Img

اور فرز یکی از پرکاربردترین ابزارهای برقی در نجاری است که در انواع ثابت و متحرک به بازار عرضه می‌شود. این ابزار در عین کاربردی بودن، بسیار خطرناک است و در صورت عدم آشنایی با نحوه کار با اور فرز می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به فرد وارد کند. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع هر کاری با این ابزار آموزش کار با اور فرز را به‌دقت بخوانید.

به یاد داشته باشید که این ابزار کاربرد بسیار زیادی داشته و تاثیر زیادی در تمیزی و زیبایی کار نجاری دارد؛ به همین دلیل نمی‌توانید یادگیری آن را به تعویق بیندازید. در این مطلب آموزش کار با فرز نجاری را آورده و نکات مهمی که باید همواره در نظر داشته باشید را بیان کرده‌ایم تا بتوانید از این ابزار به طرز موثری استفاده کنید.

نکات ایمنی قبل از شروع کار با اور فرز

قبل از اینکه دستگاه را روشن کرده و کار خود را آغاز کنید، حتما نکات مطرح‌شده در این بخش را به‌طور کامل بررسی کنید. می‌توانید از این موارد ایمنی یک چک‌لیست تهیه کنید تا مطمئن شوید که همه آن‌ها را در نظر گرفته‌اید و سپس کار خود را با خیال راحت آغاز کنید.

راستی مقاله « اور فرز نجاری چیست » جعبه ابزار را از دست ندهید!

  • حتما از ماسک، دستکش، عینک و لباس ایمنی استفاده کنید تا مطمئن شوید که گردوغبار و خاک‌اره‌های حاصل از فرز زنی به سیستم تنفسی و بینایی شما آسیبی نمی‌رسانند.
  • این دستگاه در طول کار صدای زیادی تولید می‌کند؛ پس حتما از گوشی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که دستگاه به حالت عمود بر قطعه قرار گرفته و شما تسلط کافی برای نگه‌داشتن و مهار آن را دارید.
  • سیم دستگاه را تا حد امکان جمع کرده و اضافه آن را بر روی شانه خود بیندازید تا در زمان حرکت سیم مزاحمتی برای شما ایجاد نکند.
  • قبل از نصب تیغه مطمئن شوید که بر روی آن ترک یا لنگ شدگی وجود ندارد.
  • تیغه را کاملا در جای خود محکم کرده و اطمینان حاصل کنید که با روشن شدن دستگاه و شروع کار شل نمی‌شود.
  • حتما پیچ‌ها، میخ‌ها، پین‌ها و هر قطعه اضافه موجود در چوب را خارج کنید تا آسیبی به تیغه نزند.
  • با توجه به ضخامت و جنس قطعه از تیغه‌ای استفاده کنید که قدرت و قطر کافی برای ایجاد برش موردنظر شما را دارد و با دستگاه نیز کاملا سازگار است.
  • قطعه چوب را کاملا به میز کار محکم کنید تا مطمئن باشید که در طول کار از جای خود حرکت نکرده و جابه‌جا نمی‌شود.
  • قبل از روشن کردن اور فرز تیغه را در تماس با چوب قرار ندهید.
  • قبل از اتصال اور فرز به پریز مطمئن شوید که دستگاه در حالت خاموش قرار دارد.
  • اگر قطعه چوب کمی سفت است یا امکان پرش قطعات ریز چوب به سمت شما وجود دارد، می‌توانید در اطراف فرز قاب محافظ نصب کنید.
  • زغال‌های دستگاه را بررسی کرده و درصورتی‌که رو به اتمام هستند، حتما آن‌ها را تعویض کنید.
  • از مرطوب یا روغنی نبودن موتور دستگاه مطمئن شوید.

اور فرز

آموزش کار با اور فرز نجاری به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

در این بخش آموزش کار با اور فرز را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بیان می‌کنیم. در هر مرحله ممکن است نکات ریزی وجود داشته باشد که کار با این دستگاه را برای شما راحت‌تر می‌کند. پس حتما همه مراحل را با دقت بخوانید و اگر تابه‌حال تجربه کار با این ابزار نجاری را نداشته‌اید، تحت نظر یک استاد ماهر کار خود را آغاز کنید.

  1. نصب تیغه

به‌منظور نصب تیغه باید از دو آچاری که در جعبه فرز قرار دارند استفاده کنید. با یکی از آچارها شفت را محکم گرفته و با دیگری مهره کولت را سفت کنید. توجه داشته باشید که اگر بدون وجود تیغه مهره کولت را سفت کنید، کولت می‌شکند و دستگاه آسیب جدی می‌بیند. فرزهای موجود در بازار اغلب شماره 12 هستند و ممکن است تیغه خریداری‌شده توسط شما 6 یا 8 باشد. در این صورت می‌توانید از مبدل‌های موجود در جعبه دستگاه استفاده کنید.

