Img

یکی از زیرمجموعه‌های ابزارهای صنعتی و دستی، جعبه ابزار است، اهمیت داشتن یک جعبه ابزار کارآمد برای هر کسی که به قول معروف دست به آچار است، بسیار روشن است.  جعبه‌ ابزارها معمولاً دارای بدنه‌ای محکم و قابل حمل هستند، در داخل آنها می‌توان مجموعه‌ای از ابزارهای متنوع را متناسب با نیازهای فردی یا موقعیت قرار داد. در کارگاه ها، افراد متخصص و تکنسین، به یک جعبه ابزار مناسب، جهت نگهداری و مرتب سازی کلیه ابزارهای خود، نیاز دارند.

در جواب اینکه جعبه ابزار چیست؟ باید بگوییم که، جعبه ابزار یک محفظه برای نگهداری ابزارآلات است؛ که به راحتی قابل حمل بوده و انواع مختلفی دارد مثل جعبه ابزار فلزی، جعبه ابزار پلاستیکی و پارچه های فشرده حتی برزنتی(کیف ابزار). جعبه ابزارها طبقات و شبکه بندی های مختلفی دارد، که هر نوع ابزار را  با توجه به کاربردهای مختلف آن طبقه بندی می کنیم و جایگاه هر نوع از ابزارها در آن مشخص است.

برای معرفی انواع جعبه ابزار در ادامه مطلب با ما همراه باشید :

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

انواع جعبه ابزار

 این نوعی جعبه ابزار دستی است؛ که به دلیل جنس آن که از پلاستیک فشرده است، سبک و قابل حمل بوده و صدای کم تری ایجاد میکند و در ابعاد و سایزهای مختلف تولید میشود.

جعبه ابزار فلزی نسبت به جعبه ابزار پلاستیکی از وزن بیشتری برخوردار است؛ ماندگاری و دوام بیشتری دارد و در سایز ها و طبقات مختلف تولید می شود.

جعبه ابزار فلزی

کیف ابزار کاربردی شبیه جعبه ابزار دارد که از نوع برزنت است و به‌ راحتی قابل حمل بوده و در سایز و مدل های مختلف در بازار موجود است ؛ کیف ابزار بیشتر برای استفاده در منزل و خودرو انتخاب و تهیه می گردد.

کیف ابزار

  • جعبه ابزار همه کاره

  •  نوع دیگری از جعبه ابزار که در بازار موجود است به جعبه ابزار همه کاره معروف است در این جعبه ابزار یکسری ابزار از قبیل دریل، پیچ گوشتی، آچار، انبردست، دمباریک، متر، کاتر، انبرقفلی، فازمتر، متر و... که با توجه به نوع تعداد (چند پارچه) به همراه جعبه ابزار به فروش می رسد؛ که خریدار با توجه به نوع مصرف و نیاز آن را خریداری می کند.

  • جعبه ابزارهای کارگاهی

 نوعی دیگر از جعبه ابزار، جعبه ابزارهای کارگاهی است. کاربرد این جعبه ابزار در کارخانجات، کارگاه ها و محیط های صنعتی جهت محافظت، نگهداری و حمل ابزارها و تجهیزات استفاده می شود که با توجه به نوع کار تعداد مختلف کشو، طبقات، کمدها و جایگاه مشخص برای انواع ابزارآلات متفاوت می باشد

 اگر شما هم می خواهید به محیط کار و کارگاه خود نظم بدهید، تا بتوانید به هر یک از ابزارآلات خود به راحتی و در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشید، می توانید از جعبه ابزار های کمدی و یا کارگاهی استفاده کنید. جنس جعبه ابزار های کارگاهی در قدیم، از چوب بوده اما امروزه بیشتر از جنس های فلزی و پلاستیکی ساخته و تولید می شوند. از این جعبه ابزار ها در کارگاه های صنعتی، مانند کارگاه های تراشکاری، مکانیکی، تاسیسات و غیره استفاده می شود. جعبه ابزار های کمدی که بسیار پرکاربرد می باشند، به سادگی در محل مورد نظر نصب می شوند و با توجه به این که دارای طبقه های بسیار بزرگ و جاداری هستند، می توانید انواع ابزارآلات خود را تفکیک کرده و در آن قرار دهید، تا در صورت نیاز به راحتی ابزارآلات خود دسترسی داشته و استفاده کنید.

نیاز به یک جعبه ابزار خودرو ضروری است تا تعمیرات و خدماتی که نیاز به متخصص و مکانیک حرفه ای نیست را انجام داد و حتی امکان دارد در مواقع ضروری و حتی در مسافرت مورد نیاز باشد.

اکثر افراد یک جعبه ابزار خانگی در منزل خود دارند تا کارهای کوچک تاسیساتی و تعمیرکاری که نیاز به متخصص ندارد را انجام بدهند ،که در این جعبه ابزار نیاز به ابزارهای حرفه ای نمی باشد و ابزارهایی مثل:

  • دریل
  •  چکش
  •  انبردست دم باریک
  •  پیچ گوشتی
  •  فازمتر
  •  آچار فرانسه
  •  انبر قفلی
  •  متر
  •  کاتر
  •  میخ

که برای تعمیرات جزئی مانند لوله کشی، نصب لوستر و لامپ، تعمیر لوازم منزل، نصب تابلو و قاب کفایت می کند.

