Img

چوب یکی از پرکاربردترین متریال‌هایی است که ما انسان‌ها با آن سروکار داریم. چوب‌ها بسیار محکم و سفت هستند و برای برش یا زاویه‌ دادن به آن‌ها باید از ابزار و تجهیزات مناسب استفاده کرد. یکی از این ابزارهای کاربردی، اره زنجیری است. به نظر شما اره زنجیری (برقی) چیست؟

وقتی میخواهیم از اره صحبت کنیم همه ما ابتدا ذهنمان به سمت اره های دستی می رود که مخصوص بریدن تنه درختان و چوب است،ولی امروزه با گسترش ابزار و صنایع انواع مختلفی از اره ها چه به صورت دستی ،برقی و شارژی تولید می شود که هر کدام برای مصارف مختلفی کارایی دارند، از آن‌ها می‌توانید برای بریدن چوب، بتن، آجر و عمل‌های جراحی نیز استفاده کنید. متخصصان با توجه به نیاز خود به دنبال بهترین نوع و بهترین برند از این اره ها هستند .در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم اره زنجیری چیست؟ و انواع آن کدامند:

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

 

اره زنجیری چیست؟

در جواب اینکه اره زنجیری چیست؟ باید بگوییم اره زنجیری که به اصطلاح عامیانه به اره برقی یا اره درخت بر هم معروف است. اره زنجیری (برقی) یک ابزار برش قدرتمند است، که برای برش و بریدن مواد مختلف مانند چوب، فلزات و پلاستیک استفاده می‌شود. این اره دارای یک زنجیره دنده‌داربوده و در طول آن زنجیره، دنده‌های تیز و بریده‌ای قرار دارند که با سرعت بالا در حال چرخش هستند. اره زنجیری از یک موتور برقی برای ایجاد قدرت و سرعت مورد نیاز، برای چرخاندن زنجیره‌ها استفاده می‌کند. اره زنجیری که با نام های اره برقی و یا اره موتوری هم شناخته می شود یکی از مهم ترین ابزارآلات باغبانی و جنگل داری به حساب می آید.

 

این موتور با برق چند فاز تغذیه می‌شود و قدرت لازم را از طریق سیستم ترانسمیسیون به زنجیره منتقل می‌کند. اره زنجیری مدل برقی، به دلیل قدرت برش بالا و قابلیت کارکرد در شرایط مختلف محیطی، به عنوان یک ابزار قدرتمند در صنعت، ساختمان‌سازی، باغبانی و حتی در کارهای خانگی استفاده می‌شود.

قدرت و سرعت موتور آن‌ها ممکن است بسته به مدل و نوع اره زنجیری و همچنین برند به کار رفته متفاوت باشد. با این حال در بیشتر موارد، این پارامترها به شکل مشخصی، بر روی دستگاه مشخص شده و می‌توانید اطلاعات دقیق را ازخود دستگاه دریافت کنید. قدرت موتور اره زنجیری برقی را با واحد وات (Watt) یا اسب بخار (Horsepower) اندازه‌گیری می‌شود. قدرت موتور معمولاً در محدوده‌های مختلف مانند 1000 تا 2500 وات یا بیشتر قرار می‌گیرد؛ طبیعی است که هر چه قدرت بالاتر باشد قدرت و برش نیز بیشتر است.

همان طور که می دانید معمولا ابزارآلاتی که عملیات برش را انجام دهند مانند فرز، پروفیل بر و غیره همگی دارای محافظ می باشند اما اره زنجیری محافظ ندارد؛ به همین دلیل این اره یکی از خطرناک ترین ابزارآلات می باشد و هنگام کار کردن با آن باید بسیار دقت کرد. از اره زنجیری در صنایع مختلف می توان استفاده کرد. از کاربرد های وسیع این گونه تجهیزات، می توان در نجاری، باغبانی، هرس کردن انواع درخت ها، زدن سرشاخه ها، بریدن تنه درخت ها، کاربرد در آتش نشانی و مجسمه سازی و غیره نام برد. اره زنجیری قابل حمل، و مکانیکی می باشد و وسیع ترین کاربرد آن کار با چوب مخصوصا کار بر روی تنه درخت ها و کنده درخت های زنده و یا قطع شده می باشد.

