Img

اره نواری یکی از پرکاربردترین انواع ابزارهای برش در کارگاه‌های نجاری و صنعتی است که با استفاده از آن می‌توان برش‌های خطی و منحنی بر روی سطوح مختلف ایجاد کرد. این اره‌ها تیغه بسیار تیزی دارند و به همین دلیل در زمان کار با آن‌ها باید همه نکات ایمنی را به‌طور کامل رعایت کرد. از همین رو توصیه می‌کنیم که اصلا از کنار آموزش کار با اره نواری ساده عبور نکرده و بدون آگاهی اقدام به کار با این دستگاه نکنید. در این مطلب تلاش می‌کنیم نکات ایمنی برای شروع کار با این اره را توضیح داده و مرحله‌به‌مرحله شما را با روش استفاده از آن آشنا کنیم.

پیش از شروع کار با اره نواری

قبل از اینکه وارد آموزش کار با اره نواری شویم، بهتر است در خصوص امکاناتی که باید قبل از روشن کردن دستگاه فراهم کنید، توضیح دهیم. توجه داشته باشید که جدی گرفتن این مراحل باعث بالا رفتن ایمنی شما شده و دقت کار را نیز بالا می‌برد. به همین دلیل می‌توان این بخش را مهم‌ترین مرحله کار دانست.

اره میزی نواری

مطمئن شوید که اره در محل مناسبی قرار دارد

منظور از محل مناسب مکانی است که شما بتوانید با خیال راحت قطعه را زیر اره حرکت داده و نگران برخورد آن با دیوار یا دیگر دستگاه‌ها نباشید. معمولا در کارگاه‌ها بهترین محل برای اره نواری وسط کارگاه؛ یعنی نقطه‌ای با فاصله یکسان از همه دیوارهای کارگاه است و در اطراف آن نیز نباید دستگاه‌هایی قرار داده شوند که مزاحم کار شما باشند. علاوه بر این اره باید در محل خود کاملا ثابت و به زمین محکم شود.

اگر اره شما از نوع قابل‌حمل است، باید آن را بر روی سطحی صاف قرار دهید تا برش ایجادشده بر روی قطعه کاملا صاف و دقیق باشد. همچنین مطمئن شوید که فشارها و لرزش‌های حین کار دستگاه به دستان شما آسیب نمی‌رسانند و می‌توانید با تسلط کامل آن را کنترل کنید. در برخی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از نمونه‌های اتوماتیک این اره استفاده می‌شود. در این موارد تنها باید محل کافی برای حرکت قطعه را فراهم کنید.

انتخاب تیغه اره مناسب

قبل از راه‌اندازی اره نواری و شروع برش باید با توجه به ضخامت قطعه موردنظر و نوع برشی که می‌خواهید ایجاد کنید تیغه موردنظر خود را انتخاب کنید. بعضی از انواع اره‌های نواری امکان نصب تیغه راسته، گردبر، فارسی بر و... را برای شما فراهم می‌کنند و طبیعتا انتخاب تیغه برای آن‌ها نیازمند دقت بیشتری است. علاوه بر این مناسب نبودن ضخامت تیغه ممکن است باعث افزایش فشار دستگاه و حتی شکستن تیغه در حین کار شود که بسیار خطرناک است.

اره میزی

نصب راهنما بر روی اره

برای اینکه مطمئن باشید که برش شما کاملا درست و در همان راستایی است که انتظار دارید، باید یک راهنما بر روی اره نواری نصب کنید. این راهنما می‌تواند یک خط‌کش برجسته باشد که به شما در اندازه‌گیری قطعات و ایجاد برش‌های هم‌اندازه نیز کمک می‌کند. گاهی ممکن است راهنما یک قطعه کروی یا هر شکل دیگری باشد که به قطعه قبل از رسیدن به تیغه جهت داده و آن را برای برش هدایت می‌کند.