 

 

  1. تنظیم ارتفاع فرزکاری

در دستگاه‌های فرزکاری اهرم قفل کن برای تنظیم ارتفاع وجود دارد تا شما بتوانید عمق شیارها را تنظیم کنید. برای این کار باید دستگیره‌های اور فرز محکم گرفته و به سمت پایین فشار دهید. بعد از برخورد تیغه با سطح صاف، اهرم قفل کن را محکم کرده و پیچ تنظیم ارتفاع را محکم کرده و آن را به داخل فشار دهید تا عمق فرزکاری تنظیم شود و شما بتوانید کار را با خیال راحت شروع کنید.

اور فرز نجاری

  1. روشن کردن فرز

بعد از اطمینان از محکم بودن تیغه و قطعه کار و قرار داشتن کلید روشن و خاموش در وضعیت off، اور فرز را به برق متصل کرده، آن را محکم با دو دست نگه‌دارید و سپس روشن کنید. کمی صبر کنید تا دور تیغه به حالت نهایی خود برسد. سپس آن را به قطعه چوب نزدیک کرده و فرزکاری را شروع کنید.

  1. فرزکاری قطعه

نکته مهمی که در آموزش کار با اور فرز به آن اشاره می‌شود، سرعت و فشار یکنواخت دست در طول فرزکاری است. شما نباید تا انتهای کار تیغه را از قطعه جدا کنید و برای فرزکاری لبه قطعه نیز باید آن را در سمت چپ خود قرار داده و حرکتی روبه‌جلو داشته باشید. سرعت کار خود را باید با توجه به قطر تیغه، عمق فرزکاری و نوع قطعه چوبی تنظیم کنید. بهتر است برای شناسایی سرعت و فشار مناسب قبل از کار بر روی قطعه اصلی، یک بخش را امتحان کنید تا به قطعه اصلی و دستگاه خود آسیبی نرسانید.

  1. فرزکاری لبه‌ها

یکی از بخش‌های حساس و مهم در آموزش کار با فرز نجاری فرزکاری لبه‌هاست. در این فرایند باید قطعه را در محل مناسبی قرار داده باشید و مطمئن شوید که در مسیر درستی حرکت می‌کنید. برای اطمینان از کیفیت نتیجه کار می‌توانید یک گونیا را به کار بگیرید. به این منظور گونیا را در سمت راست مسیر حرکت فرز قرار داده و آن را به قطعه فشار دهید. با استفاده از گونیا مطمئن می‌شوید که خط فرزکاری کاملا صاف و مستقیم بوده و دستگاه شما خراب نمی‌شود.

  1. اتمام فرزکاری

در آموزش کار با فرز نجاری همان‌قدر که نکات ایمنی در شروع کار با قطعه اهمیت دارد، در پایان کار نیز باید همه‌چیز را به‌دقت به اتمام برسانید. در پایان کار ابتدا دستگاه را از قطعه دور کرده و آن را خاموش کنید. تا قبل از اینکه تیغه به‌طور کامل از حرکت نایستاده، دستگاه را رها نکنید و اجازه بدهید که فرز کاملا متوقف شود. اگر ابزار شما از نوع متحرک است، آن را در محل مناسبی قرار دهید تا تیغه کاملا سرد شود. درنهایت تیغه را جدا کرده و تمیز کنید و با فشار هوا ذرات چوب را نیز از بخش‌های مختلف دستگاه خارج کنید تا آسیبی به آن نرسد.

اور فرز aeg

توجه داشته باشید که آموزش کار با اورفرز بسیار تخصصی بوده و کاری تئوری نیست؛ برای اینکه از میزان فشار موردنیاز برای هر قطعه اطلاع پیدا کرده و بتوانید با سرعت مناسبی کار کنید، لازم است در کنار یک استادکار قرار گرفته و فوت‌های کوزه‌گری این فرز را از او بیاموزید. در این مطلب تلاش کردیم نکات مهم در آموزش کار با فرز نجاری را بیان کرده و به‌صورت مرحله‌به‌مرحله آن را توضیح دهیم. در نظر داشتن این نکات باعث افزایش ایمنی کار شما شده و سرعت آن را بهبود می‌دهد؛ پس بهتر است آن‌ها را در جایی یادداشت کرده و در کارگاه خود نصب کنید.

 

سوالات متداول


1_اور فرز چیست؟

اور فرز یکی از پرکاربردترین ابزارهای برقی در نجاری است که در انواع ثابت و متحرک به بازار عرضه می‌شود


2_آموزش کار با اور فرز نجاری به‌صورت مرحله‌به‌مرحله چیست؟

نصب تیغه.تنظیم ارتفاع فرزکاری.روشن کردن فرز