 

انواع اره زنجیری

اره های زنجیری با توجه به نوع کاری که انجام می دهند و هم چنین از نظر سوخت و منبع تغذیه آن ها و با توجه به نوع موتور به کار رفته در طراحی آن ها، به چند دسته تقسیم می شوند، که در اینجا انواع اره زنجیری یا برقی را برای شما بیان می کنیم:

اره زنجیری برقی

اره زنجیری برقی، از یک موتور دو زمانه و برق تشکیل شده است؛ که به کمک آن،نیروی گشتاور موتور توسط کاربر این محصول، قابل کنترل می باشد. موتور اره زنجیری برقی با استفاده از یک کابل و یا سیم به برق وصل می شود. به همین دلیل در زمان استفاده از این اره نیازی به استفاده از سوخت و منبع سوخت نداریم. توجه داشته باشید که اره زنجیری برقی نسبت به اره زنجیری بنزینی علاوه بر این که کوچک تر است دارای وزن کم تری هم می باشد و هم چنین نسبت به بقیه مدل ها از لحاظ قیمتی هم مناسب تر می باشد. این دستگاه ها دود و صدای کمی هم تولید می کنند. به طور کلی این دستگاه برای افراد تازه کار و یا افرادی که می خواهند از آن درخانه، محل کار و یا کارگاه خود استفاده کنند بسیار مناسب می باشد. اره زنجیری برقی با این همه مزایایی که دارد؛ اما به دلیل کاربرد سیم در تولید آن ها، قدرت حرکتی بسیار پایینی دارد به همین دلیل نمی توان از آن ها به راحتی و در هر مکانی استفاده کرد. هم چنین از آنجایی که موتورالکتریکی به کار رفته در این دستگاه ها نسبت به اره زنجیری بنزینی قدرت بسیار کمی دارد به همین دلیل از این دستگاه برای کار هایی که نیازمند قدرت بالایی نیست می توان استفاده کرد.

اره زنجیری برقی

اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری بنزینی یکی از متداول ترین و پر کاربرد ترین انواع اره های زنجیری می باشد. تمام قدرت اره زنجیری بنزینی از طریق بنزین تامین می شود. معمولا افراد حرفه ای از این سیستم استفاده می کنند اما افرادی که به صورت عادی و یا اتفاقی به این سیستم نیاز دارند هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این دستگاه ها دارای یک موتور دو زمانه بنزینی می باشند که با کمک سوخت و روغن، روان کاری می شوند. در واقع  اره زنجیری بنزینی پر قدرت ترین نوع اره زنجیری به حساب می آید و نسبت به سایر اره ها علاوه بر سرعت بالاتر دارای وزن بیشتری هم می باشد. این سیستم صدا و لرزش زیادی هم ایجاد می کند و هم چنین نیاز به سرویس و نگهداری بیشتری هم  دارد. توجه داشته باشید که این دستگاه ها را می توان با روغن های مختلف روغن کاری کرد اما باید نسبت به تعویض به موقع سوخت و فیلتر هوای آن اقدام کنید. از این سیستم در محیط هایی با مساحت بالا و یا فضا هایی از جمله جنگل که در این مکان ها دسترسی به منبع انرژی امکان ندارد، مناسب و قابل کاربرد می باشد. از آنجایی که هر چه حجم موتور این سیستم ها بالاتر باشد موتور هم قوی تر خواهد بود قطعا عملکرد بهتری هم خواهد داشت.

اره زنجیری بنزینی

اره زنجیری شارژی

نیروی محرکه این دستگاه با استفاده از باتری شارژی تامین می شود و این دستگاه در بین تمامی اره های زنجیری دارای قیمت بالاتری می باشد. از آنجایی که باتری شارژی این دستگاه وزن زیادی دارد، اره زنجیری شارژی سنگین می باشد. یکی از مزیت های این دستگاه قابل حمل بودن آن می باشد. این اره قدرت زیادی ندارد و برای برش درخت های کوچک یا هرس کردن آن ها به کار می رود.

