Img

پیچ گوشتی یکی از ابتدایی‌ترین ابزارهاست که تقریبا همه ما از بچگی آن را می‌شناسیم. این ابزار ساده بسیار کاربردی است و در جعبه‌ابزار هر فردی حتی تعمیرکاران و صنعتگران حرفه‌ای هم پیدا می‌شود. اگر از شما بپرسند که کاربرد پیچ گوشتی چیست؟ احتمالا تنها جوابی که به ذهنتان می‌رسد، باز کردن و بستن پیچ‌هاست؛ اما باید بدانید که کاربرد این ابزار تنها به همین موضوع ختم نمی‌شود. انواع پیچ گوشتی ممکن است به‌عنوان اهرم، قلم ظرف برای واردکردن ضربه یا حتی شکل دادن برخی قطعات چوبی و پلاستیکی استفاده شوند. در ادامه این مطلب درباره این ابزار ساده و پراستفاده توضیحات بیشتری می‌دهیم.

انواع پیچ گوشتی

پیچ گوشتی دارای انواع مختلفی است که هریک برای انجام کارهای خاصی ایجاد شده‌اند. احتمالا در میان انواع پیچ گوشتی اسم انواع دو سو و چهار سو بیشتر از هر چیزی به گوش شما خورده است. این دو نوع ساده‌ترین پیچ‌گوشتی‌هایی هستند که تقریبا در هر خانه‌ای پیدا شده و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

پیچ گوشتی ضربه خور یکی دیگر از انواع متداول پیچ گوشتی است، که در انتهای آن بخش محکمی برای ضربه زدن با چکش در نظر گرفته شده است، که به شما کمک می‌کند از آن به‌عنوان قلم بنایی برای جدا کردن بخش‌های کوچکی از یک قطعه استفاده کنید. پیچ گوشتی ترمینالی و معمولی از انواع دیگر هستند، که با سری‌های دو سو و چهارسو در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و اغلب برای کارهای دستی و خانگی به کار می‌روند. انواع دیگر این ابزار را در ادامه این بخش توضیح می‌دهیم.

دریل پیچ گوشتی شارژی

پیچ گوشتی شارژی

پیچ گوشتی شارژی از پرکاربردترین انواع پیچ گوشتی است، که برای انجام کارهای سبک صنعتی و کارگاهی به‌صورت سیار استفاده می‌شود. این ابزار به دلیل نداشتن سیم برای کار کردن در محیط‌های تنگ یا مرتفع مناسب بوده و امنیت خوبی هم دارد.

پیچ گوشتی ساعتی

پیچ گوشتی ساعتی دارای سری‌های بسیار ظریفی است که برای باز و بسته کردن پیچ‌های ریز ساعت، عینک یا دیگر قطعات ظریف استفاده می‌شوند. قسمت انتهایی و سری این ابزار به‌صورت جداگانه می‌چرخند تا کار با دقت بالاتری انجام شود.

پیچ گوشتی ساعتی

پیچ گوشتی بادی

در انتهای این پیچ گوشتی یک موتور بادی قرار گرفته است که نیروی لازم برای باز و بسته کردن پیچ را از منبع بادی مانند کمپرسور تامین می‌کند. پیچ گوشتی بادی بدون فشار آوردن به دست و ساعد سرعت کار را بالا برده و برای محکم کردن پیچ‌های بلند گزینه بسیار مناسبی است.

نوک پیچ گوشتی

داشتن جعبه‌ای که پر از سر پیچ گوشتی باشد که بتوانید از آن برای باز کردن انواع پیچ‌ها استفاده کرد، آرزوی بسیاری از تعمیرکاران است. این ابزار اغلب با یک دسته به بازار عرضه می‌شود که سری‌ها به آن متصل شده و به‌راحتی می‌توانید هر پیچی را باز کنید.

پیچ گوشتی موبایلی

پیچ‌های به‌کاررفته در بعضی موبایل‌ها مانند آیفون دارای ساختار خاصی هستند و به همین دلیل هم برای کار با آن‌ها نیاز به پیچ گوشتی مخصوص وجود دارد. پیچ گوشتی موبایلی را می‌توان برای کار با پیچ‌های ظریف موبایل که با پیچ‌گوشتی‌های معمولی باز نمی‌شوند، استفاده کرد

پیچ گوشتی جغجغه ای

یک پیچ گوشتی جغجغه ای مکانیزمی در دسته خود دارد که به کاربر این امکان را می دهد که هنگام پیچ یا باز کردن پیچ، دست خود را برای یک دور دیگر بدون نیاز به برداشتن سر پیچ گوشتی از شکاف پیچ، تغییر مکان دهد. هنگام استفاده از پیچ گوشتی ضامن دار، نیازی به آزاد کردن فشار روی پیچ یا برداشتن سر پیچ گوشتی از شکاف پیچ نیست. در عوض، کاربر فقط مچ خود را در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخاند.

