Img

همه ما در منزل،محیط کار و یا خودرو خود یک مجموعه ابزار داریم که میتوانیم بعضی از کارهای ساده را که به متخصص نیاز ندارد انجام دهیم،از جمله این ابزار ها آچار فرانسه است،آچار فرانسه از جمله ابزاری است که همه آن را می شناسند و در کارهای مختلفی از آن استفاده می شود و هر کس چه متخصص و چه مبتدی با آن سر و کار داشته است. با قطعیت می توان گفت همه می دانند، آچار فرانسه چیست؟ ولی احتمالا با انواع آچار فرانسه آشنا نیستند؛ در این متن می خواهیم اطلاعات مفیدی از آچار فرانسه،انواع آن و کاربردش را بگوییم.

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

آچار فرانسه چیست؟

در جواب اینکه آچار فرانسه چیست؟ باید بگوییم ،آچار فرانسه ابزاری می باشد که به کمک آن می توان انواع پیچ و مهره های چهار گوش و شش گوش را باز و بسته کرد. این ابزار بسیار پر کاربرد می باشد و در اکثر مکان ها می توان از آن استفاده کرد. این محصول از چهار بخش در سه قطعه تشکیل می شود؛ که شامل فک ثابت، فک متحرک، پیچ حلزونی و دسته می باشد. دسته آچار فرانسه، همان قسمتی می باشد که از طریق آن نیرو به جسم مورد نظر وارد می شود. بخش بعدی، دهانه ثابت آن می باشد که این قسمت به صورت ثابت باقی می ماند و دهانه متحرک قسمت سوم بوده که با زاویه 15 درجه نسبت به دهانه ثابت قرار گرفته و توسط پیچ حلزونی که در وسط آچار تعبیه شده، حرکت می کند تا اندازه مورد نظر به دست آید. آچار فرانسه ها معمولا از جنس کروم وانادیوم می باشند که از مقاومت بالایی هم برخوردار هستند اما مدل هایی از آن با جنس تیتانیوم هم وجود دارند که نه تنها وزن کمتری دارند بلکه از مقاومت بالایی هم برخوردار هستند. توجه داشته باشید آلیاژی که برای ساخت این آچار ها استفاده می شود به گونه ای می باشد که در شرایط آب و هوایی مرطوب مانع از زنگ زدگی آن ها می شود.

آچار فرانسه

                 *برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله انواع آچار با مزایا و معایب را در اینجا مطالعه بفرمایید*

انواع آچار فرانسه

آچار فرانسه از لحاظ کاربردی که دارد به دو دسته عمومی و صنعتی تقسیم می شود. که آچار فرانسه عمومی از یک لایه کروم تشکیل شده است در حالی که آچار فرانسه صنعتی از جنس فولاد می باشد و مقاومت زیادی دارد. آچار فرانسه ها انواع گوناگونی از لحاظ شکل ظاهری دارند که شامل موارد زیر می باشد:

  • آچار فرانسه انحنادار یا S شکل: همان طور که از نام آن پیداست این آچار دارای انحنا می باشد. از این آچار برای انجام کار هایی که فضای کافی برای باز و بسته کردن پیچ وجود ندارد و از آچار های بلند هم نمی توان استفاده کرد، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آچار فرانسه جغجغه ای: این مدل از آچار فرانسه نسبت به مدل های دیگر سرعت زیادی دارد به همین دلیل بسیار محبوب می باشد. نوع دیگر این مدل آچار فرانسه جغجغه ای خم شونده می باشد که سبب راحتی کار در فضا های محدود می شود.
  • آچار فرانسه قفلی: از این مدل بیشتر زمانی استفاده می شود که به دلیل استفاده طولانی مدت با آچار و ضربه زدن به آن، رزوه آن باز یا شل می شود. برای جلوگیری از شل شدن حین کار، بعد از تنظیم کردن دهانه، می توان آن ها را قفل کرد تا امکان باز شدن از بین برود و تغییری در سایز دهانه تنظیم شده هم ایجاد نشود.
  • آچار فرانسه دوسر: زمانی که ابعاد پیچ ها بسیار بالا می باشد و سایز متنوعی از آن ها وجود دارد از آچار دوسر استفاده می شود. یک سر از این نوع آچار تا سایز معینی بازمی شود و سر دیگر آن این امکان را به کاربر می دهد تا سایز های مختلف پیچ را پوشش دهد.
  • آچار فرانسه مدرج: از این محصول می توان برای باز و بسته کردن انواع پیچ ها با سایز های مختلف استفاده کرد زیرا دارای یک خط کش مدرج بر روی خود می باشد.
  • آچار فرانسه عایق برق: این آچار دارای یک روکش پلاستکی عایق شده می باشد که این روکش سبب می شود تا آسیبی به افراد در حین کار وارد نشود. از این مدل معمولا کارکنان شبکه های توزیع برق استفاده می کنند.
  • آچار فرانسه شلاقی دو طرفه: این نوع آچار مانند آچار لوله گیر عمل می کند و برای کار لوله کشی بسیار مناسب می باشد. آچار شلاقی دو طرفه دارای سایز از 6 تا 12 می باشد و قابلیت استفاده چند کاره دارد زیرا دارای دو قسمت اندازه گیری اینچ و سانتی متر می باشد.
  • آچار فرانسه لبه باریک: از آنجایی که جنس این آچار ها از کروم وانادیوم می باشد آن را به آچاری ضد زنگ و ضد ضربه تبدیل کرده است. این آچار دارای طراحی ارگونومیکی می باشد و دسته آن هم قابلیت تعویض دارد.
  • آچار فرانسه فشار قوی: این آچار دارای لبه های مدرج از جنس کروم وانادیوم می باشد که در مقابل خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد.
  • آچار فرانسه صنعتی: این نوع آچار هم مانند آچار لبه باریک به صورت ارگونومیک طراحی شده است. جنس بدنه این آچار هم از کروم وانادیوم می باشد که از مقاومت بالایی برخوردار است.

آچار فرانسه ها در چه سایز هایی در بازار وجود دارند؟

این آچار ها براساس اندازه دهانه یا فک و دستگیره به سایز های مختلفی تقسیم می شوند. این نوع آچار ها در سایز های 2، 4، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 در بازار وجود دارند که دهانه یا فک این آچار ها در سایز های 13، 19، 27، 30، 33، 43، 54 و 62 میلی متر باز می شوند.در واقع این آچار ها به گونه ای هستند که هر چه دهانه آچار بزرگ تر باشد، ضخامت و طول آن نیز بیشتر می شود.

آچار فرانسه چه کاربرد هایی دارد؟

همان طور که پیش تر هم گفته شد از آچار فرانسه برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره های چهار گوش و شش گوش استفاده می شود. این وسیله کاربرد های زیادی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، لوله کشی، تعمیرات، تجهیزات و فعالیت های ساختمانی و عمرانی دارد. از آنجایی که آچار فرانسه قابلیت تنظیم دارد شما می توانید به کمک آن انواع پیچ و مهره را باز کنید بدون آن که نیاز باشد آچار های مختلف را با خود حمل کنید.

آچار فرانسه

چگونه می توان با آچار فرانسه کار کرد؟

برای کار با آچار فرانسه ابتدا باید قطعه ای که قرار است باز کنید را مشخص کنید سپس دهانه متحرک آچار را به اندازه پیچ یا مهره مورد نظر باز کنید. بعد از باز کردن، دهانه را روی قطعه مورد نظر امتحان کنید تا در صورت نیاز اندازه آن را تغییر دهید تا کاملا منطبق با قطعه ی مورد نظر شما شود در غیر این صورت به لبه های قطعه آسیب وارد می کند. توجه داشته باشید که آچار فرانسه برای بسته شدن باید در جهت عقربه های ساعت بچرخد و برای باز شدن باید خلاف عقربه های ساعت بچرخد. در پایان کار هم پیچ حلزونی را شل کرده و آچار را از روی قطعه مورد نظر بردارید. سعی کنید برای پیچ هایی که ساختاری نرم دارند از این آچار استفاده نکنید و هم چنین هر چند وقت یک بار هم برای کارکرد بهتر، آن را روغنکاری کنید.