مراحل کار با اره نواری

در آموزش کار با اره نواری بعد از آماده‌سازی دستگاه و رعایت همه نکات ایمنی گفته‌شده، نوبت به برش قطعات می‌رسد. در این بخش نکات ظریفی وجود دارند که باعث می‌شوند شما بتوانید بدون هیچ مشکلی با دستگاه کار کرده و قطعات را با دقت زیادی برش بزنید. در ادامه این بخش مراحل کار را توضیح می‌دهیم.

راهنماهای تیغه را تنظیم کنید

ممکن است در طول نصب دستگاه یا انجام برش‌های قبلی راهنماهای تیغه کمی جابه‌جا شده باشند؛ برای اطمینان از درستی آن‌ها، راهنماها را در محل درست قرار داده و از محکم بودن آن‌ها نیز مطمئن شوید.

محل تیغه را تنظیم کنید

تیغه اره نواری باید کاملا عمود بر قطعه بوده و دقیقا بالای محل برش قرار بگیرد تا بتوان به‌راحتی آن را پایین آورده و قطعه را برش داد. اگر تیغه دارای بازوی محرک است، بعد از تنظیم محل باید آن را کاملا محکم کنید تا در زمان چرخش و لرزش دستگاه جابه‌جا نشده و برشی کاملا دقیق و مستقیم را ایجاد کند. البته در بعضی از انواع این اره‌ها تیغه ثابت است و نمی‌توان محل آن را تغییر داد؛ به همین دلیل خیال شما از بابت درست بودن جای آن راحت است.

تیغه را کاملا محکم کنید

در اره‌هایی که امکان تعویض تیغه وجود دارد، باید از محکم بودن پیچ تیغه مطمئن شوید. این کار را با وسواس زیادی انجام دهید؛ چراکه ممکن است تیغه دستگاه حین کار در رفته یا بشکند و خسارات جبران‌ناپذیری را به بار آورد.

اره میزی

محل برش را تعیین و قطعه را تنظیم کنید

اگر تازه‌کار هستید یا قصد ایجاد برش‌هایی با شکل‌های خاص بر روی قطعات را دارید، بهتر است که محل برش را دقیقا روی قطعه مشخص کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از قلم‌های مخصوص انجام دهید تا در حین کار که براده‌های آهن یا ذرات چوب بر روی قطعه می‌ریزند، مسیر برش را گم نکنید. در سایر موارد نیز بهتر است محدوده خط برش را با استفاده از علامت‌هایی تعیین کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درستی حرکت می‌کنید.

بعد از تعیین محل برش باید قطعه را در محلی مناسب زیر دستگاه قرار دهید. در اره‌های نواری اتوماتیک محلی برای قرار دادن قطعه در نظر گرفته شده که دستگاه از آن طریق قطعات را به سمت جلو حرکت می‌دهد؛ اما در اره‌های نیمه اتوماتیک و دستی وظیفه هدایت قطعه تا حد زیادی بر عهده شماست؛ پس قبل از روشن کردن دستگاه قطعه را در محل مناسبی قرار دهید که به‌راحتی حرکت کند و شما نیز تسلط کافی بر روی برش ایجادشده داشته باشید.

دستگاه را روشن کرده و قطعه را به تیغه نزدیک کنید

بعد از اطمینان از موارد فوق، دستگاه را روشن کرده و قطعه را به‌آرامی به تیغه نزدیک کنید. در زمان برش قطعات مختلف، لرزشی در آن ایجاد می‌شود که شما باید با نیروی دستتان آن را کنترل کنید. در طول برش اصلا عجله نکرده و قطعه را به‌آرامی حرکت دهید تا برش به‌طور کامل و دقیق انجام شده و نیازی به برش دوباره یا اصلاح قطعات نباشد.