اره زنجیری شارژی

اره زنجیری سرشاخه زن

اره زنجیری سرشاخه زن از یک اره زنجیری کوچک تشکیل شده است که به دسته ای بلند که گاهی اوقات ثابت و گاهی اوقات تلسکوپی می باشد متصل است. دسته ی این اره به شما کمک می کند تا دسترسی بیشتری به شاخه های بلندتر و دور از دسترس داشته باشید. این سیستم می تواند شارژی، برقی و یا بنزینی باشد.

اره زنجیری سرشاخه زن

اره زنجیری دستی

اره زنجیری دستی همان طور که از نام آن پیداست توسط دست و نیروی انسانی کار می کند و موتوری برای برش ندارد. امروزه از این اره ها خیلی کم استفاده می شود.

 

                                          برای اطلاعات بیشتر مقاله" گام‌به‌گام آموزش کار با اره زنجیری" را مطالعه کنید.

کاربرد اره زنجیری(اره برقی)

اره زنجیری ابزاری پر قدرت است؛ که برای برش مواد ضخیم، مانند چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اره شامل یک زنجیره تیز است که در اطراف دیسکی بریده، قرار دارد. زنجیره با سرعت بالا می‌کند و مواد را برش می‌دهد. کاربردهای اره زنجیری به دلیل قدرت و توانایی برش بالا، متنوع است و به همین دلیل در زمینه‌های مختلف از آن‌ها کمک می‌گیرند؛ در زیر به برخی از کاربرد اره زنجیری اشاره می‌کنیم:

  • ساختمان‌سازی و ساخت و ساز: اره زنجیری در صنعت ساختمان و ساخت و ساز برای برش و بریدن موادی مانند چوب، بلوک بتنی، فلزات نرم و ضخیم و سایر مواد ساختمانی استفاده می‌شود.
  • باغبانی: در مناطق روستایی و باغ‌ها، از اره زنجیری برای برش و بریدن درختان، تمیز کردن برگ‌ها و شاخه‌ها استفاده می‌کنند. برای کارهای سبک یا سنگین باید از اره برقی متناسب کمک گرفت.
  • حفاظت از طبیعت: در پروژه‌های حفاظت از طبیعت و مرمت جنگل‌ها، از اره زنجیری برای برش و بریدن درختان استفاده می‌شود. به همین دلیل متخصصین از این ابزار به طور دقیق و کنترل شده استفاده می‌کنند.
  • صنعت نجاری: در کارگاه‌های نجاری و تولید مصنوعات چوبی، اره زنجیری برای برش و شکل‌دهی به چوب‌ها و تمامی قطعات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • عملیات امداد و نجات: در عملیات امداد و نجات به خصوص در مواقع ضروری، اره زنجیری برای بریدن و بازکردن مواد سخت مانند فلزات، بتن و سایر مواد ساختمانی بکار می‌رود. همچنین در پزشکی برای بریدن گچ نیز از آن‌ها کمک می‌گیرند. 

چه نکاتی را هنگام استفاده از اره های زنجیری باید رعایت کرد؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم اره های زنجیری به دلیل نداشتن حفاظ کاملا خطرناک می باشند. که اگر نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت نکنید ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما وارد شود. این صدمات اغلب به دلیل عدم اطلاع و نداشتن مهارت کافی در کار با اره زنجیری اتفاق می افتد. یکی از رایج ترین خطراتی که در هنگام کار با اره زنجیری شما را تهدید می کند، خطرات ناشی از لگد زدن و یا پس زدن آن می باشد. یکی از دلایل لگد زدن و پس زدن این دستگاه خوردن تیغه به سنگ و یا هر جسم سخت دیگری به غیر از چوب است.

