جستجو در مقالات مجله جعبه ابزار

مطالب پیشنهادی

معرفی 16 نوع از پرکاربرد ترین اره ها

انواع اره های پرکاربرد

از گذشته وقتی اسم اره به گوش می رسید به یاد بریدن چوب می افتادیم؛ ولی امروز دامنه تولید انواع اره بسیار گسترده شده و در صنعت های مختلف از انواع اره استفاده می شود که نام برخی از آن ها تا به حال به گوش ما نخورده، انتخاب درست ابزار کار، اولین و مهم ترین گام برای شروع هر فعالیتی است. هنگامی که شما بتوانید ابزار مناسب کار خود را تهیه کنید، یعنی اولین و مهم ترین گام را برداشته اید. ما در این مقاله راجع به انواع اره و کاربرد انواع اره برای شما توضیح خواهیم داد؛ تا زمانی که قصد خرید  برای شغل مورد نظر خود را داشتید، بتوانید با توجه به نیاز خود، انتخاب درستی داشته باشید. پس اگر به دنبال خرید ابزار مورد نیاز خود هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

انواع اره و کاربرد های آن ها

امروزه اره ها به یکی از متنوع ترین و پر کاربرد ترین ابزار ها تبدیل شدند؛ که ما در این مقاله تمامی آن ها را معرفی کرده و کاربرد اره ها را ذکر کرده ایم، تا شما بتوانید با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه و خریداری کنید. توجه داشته باشید که انواع اره با توجه به منبع تغذیه آن ها به سه دسته دستی، بنزینی و برقی تقسیم می شوند که ما انواع هر کدام را در زیر آورده ایم.

اره های دستی دارای هیچ منبع تغذیه ای نمی باشند و با نیروی دست انسان عملیات برش کاری را انجام می دهند. انواع اره دستی و کاربرد های آن ها شامل موارد زیر می باشد:

اره دستی

ساده ترین نوع اره، اره های دستی هستند که مدل های زیادی دارند و تفاوت آن ها در تعداد دندانه ها، تراکم دنده ها و زاویه های بین دنده ها می باشد. اره های دستی در فعالیت های نجاری و برای برش چوب کاربرد دارند.

اره دستی دو طرفه

این اره ها دارای دو دسته در دو طرف خود هستند که سبب شده در هنگام برش کاری، به دو نفر در هر دو انتها اره نیاز است که با کمک هم، فعالیت را راحت تر انجام دهند. کاربرد این اره ها در برش تنه ی درخت ها و الوار ها می باشد؛ البته امروزه برای بریدن تنه ی درختان و الوار ها از اره های زنجیری استفاده می شود.

اره مویی

همان طور که از نام این اره پیداست دارای تیغه ی بسیار نازکی است که برای برش های ظریف و دقیق از آن استفاده می شود. شکل ظاهری این اره به شکل U می باشد و هم چنین به این اره ها اره کمانی هم گفته می شود.اره مویی برقی هم وجود دارد که برای برش هایی با ضخامت بیشتر و فعالیت بدنی کمتر مناسب است.

اره منبت کاری

اره منبت کاری شباهت زیادی به اره مویی دارد با این تفاوت که تیغه آن ها از اره مویی ضخیم تر بوده و عمق بیشتری را می تواند برش دهد. کاربرد این اره در کار های هنری می باشد.

اره ژاپنی

اره ژاپنی اره ای با تیغه ای بسیار نازک می باشد که برای ظریف کاری و برش چوب های تر و خشک بسیار مناسب می باشد. زمانی که عملیات برش کاری با اره های معمولی امکان پذیر نباشد از اره های ژاپنی استفاده می شود. این اره ها دارای شکل های مختلفی هستند و در هر دو طرف دارای تیغه و دندانه بوده که یک طرف دندانه های ریز و طرف دیگر دندانه های بزرگ است و جهت دندانه ها، به سمت دسته اره می باشد و زمانی که کاربر اره را به سمت خود حرکت می دهد چوب برش داده می شود. تیغه ی اره های ژاپنی را برای این که طول عمر بیشتری داشته باشد از فولاد می سازند. در آخر توجه داشته باشید که اره های ژاپنی را در سایز ها و شکل های مختلف می توانید خریداری کنید.

اره نوکی

شکل اره نوکی همانند اسم آن می باشد و در طول تیغه دندانه ها بسیار ضخیم هستند و نوک آن بسیار تیز و نازک می باشد و هم چنین طول این اره از 30 سانتی متر بیشتر نمی باشد. این اره برای اضافه کردن قوس های درونی و ایجاد کردن سوراخ برای لوله های درون کار و قسمت هایی که امکان عبور اره وجود ندارد بسیار مناسب می باشد.

اره سر شاخه زن

از اره های سر شاخه زن برای هرس کردن درختان و شاخه ها استفاده می شود. اره سر شاخه زن دارای دسته ی بلندی می باشد که امکان بریدن شاخه هایی که دسترسی به آن ها سخت می باشد را برای کاربر فراهم می کند. هم چنین سر تیغ اره ی این ابزار حالت نیم دایره ای دارد تا کار برش شاخه ایی که دسترسی و تسلط روی آن ها کم است را راحت تر کند.

اره گچ بری

اره ارتوپدی گچ بری و یا اره گچ بری همان طور که از نام آن مشخص است برای گچ بری از آن استفاده می شود و هم چنین یک نوع آن هم در اتاق جراحی برای ایجاد برش و یا شکاف در سطح استخوان استفاده می شود. این اره ها که هم به صورت دستی و هم به صورت برقی موجود هستند تیغه آن ها از جنس فلز می باشد اما بهترین نوع آن استیل ضد زنگ می باشد.