ساختار پیچ گوشتی

هر پیچ گوشتی از سه بخش اصلی شامل دسته، شفت یا میله محور و سری ساخته شده است. این بخش‌ها در کنار یکدیگر باعث راحت‌تر و سریع‌تر شدن کار شما شده و نمی‌توان گفت که مهم‌ترین بخش در پیچ گوشتی چیست. در این قسمت هریک از این بخش‌ها را تشریح کرده و اهمیت هرکدام در کار با این ابزار را بیان می‌کنیم.

دسته پیچ گوشتی

دسته بخش انتهایی این ابزار است که اغلب با پوشش مقاومی پوشانده شده است. این پوشش در طول زمان تغییراتی داشته و دارای انواع مختلفی است. دسته همان بخشی است که شما آن را برای کار با پیچ گوشتی در دست می‌گیرید. پس خوش‌دستی و نرمی و جلوگیری از عرق کردن یا لغزیدن دست در حین کار از مهم‌ترین خصوصیات این بخش است.

طراحی مناسب دسته از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه اگر قطر بسیار زیاد یا کمی داشته باشد، در جین کار طولانی دستان شما را خسته می‌کند. بلند یا کوتاهی نامناسب آن نیز می‌تواند از میزان تسلط بر روی کار بکاهد. ضمن اینکه مناسب نبودن جنس آن باعث می‌شود که به‌راحتی در اثر ضربه بشکند یا به پوست دست شما در حین کار آسیبی وارد کند. در حال حاضر دسته‌های پیچ گوشتی اغلب از پلاستیک سخت و لاستیک ساخته می‌شوند که دارای ساختاری مقاوم و نرم است که دستان شما را آزار نمی‌دهد.

دقت داشته باشید در برخی از انواع پیچ گوشتی از روکش دسته عایق در برابر جریان برق استفاده می‌شود. این نوع از پیچ گوشتی که به پیچ گوشتی ترمینالی نیز معروف است ابزار کار برق کاران برای باز و بسته کردن ترمینال، کلید و پریز و ... است.

ساختار پیچ گوشتی

شفت یا میله محور

این بازار اغلب از فولاد سخت ساخته می‌شود که در اثر وارد شدن ضربه یا فشار دست و گرم شدن تغییر حالت نداده و همواره صاف و مستقیم باقی می‌ماند. این بخش اغلب دارای حالتی استوانه‌ای است؛ اما در پیچ‌گوشتی‌های بزرگ‌تر به‌صورت شش‌گوشه هم ساخته می‌شود تا بتوان آن را با آچار نگه داشت یا نیروی چرخش را بیشتر کرد. ماده مورداستفاده در ساخت میله محور متفاوت بوده و دارای سختی‌ها و رنگ‌های مختلفی است؛ به همین دلیل هر پیچ گوشتی قابلیت تحمل فشار متفاوتی دارد.

توجه داشته باشید که میزان بلندی و ضخامت میله محور بر روی تسلط شما در کار تاثیر زیادی دارد. اگر میله محور بلندتر از حد معمول باشد، جلوی دید شما را می‌گیرد؛ میله کوتاه نیز باعث می‌شود که نتوانید دستتان را برای باز کردن و بستن پیچ به‌راحتی حرکت دهید. ضخامت میله تا حدودی نشان‌دهنده استحکام آن است؛ اما اگر بیشتر از حد در نظر گرفته شود تسلط شما بر روی کار را کاهش می‌دهد.

پیچ گوشتی نووا

سری پیچ گوشتی

سری پیچ گوشتی بخش متصل به شفت است، که ممکن است به‌صورت جداشونده یا اتصال دائمی ساخته شود. جنس سری این ابزار از تیتانیوم، استیل ضدزنگ، فولاد تند بر (HSS) یا فلزات اشباع‌نشده مختلف است؛ که هریک مقاومت متفاوتی دارند. سری پیچ گوشتی ممکن است به‌صورت دو سو، سه سو یا چهار سو یا شکل‌های خاص دیگر طراحی شود. این بخش در پیچ محکم شده و فشار دست شما را به آن وارد می‌کند تا پیچ درنهایت باز یا بسته شود.

