Img

از آنجایی که امروزه به دلیل خشک سالی و کمبود بارش ها با کمبود آب مواجه هستیم، همه ی ما انسان ها باید به دنبال راهی برای صرفه جویی در مصرف آب باشیم. اگر شما هم علاوه بر تمیزی محیط اطراف خود به دنبال صرفه جویی در مصرف آب هستید می توانید از انواع کارواش خانگی با توجه به نیاز خود استفاده کنید.احتمالا برای شما سؤال پیش آمده که کارواش خانگی چیست؟ به طور کلی کارواش ها یکی از ابزار های برقی پر کاربردی هستند که برای شستشو و نظافت در مکان های مختلف از حیاط منزل گرفته تا شستشوی خودرو و فضا های عمومی کاربرد دارند.در این مقاله شما را با انواع کارواش خانگی آشنا می کنیم:

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

کارواش خانگی چیست؟

در جواب اینکه کارواش خانگی چیست؟ باید بگوییم کارواش یا واترجت یک ابزار برقی است،  که با توجه به قدرتی که دارد از آن برای شستن خودرو ها، ماشین آلات سنگین، نمای ساختمان ها و فضا های کارگاهی مثل کشتارگاه ها و غیره استفاده می شود.

این دستگاه می تواند با تولید جریان آب پر فشار عملیات لایه برداری از سطح را انجام دهد هم چنین می تواند لایه های سخت تر مثل رنگ های قدیمی و زنگ زدگی ها را هم از بین ببرد. کارواش ها در انواع مختلف صنعتی و خانگی تولید می شوند. از آنجایی که عمل شست و شو توسط کارواش با فشار زیاد آب انجام می شود ،علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب در وقت شما هم صرفه جویی می شود. کارواش ها دارای قطعه های مختلفی می باشند اما مهم ترین آن ها لانس، تفنگ آب پاش و مخزن مواد شوینده می باشد. هم چنین کارواش ها دارای شلنگ نیز می باشند که این شلنگ هر چه طول بیشتری داشته باشد، قدرت مانور بالاتری را حین کار در اختیار شما قرارمی دهد.

انواع کارواش

کارواش ها بسیار متنوع و متفاوت هستند، این تفاوت ها در قدرت موتور، ابعاد دستگاه، نوع موتور و غیره می باشد. کارواش ها انواع مختلفی دارند اما از نظر موتورشان به دو دسته ذغالی و القایی تقسیم می شوند که به کارواش های دینامی ،القایی هم گفته می شود. در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه برای شما توضیح داده ایم:

کارواش ذغالی

همان طور که از نام آن پیداست به موتور هایی که دارای ذغال می باشند، موتور ذغالی می گویند و به کارواش هایی که دارای موتور ذغالی می باشند کارواش ذغالی می گویند. در موتور های ذغالی حرکت توسط انتقال مستقیم جریان الکتریسته به موتور از طریق ذغال انجام می شود. کموتاتور یکی از اجزایی است که فقط در موتور های ذغالی وجود دارد و به طور کلی وظیفه اصلی آن همان انتقال جریان، بین قسمت ثابت و متحرک به کمک ذغال و تغییر جهت جریان خروجی روتور می باشد.

کارواش القایی و یا دینامی

در موتور های القایی جریان الکتریسته متناوب با اتصال و عبور از سیم پیچ های استاتور شروع به چرخش می کند و سبب به کار افتادن موتور می شود و انرژی الکتریکی را به الکترومغناطیسی و سپس به حرکت مکانیکی تبدیل می کند.

                         " برای دانستن تفاوت کارواش دینامی و کارواش ذغالی می توانید این مقاله را مطالعه کنید".

مزایای استفاده از کارواش های خانگی

استفاده از کارواش های خانگی مزایای زیادی دارد که ما در ادامه چند مورد از آن ها را ذکر کرده ایم:

کاهش نیروی انسانی

با توجه به این که کار کردن با کارواش های خانگی انرژی کمتری از افراد می گیرد کار توسط افراد کمتری انجام می شود. شاید در گذشته با شست و شوی خودرو و یا هر چیز دیگری به چندین نفر برای کار نیاز بود اما با استفاده از کارواش های خانگی نیاز به نیروی انسانی کمتری خواهد بود زیرا آبی که با فشار بالا توسط دستگاه پمپاژ می شود می تواند تمامی آلودگی ها را از بین ببرد بدون این که به نیروی کار زیادی نیاز باشد.