بسیاری از متخصصین و تعمیرکاران هم از جعبه ابزار حرفه ای استفاده می کنند و با توجه به نوع کار و تخصص ابزارهای تخصصی خود را در آن نگهداری می کنند .

راهنمای خرید جعبه ابزار مناسب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دنبال خرید جعبه ابزار مناسب برای کار خود باشید، اما نمی دانید که چه جعبه ابزاری را خریداری کنید که دارای ویژگی های منحصر به فردی باشد و بعد ها از خرید خود پشیمان نشوید. در ادامه ما چند مورد از نکاتی را که هنگام خرید جعبه ابزار مناسب باید در نظر داشته باشید را ذکر کرده ایم:

  • یکی از مهم ترین ویژگی هایی که برای خرید جعبه ابزار باید به آن دقت کنید، قابل حمل بودن آن می باشد.
  • سعی کنید جعبه ابزاری را خریداری کنید که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشد تا در اثر ضربه و سقوط دچار آسیب نشود.
  • جعبه ابزار هایی که دارای قفل هستند طرفداران بیشتری دارند؛ زیرا امکان دسترسی سارقان به ابزارآلات قیمتی را به صفر می رساند.
  • در هنگام خرید توجه داشته باشید، که جعبه ابزار دارای فضای بهینه و کافی باشد و به درستی تقسیم بندی شده باشد، تا شما بتوانید با نظم خاصی ابزارآلات خود را در آن بچینید.
  • اگر میخواهید جعبه ابزار چرخ دار تهیه کنید، توجه داشته باشید که چرخ های کوچک برای مصارف داخلی مناسب است، و چرخ های بزرگ و با قطر حداقل 4 اینچ برای انواع زمین ها مناسب می باشد.

شرایط نگهداری از جعبه ابزار

  • جعبه ابزار ها نباید در معرض رطوبت باشند، زیرا ممکن است آب به طریقی به درون آن نفوذ کرده و به ابزارآلات آسیب وارد کند، حتی اگر جنس آن پلاستیکی باشد.
  • بعد از گذشت مدتی معین، اقدام به تمیز کردن جعبه ابزار کنید و آلودگی ها و گرد و غبار را پاک کنید.
  • در هنگام تمیز کردن جعبه ابزار، ابزار آلات داخل آن را نیز تمیز کنید.
  • در صورت نیاز لولاهای جعبه ابزار را روغن کاری کنید.

تفاوت جعبه ابزار و کیف ابزار در چیست؟

جعبه ابزار و کیف ابزار دو وسیله‌ی مختلف برای نگهداری ابزارهای متنوع دستی هستند. تفاوت‌های اصلی بین این دو وسیله به شرح زیر است:

ویژگی ها

جعبه ابزار

کیف ابزار

شکل ظاهری

جعبه بزرگ با دیواره‌های محکم

کیف با دسته‌های چرمی یا پارچه‌

مواد ساخت

فلز، پلاستیک سخت یا چوب

چرم، پارچه، یا مواد مشابه

دسته

دسته‌های محکم جعبه برای حمل آسان

دسته یا شانه‌بند برای حمل آسان

حمل و نقل

سنگین‌تر و حجیم‌تر، با دسته‌ها یا مهره‌های قفلی

قابل حمل و سبک‌تر، دارای دسته یا شانه‌بند

کاربرد

نگهداری ابزارهای زیاد و تازه

حمل آسان

 

 

 

 

 

 

 

در نهایت، انتخاب بین جعبه ابزار و کیف ابزار  وابسته به نیازهای شما و نوع کارهایی که انجام می‌دهید، است. برای نگهداری ابزارهای بزرگ یا تعداد زیاد ابزار، جعبه ابزار معمولاً مناسب‌تر است، در حالی که کیف ابزار برای کارهای کمیاب و حمل آسان مفیدتر است.

کلام آخر 

در این مقاله به شما توضیح دادیم که جعبه ابزار چیست؟ و انواع کاربردی آن و شرایط نگهداری را بیان کردیم؛ همانطور که متوجه شدید، وجود یک جعبه ابزار در هر مکانی نیاز است، که باید با داشتن اطلاعات کامل، مناسب ترین جعبه ابزار را انتخاب کنید. برای خرید جعبه ابزار پیشنهاد می‌شود محصولاتی قوی و با کیفیت بالا تهیه کنید تا در رفت و آمدهای متعدد آسیب نبیند و با توجه به تنوع بالای جعبه ابزار و کیف ابزار نسبت به نوع کارکرد و مصرف خود بهترین نوع آن را خریداری کنید.

سوالات متداول

1_جعبه ابزار چیست؟

 جعبه ابزار یک محفظه برای نگهداری ابزارآلات است که به راحتی قابل حمل بوده و انواع مختلفی دارد


2_جعبه ابزار حرفه ای چه امکاناتی دارد؟

بسیاری از متخصصین و تعمیرکاران هم از جعبه ابزار حرفه ای استفاده میکنند و با توجه به نوع کار و تخصص ابزارهای حرفه ای خود را در آن نگهداری می کنند .