Img

اره نواری یکی از بهترین انواع اره‌ها است که در بیشتر خطوط تولید در کارخانه‌ها مورداستفاده قرار گرفته و در دیگر بخش‌های صنعت نیز بسیار پرکاربرد است. بااین‌حال بیشتر مصرف‌کنندگان عادی نمی‌دانند که اره نواری چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع اره نواری می‌توانند به افزایش سرعت و سهولت کارهای مختلف به‌ویژه در صنایع چوب کمک کنند؛ به همین دلیل در این موارد کاربردهای زیادی دارند. در این مقاله می‌خواهیم کاربردهای این نوع از اره را موردبررسی قرار داده و انواع آن را به شما معرفی کنیم.

دستگاه اره نواری چیست؟

اره نواری یکی از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد در صنایع چوب است که برای برش سرد از آن استفاده می‌شود؛ به عبارت بهتر از اره‌های نواری برای برش‌های قطری و چندتکه کردن قطعات استفاده می‌شود. در ساده‌ترین تعریف، اره نواری دارای یک تیغه بلند است که از یک نوار فلزی پیوسته با دندانه‌هایی در فاصله مشخص تشکیل شده و میان دو یا چند چرخ کشیده شده است. این نوار به‌طور دائمی در میان چرخ‌ها می‌چرخد و حرکتی دائمی دارد؛ بااین‌حال تنها قسمت کوچکی از آن در ناحیه برش قرار دارد.

اگر برایتان سوال شده که تاریخچه اره نواری چیست و چه کسی این ابزار را اختراع کرده است؛ باید بگوییم این نوع از اره‌ها که به نام اره فلکه نیز شناخته می‌شوند، برای نخستین بار در انگلستان مورداستفاده قرار گرفتند. اندازه کوچک تیغه در اره‌های نواری این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند که بتوانند برش‌های دقیق و پیچیده را بر روی سطوح مختلف ایجاد کنند.

انواع دستگاه اره نواری و کاربرد هرکدام

انواع اره نواری قادر هستند که برش‌های بسیار یکنواختی را به شیوه‌ای بسیار کنترل‌شده ایجاد کنند. نمونه‌های مختلف این اره، انرژی موردنیاز خود را با استفاده از موتور تامین می‌کنند؛ بیشتر مدل‌ها دارای دکمه‌هایی برای تنظیم هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان سطح برش، سرعت اره و زاویه برش را مشخص کرد. اره‌های نواری ازنظر عملکرد به دو دسته کلی افقی و عمودی تقسیم‌بندی می‌شوند.

اره نواری افقی

بهترین گزینه برای انجام برش‌هایی در حجم بالا، اره نواری افقی است؛ زیرا این اره دارای یک جک هیدرولیکی است که می‌تواند به کاربر و موتور دستگاه، برای هدایت تیغه کمک کرده و به‌این‌ترتیب به صفحات بسیار قطور نیز نفوذ کند. به همین دلیل است که از نسخه‌های افقی اره نواری، برای قطعه‌قطعه کردن تنه درختان استفاده می‌شود.

اره نواری عمودی

اره نواری عمودی یا اره ایستاده، گزینه مناسبی برای استفاده در کارگاه‌های کوچک چوب است؛ این نوع اره دارای قطرهای مختلفی است و می‌تواند برای انجام کارهای هنری پیچیده مانند منبت‌کاری مورداستفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این تقسیم‌بندی کلی که اره‌های نواری را به دو دسته مناسب کارهای سنگین و مناسب کارهای هنری و ظریف تقسیم میکند؛ دسته‌بندی جزئی‌تری نیز برای این دست از اره‌ها وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید که دسته‌بندی جزئی اره نواری چیست؛ با ادامه این بخش همراه شوید. بسته به کاربرد، اره‌های نواری به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

اره نواری مخصوص برش فلز

هرچند از دید ظاهری تفاوتی میان اره نواری مخصوص برش چوب و فلز دیده نمی‌شود؛ اما اره‌های نواری مخصوص برش فلزات، قدرت بیشتری دارند. مهم‌ترین ویژگی این نوع از اره‌ها، تیغه آن‌ها است؛ تیغه در اره‌های نواری مخصوص برش فلز با سرعت کمتری تنظیم می‌شود تا بتواند فلزات را به‌طور موثری برش دهد.