اره سیمی

ساختار اره های سیمی به گونه ای می باشد که از چندین رشته سیم دندانه دار به هم بافته شده اند و تیغه را به وجود آورده اند و در دو طرف آن ها دسته ها قرار دارند. توجه داشته باشید که هر چه قطر سیم های به هم بافته شده بیشتر باشد قدرت برش اره سیمی بیشتر می باشد هم چنین این نکته را در نظر داشته باشید که جنس سیم های به هم بافته شده هم بسیار تاثیر گذار می باشد. کاربرد این اره ها عموما در کوه نوردی و مسافرت و برای فلز نرم، پلاستیک و شاخه های کوچک و متوسط می باشد.

اره های برقی هم مانند اره های دستی دارای انواع مختلفی می باشند و تنها تفاوتی که با اره های دستی دارند منبع تغذیه آن ها می باشد. از آن جایی که اره های برقی دارای منبع تغذیه هستند و دارای توان و نیروی بیشتری نسبت به اره های دستی می باشند می توانند قطعه های بزرگ تری از چوب، فولاد و آهن را برش دهند. انواع اره های برقی شامل موارد زیر می باشد:

اره میزی

یکی از پرکاربرد ترین انواع اره های برقی اره میزی می باشد که کار کردن با آن بسیار خطرناک می باشد. از اره های میزی می توان برای برش انواع چوب، نئوپان، ام دی اف، پلاستیک و فلزات نرم مانند آلومینیوم استفاده کرد.

اره فارسی بر

از اره فارسی بر برای برش فارسی استفاده می شود که در این برش شما می توانید زاویه برش را از 90 درجه به هر زاویه ی دیگری چه در طول و چه در عرض تغییر دهید. کاربرد اره فارسی بر در برش های عرضی، فارسی، اریب و ترکیبی و بر روی چوب و پلاستیک، تخته سه لایه و مواد نرم می باشد. توجه داشته باشید که بیشترین استفاده ی فارسی بر برای درست کردن انواع کف پوش، قرنیز، قاب عکس و وسایل دکوراتیو زاویه دار می باشد.

اره عمود بر

اره های عمود بر برای برش های منحنی و هر نوع برشی به غیر از برش های صاف و هموار طراحی شده است. هم چنین اره های عمود بر قابلیت انجام برش های پیچیده روی سطح های مختلف با ضخامت کم را هم دارند.

اره افقی بر

اره افقی بر دارای سرعت بالایی در تخریب می باشد به همین دلیل از آن برای بازسازی و تخریب، جدا کردن دیوار خشک ها، نصب کردن درها و پنچره ها، بریدن لوله های pvc، قطعه کردن چوب توسط میخ، کندن کاشی ها از زمین و بسیاری از کارهای دیگر استفاده می شود. برای انجام کار های مختلف با استفاده از اره افقی بر تنها کاری که شما باید انجام دهید عوض کردن تیغه ی اره می باشد.

اره گرد بر

اره های گرد بر که با نام های اره های دیسکی، اره های نفوذی و اره های ورق بر در بازار شناخته می شوند مانند اره های میزی یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها در نجاری می باشند. از این اره ها در شرایط مختلف و برای برش انواع چوب، فایبر گلاس، ام دی اف، تخته سه لایی و حتی فلزات هم می توان استفاده کرد.

اره نواری

اره های نواری در انواع مختلف افقی، عمودی و غیره و هم چنین سایز های مختلف در بازار موجود می باشند. اره های نواری که به اره های فلکه ای هم معروف می باشند با حرکت مداوم نواری از فلز، مابین دو چرخ کار می کنند. از اره نواری عمودی برای کاهش ضخامت الوار و از اره نواری افقی در صنعت فلز کاری استفاده می شود.

اره زنجیری

اره زنجیری یا اره موتوری اره ای می باشد که دارای زنجیری ریز و دندانه دار می باشد و مانند ساطور با سرعت حرکت می کند. از آنجایی که این اره ها محافظ ندارند شما باید هنگام استفاده از آن ها تمامی نکات ایمنی را رعایت کنید. اره های زنجیری برای برش انواع چوب، بریدن تنه ی درختان، انواع کار های باغبانی مانند هرس کردن و هم چنین در صنایع مختلف و حتی در بعضی از عملیات های اتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند.

اره پروفیل بر

با استفاده از اره پروفیل بر می توانید برش های متقاطع و دقیق روی پروفیل های مختلف ایجاد کنید و هم چنین می توانید قطعات مختلف را برای ساخت سازه هایی با حساسیت بالا برش دهید. بیشترین کاربرد پروفیل بر برای برش پروفیل های گوناگون یا ساخت در و پنجره می باشد.

حرف آخر

اکنون که با انواع اره های دستی و برقی آشنا شدید به راحتی می توانید اره ی مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کنید. تنها در هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که اره ای که خریداری می کنید دارای کیفیت و از همه مهم تر قیمت مناسب باشد. پس سعی کنید اره خود را از سایت معتبری مانند سایت ما خریداری کنید زیرا ما محصولات خود را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می کنیم.

سوالات متداول

انواع اره را بیان کنید اره عمود بر.اره نواری.اره فارسی بر.اره زنجیری.اره مویی.اره گرد بر.پروفیل بر.تیغ اره.کمان اره.اره فلکه.اره افقی بر.اره میزی.اره بنزینی.اره موتوری
انواع اره در دو دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرد کدامند؟ اره کشویی یا قطع کن.اره شکاف زن

مقاله برایتان مفید بود؟

لایک
دیدگاه شما در مورد مقاله؟
مطالب مرتبط

جدیدترین‌ها

0دیدگاه ثبت شده، نظر شما چیه ؟

0دیدگاه ثبت شده، نظر شما چیه ؟