دستان خود نگه داشته و آن را هدایت کنید تا زمانی که فشار تیغه به آن وارد می‌شود کنترل قطعه از دست شما خارج نشود.

  1. تنظیم محل قطعه

مشخص کنید که قصد دارید چه نوع برشی در قطعه ایجاد کنید و کدام قسمت‌های آن را می‌خواهید برش بزنید. با توجه به محل بر قطعه را بر روی میز قرار داده و مطمئن شوید که می‌توانید به‌راحتی آن را کنترل کنید.

اره میزی نجاری

  1. قرار دادن محافظ‌ها

حتما از محافظ تیغه استفاده کنید تا انگشتان و دستان شما در امان باشند و براده‌های چوب نیز ازنظر تنفسی مشکلی برای شما به وجود نیاورند. اگر قصد ایجاد برش‌های باریک و نزدیک به هم در قطعه را دارید از گونیا یا گیج فارسی بر برای نگه‌داشتن قطعه استفاده کنید. در مواردی که عرض قطعه کار بسیار کم است یا باید برش‌های باریکی ایجاد کنید، می‌توانید دسته push stick را برای نگه‌داشتن قطعه به کار ببرید تا خیالتان از بابت ایمنی کاملا راحت باشد.

  1. روشن کردن دستگاه و شروع برش

بعد از اطمینان از همه موارد فوق باید دستگاه را به برق متصل کرده و روشن کنید. قبل از اینکه قطعه را به تیغه نزدیک کنید، اجازه دهید که تعداد دور تیغه به حد نهایی خود برسد. توجه داشته باشید که کم بودن دور چرخش یا تغییر آن در حین کار می‌تواند باعث ایجاد حالت کیک بک شده و قطعه را به سمت عقب پرتاب کند.

بعد از رسیدن به دور نهایی آرام‌آرام قطعه را به تیغه نزدیک کرده و برش را انجام دهید. حتما از ابزارهای کمکی برای نگه‌داشتن آن استفاده کنید و در کل زمانی که مشغول برش زدن هستید، قطعه را رها نکرده یا فشار دستتان را کم نکنید.

اره میزی

نکات مهم بعد از اتمام کار با اره میزی

در آموزش کار با اره میزی همان‌قدر که رعایت موارد ایمنی قبل و در حین کار اهمیت دارد، بعد از اتمام کار نیز مهم خواهد بود. انجام این کارها باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و ایمنی شما را برای برش‌های بعدی تامین خواهد کرد. در ادامه تعدادی از این نکات را بیان می‌کنیم.

  • بعد از پایان کار حتما اره را از برق جدا کرده و اجازه دهید که تیغه کاملا خنک شود.
  • اگر برای مدتی طولانی با ابزار کاری ندارید، تیغه آن را جدا کرده و در محلی مطمئن قرار دهید.
  • براده‌های چوب و خاک‌اره‌های اطراف و روی میز دستگاه را به‌طور کامل تمیز کنید تا در برش‌های بعدی در کار شما اختلالی به وجود نیاورند.
  • دستگاه را روغن‌کاری کرده و محکم بودن پیچ‌ها و اجزای مختلف آن را بررسی کنید.
  • کابل دستگاه را جمع کنید تا در زمان راه رفتن در کارگاه یا استفاده از ابزارهای دیگر آسیبی نبیند.

مراحل تعویض تیغه

بسیاری از موارد پیش می‌آید که شما باید تیغه را عوض کرده و متناسب با ضخامت قطعه برش تیغه‌ای با قطر و دندانه‌های مناسب قرار دهید. در این بخش از آموزش کار با اره میزی قصد داریم مراحل تعویض تیغه را بیان کنیم.

  1. مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل نیست و برای اطمینان از عدم حرکت تیغه یک قطعه چوب در زیر دندانه‌های آن قرار دهید.
  2. با استفاده از آچار مخصوص مهره کنار تیغه را باز کرده و به‌آرامی آن را خارج کنید.
  3. تیغه جدید را از محل حفره وسط میز کار اره وارد میله گردان کنید. توجه داشته باشید که دندانه‌های تیغه باید به سمت جلوی میز باشند.
  4. تیغه را با همان مهره‌ای که باز کرده بودید محکم کنید. برای اطمینان از استحکام می‌توانید تیغه را با دستمال نگه داشته و با استفاده از آچار مخصوص مهره را کاملا سفت کنید.
  5. به‌منظور تنظیم ارتفاع تیغه از گونیا استفاده کنید. فک تنظیم‌کننده تیغه را در زاویه دلخواه بچرخانید و سپس آن را بر روی سطح میز قرار دهید.

اره میزی

سخن پایانی

در آموزش کار با اره میزی همواره بر این نکته تاکید می‌شود که نکات ایمنی را قبل از شروع کار رعایت کنید. توجه داشته باشید که دور چرخش تیغه ‌این ابزار بسیار زیاد بوده و خود تیغه نیز بسیار تیز است. به همین دلیل یک‌لحظه غفلت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند. توصیه می‌کنیم که نکات مطرح‌شده در این مطب را به‌عنوان چک‌لیست در گوشه از کارگاه خود قرار دهید و در اوایل کار که تجربه کافی ندارید، حتما تحت نظارت یک فرد متخصص و با راهنمایی او با این ابزار کار کنید که هیچ خطری سلامت شما را تهدید نکند و بتوانید بهترین برش‌ها را در قطعات مختلف بزنید.

 

 

سوالات متداول

 

چراتنظیم دستگاه اره میزی خیلی مهم است؟ تنظیم نامناسب این ابزار در نتیجه برش تاثیر زیادی داشته و ایمنی شما را نیز به خطر می‌اندازد.  
مهم ترین نکته در کار با اره میزی چیست؟ حتما از عینک، دستکش و لباس ایمنی استفاده کنید. چراکه احتمال پرش قطعات در طول کار با این اره بسیار زیاد است.