صرفه جویی در هزینه ها

بسیاری از افراد وسواس زیادی دارند و دوست دارند خودرو و محیط اطراف آن ها همیشه تمیز و از هر گونه آلودگی به دور باشد که با استفاده از کارواش های خانگی می توان در هزینه ها صرفه جویی کرد. در واقع شما می توانید چندین بار در ماه و با کمترین هزینه خودروی خود را بشویید.

صرفه جویی در مصرف آب

با توجه به این موضوع که امروزه با کم آبی مواجه هستیم این دستگاه می تواند با کمترین مصرف آب تمیزی را به ارمغان آورد. همان طور که می دانید در روش های قدیمی شست و شو آب زیادی مصرف می شود با استفاده از کارواش های خانگی در مصرف آب تا حد زیادی صرفه جویی می شود که ناخودآگاه هزینه ها نیز کاهش می یابد.

صرفه جویی در وقت

با استفاده از کارواش های خانگی می توانید در وقت گران بهای خود صرفه جویی کنید زیرا برای تمیز کردن سطوح مختلف با استفاده از شلنگ به مدت زمان زیادی نیاز است در حالی که کارواش های خانگی عملیات شست و شو را سرعت بخشیده و در کم ترین زمان ممکن می تواند تمامی سطوح را برق بیاندازد.

ایمنی بالا هنگام استفاده از کارواش های خانگی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برخی مواقع می خواهید سطوحی را تمیز کنید که امکان دسترسی به آن سطوح به دلیل کم عرض و باریک بودن برای شما امکان پذیر نمی باشد و یا نیاز است که شما در ارتفاع بالایی قرار بگیرید که ممکن است برای شما خطر آفرین باشد. در حالی که با استفاده از لنس های کوتاه و بلند در کارواش ها می توانید به تمامی سطوح دسترسی داشته باشید و به سادگی آن ها را تمیز نمایید.

تمیز کردن تمامی سطوح از آلودگی ها

برخی از آلودگی ها که قدیمی تر هستند و یا برخی از سطوح که روغنی و چرب هستند زمان زیادی نیاز دارند تا تمیز شوند و حتی گاهی اوقات به طور کامل هم تمیز نمی شوند اما با استفاده از کارواش های خانگی می توان با فشار بالای آب لکه های روغنی و تمامی آلودگی های قدیمی را به طور کامل و با کیفیت بهتری از بین برد.

معایب استفاده از کارواش های خانگی

تمامی وسایل و تجهیزات کاربردی مزایای زیادی برای افراد و در زندگی روزمره آن ها دارند، اما در کنار مزایای زیادی که دارند دارای معایب انگشت شماری نیز هستند که کارواش های خانگی هم از این قاعده مستثنا نمی باشند. تنها عیبی که کارواش های خانگی دارند این بوده که نمی توانید به صورت مداوم یا برای کاربرد های صنعتی از آن ها استفاده کنید و اگر به دستگاهی با توان بالا نیاز دارید، باید کارواش های بزرگ که دارای حجم و ظرفیت بالایی هستند را خریداری کنید. هم چنین اگر می خواهید کارواش های خانگی شما دوام و طول عمر بالایی داشته باشند؛ باید به صورت صحیح از آن استفاده کنید و به دستگاه فشار نیاورید.

نکات مهم در انتخاب انواع کارواش

شما می توانید با توجه به تفاوت هایی که در بالا ذکر کردیم و با توجه به نیاز خود و کاربردی که این دستگاه ها دارند آن ها را انتخاب کنید. علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد شما می توانید نکات زیر را در زمان خرید این دستگاه ها در نظر داشته باشید:

قدرت

اولین و مهم ترین نکته ای که در زمان خرید این دستگاه باید در نظر داشته باشید، قدرت و یا توانایی دستگاه کارواش در پاک سازی آلودگی های سطحی می باشد. قدرت کارواش در واقع حجم و فشار آب خروجی از دستگاه می باشد.

میزان فشار آب خروجی

فشار آب خروجی با قدرت تمیز کردن دستگاه ارتباط مستقیم دارد و هر چه مقدار آن بیشتر باشد، دستگاه بیشتر می تواند سطح را تمیز کند و رسوب ها را از بین ببرد. توجه داشته باشید که مقیاس حداکثر فشار آب که دستگاه می تواند ایجاد کند پوند بر اینچ مربع می باشد.