نکات ایمنی که قبل از کار با اره زنجیری باید رعایت کنید:

  • با اره زنجیری خود به خوبی آشنا شوید و دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.
  • در هنگام کار اصلا لباس گشاد نپوشید و از زیور آلات استفاده نکنید.
  • در هنگام کار با اره از تجهیزات ایمنی مناسب مثل دستکش، کلاه ایمنی و غیره استفاده کنید.
  • اگر نمی توانید کار های سخت انجام دهید از کار با اره زنجیری دوری کنید و از سلامت جسمی و هوشیاری کامل خود هنگام کار با اره اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی که هنگام کار با اره زنجیری باید رعایت کنید:

  • هنگام خستگی از اره استفاده نکنید.
  • هنگام کار با اره به سمت عقب راه نروید.
  • هنگام کار نور کافی برای دید وجود داشته باشد.
  • به هیچ عنوان حفاظ زنجیر را از آن جدا نکنید.
  • اره و دسته های آن را همیشه تمیز نگه دارید.
  • اره را در حالت روشن حمل نکنید و یا روی زمین قرار ندهید.
  • در صورت ریختن روغن سوخته روی اره آن را به خوبی تمیز کنید.
  • در هنگام کار با اره زنجیری کاملا مستحکم در سر جای خود بایستید.
  • هنگام کار با اره هر دو دسته آن را محکم با دو دست نگه دارید.
  • در هنگام کار از ثبات داشتن سطحی که بر روی آن ایستاده اید مطمئن شوید.
  • قبل از این که عملیات برش درخت کامل شود از ایجاد راه گریز خود مطمئن شوید.
  • به هیچ عنوان اره را به تنهایی سرویس نکنید و این کار را به افراد کاربلد بسپارید.
  • قبل از روشن کردن اره زنجیری از دور بودن افراد و یا هر موجود دیگری در اطراف خود مطمئن شوید.
  • قبل از پر کردن مخزن سوخت، اره زنجیری را خاموش کرده و بعد از خنک شدن موتور، بدون این که سریز شود مخزن سوخت را پر کنید.
  • قبل از انجام هر گونه سرویس، بررسی یا رفع اشکال، اره را خاموش کنید و از متوقف بودن زنجیر اطمینان حاصل کنید.
  • از آنجایی که اره زنجیری منواکسید کربن تولید می کند از روشن کرن آن در محیط های بسته خودداری کنید.

برای جلوگیری از پس زدن اره زنجیری چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد؟

  • همیشه اره زنجیری را پایین تر از سطح شانه های خود نگه دارید.
  • به هیچ عنوان از اره زنجیری برای برش دادن اجسام دیگری به غیر از چوب استفاده نکنید.
  • اگر اره زنجیری شما بنزینی است لوله خروج دود آن را به خوبی بررسی و در صورت نیاز باز کنید.
  • همیشه از چوبی که در حال برش آن هستید مطمئن شوید که با مواد سخت دیگری مثل آهن و چوب در تماس نباشد.
  • تا آنجایی که می توانید بدن خود را در پشت اره و به سمت چپ و یا راست متمایل کنید و از ایستادن مستقیم و دقیق در پشت اره زنجیری خودداری کنید.

حرف آخر

ما در این مقاله در مورد اینکه اره زنجیری چیست؟ و انواع اره برقی توضیح دادیم. شما می توانید با توجه به توانایی و نیاز خود هر کدام از اره های زنجیری را خریداری کرده و از آن استفاده کنید. هم چنین ما در این مقاله برای شما تمامی نکات ایمنی در زمان استفاده از اره زنجیری را توضیح دادیم تا دچار مشکل و صدمه نشوید.

 

سوالات متداول

1_اره زنجیری چیست؟

در جواب اینکه اره زنجیری چیست باید بگوییم اره زنجیری یا به اصطلاح عامیانه اره برقی یا اره درخت بر ابزاری می باشد که از یک موتور و یک زنجیر تیغ دار تشکیل شده است که حول یک ورق فلزی به اسم ساطور می چرخد و عملیات برش چوب را به راحتی انجام می دهد.


2_چه افرادی از اره زنجیری استفاده می کنند؟

معمولا افراد حرفه ای از این سیستم استفاده می کنند اما افرادی که به صورت عادی و یا اتفاقی به این سیستم نیاز دارند هم می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.