در هنگام خرید آچار فرانسه چه نکات مهمی را باید در نظر گرفت؟

همه ی شما باید در زمان خرید یک سری نکات را در نظر داشته باشید تا بتوانید خریدی عالی و با کیفیت را تجربه کنید. در هنگام خرید آچار فرانسه هم می توانید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • به کیفیت جنس آچار توجه کنید.
  • سایز آچار را متناسب با پیچ و مهره مورد نظر خود انتخاب کنید.
  • به فک متحرک آچار، لق نبودن آن و حرکت آن در یک مسیر مستقیم توجه کنید.
  • به عمیق بودن دنده های روی پیچ تنظیم برای خارج نشدن آچار از حالت تنظیم توجه کنید.
  • به نیروی چرخشی مورد نیاز برای باز و بسته کردن پیچ و مهره توجه کنید زیرا هر چقدر سایز آچار کوچک تر باشد گشتاور آن هم کمتر است.

مزایای استفاده از آچار فرانسه

استفاده از آچار فرانسه هم مانند تمامی ابزارآلات دیگر دارای مزایایی می باشد که این مزایا شامل موارد زیر می باشد:

  • دارای دهانه قابل تنظیم می باشد.
  • به راحتی می توان از آن استفاده کرد.
  • دارای بدنه فلزی می باشد که در برابر ضربه مقاوم است.
  • دارای دسته بلند و قابل استفاده به عنوان اهرم می باشد.
  • برای انواع پیچ و مهره های چهارگوش و شش گوش قابل استفاده می باشد.
  • به دلیل دهانه منحنی شکل، قابل استفاده در مکان های تنگ و باریک می باشد.

حرف آخر

آچار فرانسه یکی از پر کاربرد ترین و پر استفاده ترین ابزار های موجود برای کار با پیچ و مهره می باشد. اکنون که با انواع آچار فرانسه و کاربرد های آن آشنا شدید شاید شما هم می خواهید این ابزار را برای راحتی کار خود تهیه کنید. برای این که این ابزار را با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید به شما پیشنهاد می کنیم خرید خود را از طریق گروه صنعتی وفایی و برند شاهرخ ابزار انجام دهید. زیرا این گروه با چندین سال سابقه بهترین و با کیفیت ترین ابزارآلات را به بازار عرضه می کند.

 

سوالات متداول

1_آچار فرانسه چیست؟

آچار فرانسه ابزاری می باشد که به کمک آن می توان انواع پیچ و مهره های چهار گوش و شش گوش را باز و بسته کرد. این ابزار بسیار پر کاربرد می باشد و در اکثر مکان ها می توان از آن استفاده کرد.

2_ آچار فرانسه ها در چه سایز هایی در بازار وجود دارند؟

این نوع آچار ها در سایز های 2، 4، 6، 8، 10، 12، 15 و 18 در بازار وجود دارند که دهانه یا فک این آچار ها در سایز های 13، 19، 27، 30، 33، 43، 54 و 62 میلی متر باز می شوند.در واقع این آچار ها به گونه ای هستند که هر چه دهانه آچار بزرگ تر باشد، ضخامت و طول آن نیز بیشتر می شود.

3_ آچار فرانسه چه کاربرد هایی دارد؟

آچار فرانسه برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره های چهار گوش و شش گوش استفاده می شود. این وسیله کاربرد های زیادی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، لوله کشی، تعمیرات، تجهیزات و فعالیت های ساختمانی و عمرانی دارد.

4_ مهم ترین نکته در هنگام خرید آچار فرانسه چیست؟

سایز آچار را متناسب با پیچ و مهره مورد نظر خود انتخاب کنید.