Img

یکی از برش دهنده‌های بسیار قدرتمند در دنیای صنعت که برای مصارف خانگی نیز کاربرد دارد؛ مینی فرز است. از این وسیله می‌توان برای برش کاشی، تیز کردن تیغه‌های ماشین چمن‌زنی و قطعه‌قطعه کردن موزاییک استفاده کرد. نکته مهم اینجا است که در صورت کار نکردن درست با این فرز، طول عمر آن کاهش یافته و بازده زیادی نیز نخواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله می‌خواهیم آموزش کار با مینی فرز را به شما ارائه کنیم.

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

1_ آنچه باید پیش از شروع آموزش کار با مینی فرز بدانید

2_ مراحل کار با مینی فرز

3_ نکات مهم برای آموزش کار با مینی فرز

 

 

آنچه باید پیش از شروع آموزش کار با مینی فرز بدانید

برای اینکه بتوانید بیشترین بازدهی و بهترین نتیجه را از کار با دستگاه مینی فرز به دست آورید؛ باید پیش از آغاز به کار با آن، مواردی را رعایت کنید. این موارد عبارت‌اند از:

  • تناسب دستگاه با هدف شما

در ابتدای کار باید مطمئن شوید دستگاهی که انتخاب کرده‌اید؛ با هدف شما تناسب داشته و می‌تواند توان کافی را برای انجام کار فراهم کند. برای مثال باید بدانید که مینی فرزهای بادی قدرت کمتری ایجاد کرده و معمولا برای پروژه‌های کوچک استفاده می‌شوند. همچنین در مواردی که فضای کافی برای جابجایی دستگاه وجود ندارد؛ از این نمونه استفاده می‌شود. اما مینی فرز برقی به دلیل توان بالا، برای انجام کارهای سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • انتخاب دیسک مناسب

در این مرحله نیز باید با توجه به کاربرد موردنظر خود، دیسک مناسب را انتخاب کنید. برای مثال اگر در انتهای کار قرار دارید؛ باید دیسک سمباده و پولیش‌کاری را بر روی دستگاه نصب کنید. اما برای برش کاشی‌ها، سنگ‌ها و آهن‌آلات و یا از بین بردن لکه‌های رنگ و زنگ‌زدگی نیاز به دیسک‌های برشی خواهید داشت. از دیسک‌های سنگ‌زنی نیز برای کار بر روی فلزات و سنگ‌ها استفاده می‌شود.

مینی فرز

  • مطالعه دستورالعمل‌ها و آموزش کار با مینی فرز

پیش از شروع به کار با دستگاه مینی فرز باید مطمئن شوید که همه زیروبم دستگاه را می‌شناسید و میدانید که چگونه باید آن را کنترل کرد. خواندن دستورالعمل‌ها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید شیوه تعویض قطعات را یاد گرفته و یا تناسب قطعات را با کار موردنظر خود تشخیص دهید. این دستورالعمل توسط تولیدکننده نوشته شده و بنابراین مطمئن‌ترین مرجع برای آموزش کار با مینی فرز است.

  • رعایت نکات ایمنی

رعایت کردن نکات ایمنی در هر کاری، به‌ویژه کار با دستگاه‌های دارای سرعت و قدرت زیاد، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. در زمان کار با دستگاه مینی فرز نیز باید مطمئن شوید که همه نکات ایمنی را رعایت کرده و چیزی را از قلم نینداخته‌اید.

برای افزایش ایمنی کار باید سعی کنید که کار خود را بر روی یک سطح ثابت انجام دهید تا احتمال لغزیدن قطعه به صفر برسد. همچنین باید از عینک ایمنی برای در امان ماندن از پرتاب‌های ناشی از خرد شدن مصالح استفاده کنید. استفاده از دستکش ایمنی نیز می‌تواند به نگه‌داشتن و کنترل بهتر مینی فرز کمک کند. حتما حفاظ تیغه را بر روی دستگاه نصب کنید تا احتمال آسیب رسیدن به دست شما در اثر برخورد با تیغه، به صفر برسد.

به‌علاوه باید دقت کنید که محیط کار نیز از ایمنی کافی برخوردار است؛ برای مثال بهتر است در محیط‌های مرطوب با این دستگاه کار نکنید. همچنین در نزدیکی مخازن نگهداری از سوخت یا لوله‌های گاز، از مینی فرز استفاده نکنید. همچنین اگر صدای دستگاه آزارتان می‌دهد؛ گوش‌هایتان را نیز بپوشانید.

مینی فرز

مراحل کار با مینی فرز

در ادامه مراحل کار با مینی فرز را به‌صورت گام به گام با هم می‌بینیم:

شروع به کار با دستگاه

پس از اینکه مطمئن شدید همه مقدمات را به‌خوبی فراهم کرده و کاملا برای روشن کردن دستگاه آماده‌اید؛ مینی فرز را محکم در دست گرفته و آن را به قطعه‌ای که می‌خواهید کار را بر روی آن انجام دهید، نزدیک کنید. برای شروع به کار با دستگاه، مراحل زیر را دنبال نمایید:

سرعت دستگاه را تنظیم کنید

در نخستین گام از آموزش کار با مینی فرز باید با توجه به نوع قطعه و کاری که می‌خواهید انجام دهید؛ سرعت دستگاه را تنظیم کرده و سپس آن را روشن نمایید. دقت کنید که در زمان روشن شدن دستگاه باید آن را محکم در دست خود نگه دارید؛ در غیر این صورت دستگاه دچار ضربه خواهد شد و ممکن است به قطعه آسیب بزند. می‌توانید از دسته جانبی مینی فرز برای این کار استفاده کنید.