کیفیت سری‌های انواع پیچ گوشتی در سالم ماندن پیچ‌ها و باز کردن راحت‌تر آن تاثیر زیادی دارد. سری‌های نامرغوب ممکن است پیچ را هرز یا سری آن را خراب کنند. همچنین ممکن است بعد از جند بار استفاده از پیچ گوشتی خود سری‌ها کمی خرد شده و شکل و حالت خود را از دست بدهند. در بعضی از انواع سه سو و چهارسو بخش میانی سری بلندتر از سایر بخش‌هاست و این موضوع باعث می‌شود که پیچ گوشتی به‌درستی در داخل پیچ محکم نشده و کار را با مشکل مواجه کند.

نکات مهم در انتخاب و خرید پیچ گوشتی

برای هرکسی که به‌نوعی با ابزارآلات در ارتباط است، همواره این سوال وجود دارد که نکات مهم در انتخاب و خرید پیچ گوشتی چیست؟ توجه داشته باشید که این ابزار بسیار ساده است و همین موضوع ممکن است باعث شود که شما توجه به نکات مطرح‌شده در این بخش را دست‌کم بگیرید و درنهایت یک ابزار نامرغوب بخرید. به خاطر داشته باشید که پیچ گوشتی در هر شرایطی به کار شما می‌آید، پس حتما در خرید آن دقت کافی را به خرج دهید.

انتخاب سایز و نوع مناسب

به خاطر داشته باشید که در جعبه‌ابزار شما، نیاز به همه نوع پیچ گوشتی در هر اندازه‌ای نیست. اگر برای کاربردهای خانگی این ابزار را تهیه می‌کنید، 8 سایز اصلی آن با سری‌های دو سو و چهار سو کافی است. برای کاربردهای حرفه‌ای‌تر لازم است، که سایزهایی که بیشتر به کارتان می‌آید را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، مجموعه پیچ‌گوشتی‌های موبایلی برای تعمیرکاران موبایل و وسایل الکترونیکی یک انتخاب عالی خواهد بود.

توجه به سری آهنربایی

اگر نگران این هستید که پیچ‌ها بعد از باز شدن از دست شما بیفتند و آن‌ها را گم کنید، حتما به آهنربایی بودن سری، توجه داشته باشید. پیچ‌گوشتی‌هایی با این سری‌ها، به‌خصوص برای باز کردن و بستن پیچ‌های کوچک و ریز، که برداشتن آن‌ها دشوار است، بسیار مناسب خواهد بود.

خوش‌دست بودن

حتما قبل از خرید پیچ گوشتی را در دست بگیرید تا مطمئن شوید که کار با آن برای شما راحت است. دسته سالم با اندازه مناسب، ارتفاع پیچ گوشتی، ضخامت میله محور، دسته و جنس هر بخش از آن از مواردی است، که تسلط شما بر روی کار را افزایش داده و در زمان کار طولانی‌مدت شما را خسته نمی‌کند.

پیچ گوشتی چهار سو و دو سو

وجود انواع پیچ گوشتی در هر جعبه ابزار لازم است و هر شخصی که به‌نوعی با تعمیرات و کارهای فنی سروکار دارد، باید تعداد مناسبی از این ابزار در سایزهای مختلف را در اختیار داشته باشد. انواع بادی و شارژی این ابزار برای افزایش سرعت کار بسیار مناسب بوده و به کار نجارها، تعمیرکاران و هر فرد دیگری که باید تعداد زیادی پیچ را در زمانی کوتاه باز کند یا ببندد خواهد آمد. در این مطلب توضیح دادیم که نکات مهم برای خرید پیچ گوشتی چیست؟ و هر نوعی از آن به چه کاری می‌آید.

 

 

سوالات متداول


1_پیچ گوشتی چیست و انواع آن کدامند؟

اگر از شما بپرسند که کاربرد پیچ گوشتی چیست احتمالا تنها جوابی که به ذهنتان می‌رسد، باز کردن و بستن پیچ‌هاست؛ اما باید بدانید که کاربرد این ابزار تنها به همین موضوع ختم نمی‌شود. انواع پیچ گوشتی ممکن است به‌عنوان اهرم، قلم ظرف برای واردکردن ضربه یا حتی شکل دادن برخی قطعات چوبی و پلاستیکی استفاده شوند. در ادامه این مطلب درباره این ابزار ساده و پراستفاده توضیحات بیشتری می‌دهیم.


2_نکات مهم در انتخاب و خرید پیچ گوشتی چیست؟

انتخاب سایز و نوع مناسب.توجه به سری آهنربایی.خوش‌دست بودن