در طول فرایند برش با هر کدام از انواع اره باید بسیار مراقب دستان خود باشید. آن‌ها را در محلی دور از تیغه و به‌گونه‌ای قرار دهید که تسلط کافی برای حرکت دادن و کنترل قطعات داشته باشید. در مواردی که قطعات باریک هستند و بین کناره‌های آن با تیغه فاصله چندانی وجود ندارد، می‌توانید از گونیا و سایر ابزارهای راهنما برای هدایت قطعه استفاده کنید. به این صورت که آن را کاملا به قطعات می‌چسبانید و با استفاده از دسته موجود بر روی آن برای هدایت و کنترل استفاده می‌کنید.

 

نکات ایمنی که باید در حین کار در نظر داشته باشید

در طول آموزش کار با اره نواری بر روی نکات ایمنی تاکید زیادی می‌شود و رعایت آن‌ها در حین کار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اره نواری همان‌قدر که ابزاری کاربردی است، می‌تواند خطرناک هم باشد؛ پس هیچ‌یک از نکات ایمنی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم را دست‌کم نگرفته و با رعایت آن‌ها در کمال سلامت کار کنید.

  • در انتهای برش و زمانی که جایی برای قرار دادن دست‌ها نیست، حتما از ابزارهای راهنما و کمکی برای نگه‌داشتن قطعات استفاده کنید.
  • استفاده از تیغه‌های نازک‌تر برای برش‌های منحنی بهتر است؛ ضمن اینکه در این برش‌ها بهتر است سرعت دستگاه را کمتر کنید تا تسلط کافی برای پیچاندن قطعات داشته باشید.
  • برخی اره‌های نواری قدیمی نیاز به گریس کاری دارند؛ حتما بعد از اتمام کار دستگاه را کاملا تمیز کرده و آن را روغن‌کاری و گریس کاری کنید تا بلبرینگ‌های آن صدمه‌ای نبینند.
  • محافظ تیغه را در فاصله کمتر از 1 سانتیمتری آن قرار دهید.
  • از ترمز اره می‌توان برای کنترل راحت‌تر دستگاه و مسیر برش استفاده کرد. این ترمز دارای لنتی است که باید هر چند وقت یک‌بار تعویض شود.
  • لاستیک‌های فلکه‌ها را هر چند وقت یک‌بار بررسی کرده و در صورت پارگی یا پوسیدگی آن‌ها را به‌سرعت تعویض کنید.

 

سخن پایانی

اره نواری را می‌توان پرکارترین قطعه در کارگاه‌های فلزکاری و نجاری دانست؛ این موضوع به دلیل تنوع برش‌هایی است که با استفاده از این ابزار می‌توانید ایجاد کنید. نکته مهم این است که کار کردن بدون دانستن نکات کار با این اره بسیار خطرناک است و می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را برای شما ایجاد کند. به همین دلیل در این مطلب تلاش کردیم آموزش کار با اره نواری را به‌صورت قدم‌به‌قدم به شما ارائه دهیم و نکات ایمنی را نیز گوشزد کنیم تا بتوانید بدون هیچ مشکلی با این ابزار کار کرده و محصولاتی ظریف و منحصربه‌فرد به مشتریان خود تحویل دهید.

 

سوالات متداول


1_اره نواری چیست؟

اره نواری یکی از پرکاربردترین انواع ابزارهای برش در کارگاه‌های نجاری و صنعتی است که با استفاده از آن می‌توان برش‌های خطی و منحنی بر روی سطوح مختلف ایجاد کرد.


2_در انتخاب تیغه اره مناسب به چه نکاتی دقت کنیم؟

قبل از راه‌اندازی اره نواری و شروع برش باید با توجه به ضخامت قطعه موردنظر و نوع برشی که می‌خواهید ایجاد کنید تیغه موردنظر خود را انتخاب کنید. بعضی از انواع اره‌های نواری امکان نصب تیغه راسته، گردبر، فارسی بر و... را برای شما فراهم می‌کنند و طبیعتا انتخاب تیغه برای آن‌ها نیازمند دقت بیشتری است.