نکته مهم: پیش از اینکه مینی فرز را به قطعه نزدیک کنید؛ آن را روشن نمایید؛ در غیر این صورت احتمال وارد شدن آسیب به قطعه تا حد زیادی افزایش خواهد یافت.

موقعیت مینی فرز را نسبت به قطعه تنظیم کنید

باید به این نکته اشاره کنیم که موقعیت قرارگیری مینی فرز نسبت به قطعه، می‌تواند درنتیجه کار شما بسیار تاثیرگذار باشد. باید دقت کنید که دستگاه را در نزدیکی لبه‌های قطعه قرار ندهید؛ بلکه آن را همواره در راستای جسم نگه داشته و تلاش کنید که در حین کار این زاویه را ثابت نگه دارید.

در این مورد بهتر است الگوی کاری خود را بر روی قطعه با علامت مشخص کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید نقطه شروع را به‌درستی انتخاب کرده و دقیقا همان کاری را انجام دهید که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید.

مینی فرز متابو

کار موردنظر خود را انجام دهید.

در حین انجام کار باید دیسک مینی فرز را در نزدیکی قطعه نگه دارید؛ باید دقت کنید که کار را حتما با دنبال کردن علامت‌گذاری‌ها پیش ببرید تا نتیجه دلخواه شما به دست آید. اگر قصد دارید که برش‌های خود را با استفاده از مینی فرز انجام دهید؛ باید دستگاه را به سمت خود نگه داشته و اجازه ندهید که به سمت داخل حرکت کند.

برای انجام پولیش یا از بین بردن آثار زنگ و زنگ‌زدگی، باید مینی فرز را به‌صورت عرضی و در تمام طول قطعه حرکت دهید. دقت کنید که باید این کار را به‌صورت کاملا یکنواخت و بدون وارد کردن فشار مضاعف به دستگاه انجام دهید. همچنین برای ساب زدن نیز باید زاویه میان مینی فرز و قطعه را بر روی 35 درجه تنظیم کنید.

مقاله آموزش کار با اور فرز نجاری را در مجله جعبه ابزار از دست ندهید.

نکات مهم برای آموزش کار با مینی فرز

علاوه بر نکاتی که باید پیش از شروع به کار با دستگاه مینی فرز به آن‌ها دقت کنید؛ نکاتی نیز در حین کار و یا برای نگهداری از دستگاه حائز اهمیت هستند که در این بخش به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • چگونگی تعویض دیسک

در مواردی که ممکن است نیاز به تعویض دیسک پیدا کنید؛ باید دستگاه را از برق جدا کرده و آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس با استفاده از آچار، دیسک قبلی را باز کرده و دیسک جدید را درست در جای خود قرار دهید. از آچار مخصوص برای محکم کردن دیسک استفاده کنید. دقت کنید که در زمان اتصال دوباره مینی فرز به برق، دستگاه بر روی حالت خاموش قرار داشته باشد.

  • اطمینان از سلامت صفحه برش

هر بار که می‌خواهید مینی فرز را روشن کنید؛ باید از سلامت صفحه برش اطمینان حاصل کرده و دقت کنید که هیچ اثری از زدگی، ترک یا خرابی بر روی آن وجود نداشته باشد. در غیر این صورت ناچار هستید که دیسک را تعویض کنید.

  • استفاده از امکانات دستگاه برای کنترل آن

بهتر است دستگاهی را خریداری کنید که کنترل کردن آن تا حد زیادی برای شما آسان باشد. برای مثال داشتن دسته جانبی می‌تواند تسلط شما را در حین کار افزایش داده و کنترل حرکات دستگاه را برایتان آسان‌تر کند. همچنین وجود کلید کنترل سرعت بر روی دستگاه، باعث می‌شود که بتوانید به‌راحتی و حتی در حین کار، سرعت را تغییر داده و به‌این‌ترتیب از پس انجام کارهای ظریف برآیید.

سخن پایانی

آموزش کار با مینی فرز یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که هر فرد باید پیش از اقدام برای کار با این دستگاه انجام دهد؛ برای این کار می‌توان از دستورالعمل‌ها و راهنمای ارائه‌شده به همراه دستگاه استفاده کرده و یا از یک متخصص کمک گرفت. همچنین باید دقت کنید که پیش از شروع به کار با این ابزار، همه مقدمات را به‌صورت کامل فراهم کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را به دست آورید.

 

 

سوالات متداول


1_پیش از شروع آموزش کار با مینی فرز باید به چه نکاتی دقت کرد؟

تناسب دستگاه با هدف شما.انتخاب دیسک مناسب.مطالعه دستورالعمل‌ها و آموزش کار با مینی فرز.رعایت نکات ایمنی


2_چگونگی تعویض دیسک در مینی فرز را بیان کنید.

در مواردی که ممکن است نیاز به تعویض دیسک پیدا کنید؛ باید دستگاه را از برق جدا کرده و آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. سپس با استفاده از آچار، دیسک قبلی را باز کرده و دیسک جدید را درست در جای خود قرار دهید. از آچار مخصوص برای محکم کردن دیسک استفاده کنید. دقت کنید که در زمان اتصال دوباره مینی فرز به برق، دستگاه بر روی حالت خاموش قرار داشته باشد.