وزن

وزن کارواش های خانگی بسیار مهم می باشد زیرا باید به گونه ای باشد که شما به راحتی بتوانید آن را جا به جا کنید. پس با توجه به نیاز خود دستگاهی را خریداری کنید که بتوانید به راحتی آن را جا به جا کنید.

حجم آب خروجی

حداکثر جریان آب خروجی از دستگاه با مقیاس گالن در دقیقه سنجیده می شود که هر چه این مقدار بیشتر باشد، آب بیشتری از دستگاه خارج می شود و قدرت کارواش در زمان شستشو و آبکشی آلاینده ها از سطح بیشتر خواهد بود.

توان موتور

از آنجایی که آب توسط موتور کارواش خارج می شود، قدرت موتور عاملی برای تعیین قدرت کارواش می باشد. به طوری که هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، قدرت پمپ نیز بیشتر می باشد. توجه داشته باشید که اگر مصرف انرژی افزایش پیدا کند هزینه برق شما هم افزایش پیدا می کند پس در زمان خرید علاوه بر توان موتور باید به دو شاخص دیگر یعنی میزان فشار و حجم خروجی هم توجه داشته باشید.

اندازه شلنگ

اندازه شلنگ نازل برای کارواش هایی که متحرک نمی باشند و شما باید نقاط دیگر را به وسیله این دستگاه بشویید مهم می باشد. پس طول شلنگ را با توجه به نیاز خود در نظر بگیرید.

نوع شست و شو

اگر قصد تمیز کردن محیط های چرب و بسیار کثیف را دارید به دنبال دستگاه کارواشی باشید که امکان آب گرم داشته باشد و یا ظرفی برای اضافه کردن مواد شوینده داشته باشد. زیرا کارواش های آب سرد بیشتر برای مصرف خانگی می باشد و فشار آن تا حدی می باشد که آلودگی ماشین ها و سایر سطوح را از بین ببرد.

نازل افشانه

با استفاده از این قطعه که در انتهای نازل قرار دارد می توانید میزان و قدرت خروجی آب را تنظیم کنید. این نازل ها در اندازه های مختلف موجود هستند که شما می توانید با توجه به نیاز خود اندازه آن ها را تعیین کنید،در چه مکان هایی می خواهید از آن استفاده کنید.

شما می توانید از کارواش ها برای شستشوی خودروی خود، حیاط و غیره استفاده کنید، که این کارواش ها معمولا سبک تر هستند و سر و صدای کمتری هم تولید می کنند و معمولا هم با برق کار می کنند. کارواش هایی که سنگین تر هستند و قدرت بیشتری هم دارند از نوع بنزینی می باشند و برای استفاده طولانی مدت مناسب می باشند این کارواش ها قیمت بالاتری هم دارند.

کلام آخر

اکنون که با انواع کارواش خانگی و مزایا و معایب آن آشنا شدید و با توجه به نکاتی که در مورد خریداری این دستگاه ذکر شد، و به طور کلی فهمیدید که کارواش خانگی چیست؟ می توانید به راحتی دستگاه کارواش مورد نظر خود را خریداری کنید و در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید هم چنین از همه مهم تر در مصرف آب که برای زندگی روزمره ما بسیار مهم و ضروری می باشد هم صرفه جویی کنید.

 

سوالات متداول

1_کارواش چیست؟

بگوییم کارواش یا واترجت یک ابزار برقی می باشد که با توجه به قدرتی که دارد از آن برای شستن خودرو ها، ماشین آلات سنگین، نمای ساختمان ها و فضا های کارگاهی مثل کشتارگاه ها و غیره استفاده می شود.

2_کارواش های خانگی به چند دسته تقسیم می شوند؟

کارواش ها انواع مختلفی دارند اما از نظر موتورشان به دو دسته ذغالی و القایی تقسیم می شوند که به کارواش های القایی، دینامی هم گفته می شود.

3_مهمترین نکته در انتخاب کارواش کارواش چیست؟

اولین و مهم ترین نکته ای که در زمان خرید این دستگاه باید در نظر داشته باشید، قدرت و یا توانایی دستگاه کارواش در پاک سازی آلودگی های سطحی می باشد. قدرت کارواش در واقع حجم و فشار آب خروجی از دستگاه می باشد.