علاوه بر این تیغه، تعدادی دندانه به فاصله یک اینچی از هم روی بدنه این اره قرار گرفته‌اند که کارایی اره را راحت‌تر می‌کنند. در این نمونه نیز اره‌های افقی برای تقسیم قطعات فلزی بزرگ به قطعه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که نمونه‌های عمودی برای برش کانتور و صیقل دادن مورداستفاده قرار گرفته و امکان پیاده‌سازی طرح‌های هنری را بر روی فلز فراهم می‌کنند.

اره نواری مخصوص برش گوشت

یکی از کاربردهای اصلی اره نواری، در قصابی‌ها و برای تکه‌تکه کردن قطعات گوشت است؛ این اره از فولاد ضدزنگ ساخته شده و می‌توان به‌راحتی آن را ضدعفونی و تمیز کرد. اره‌های نواری از این نوع را می‌توان برای بریدن گوشت و خرد کردن استخوان‌ها مورداستفاده قرار داد.

اره نواری مخصوص چوب

اگر نمی‌دانید که رایج‌ترین نمونه اره نواری چیست؛ باید اره مخصوص چوب را به شما معرفی کنیم که به‌عنوان یکی از همه‌کاره‌ترین و مفیدترین ابزارها در نجاری شناخته می‌شود. چوب کاران حرفه‌ای و آماتور، به دلیل راحتی کار با این اره بسیار به آن علاقه دارند؛ به همین دلیل در بیشتر کارگاه‌های برش چوب می‌توان این اره را مشاهده کرد. مهم‌ترین مزیت اره نواری مخصوص چوب، کم بودن ضایعات به دلیل اندازه کوچک برش‌ها است.

اره نواری مخصوص برش چوب خود دارای سه نوع است. اره دو برش دارای تیغه‌ای دوطرفه است که دندانه‌های آن در هر دو طرف تیغه تعبیه شده‌اند؛ این نوع از اره‌های نواری بیشتر در کاربردهای صنعتی و رومیزی به کار رفته و برای برش فلزات و پلاستیک نیز استفاده می‌شوند. اره Resaw نمونه دیگری از این اره نواری است که چوب را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و ضایعات بسیار اندکی دارد.

نوع دیگری از اره‌های مخصوص چوب که دارای دندانه‌های نقره‌ای بزرگ بر روی تیغه هستند؛ Head نامیده می‌شوند. دندانه‌های این نوع از اره‌ها در فاصله زیادی از هم قرار گرفته‌اند تا بتوانند تاثیر عمیقی بر روی چوب بگذارند. این نوع از اره‌های نواری را برای برس چوب‌های سخت مانند بلوط و گیلاس مورداستفاده قرار می‌دهند.

اره نواری Benchtop

اره نواری Benchtop ترکیبی از اره مویی و اره معمولی رومیزی است؛ این نوع از اره‌ها توانایی زیادی داشته و قدرت زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل است که بیشتر صاحبان کارگاه‌های خانگی ترجیح می‌دهند که از این اره‌ها برای ایجاد برش‌های پیچیده و سریع استفاده کنند. به دلیل اندازه جمع‌وجور، این اره‌ها در همه مکان‌ها قابل‌استفاده هستند.

یکی دیگر از انواع اره نواری، اره قابل‌حمل یا دستی نامیده می‌شود؛ این نوع از اره‌ها وزن بسیار کمی داشته و برای کسانی که ناچار هستند ابزار کار خود را به محل اجرای پروژه ببرند، بسیار مناسب است. اره‌های نواری دستی قادر به برش لبه‌ها بوده و می‌توانند خطور منحنی ایجاد کنند؛ همچنین امکان ایجاد برش‌های پیچیده و نامنظم نیز با استفاده از این اره‌ها وجود دارد. این نوع از اره‌ها در زمانی که حجم چوب‌ها بسیار زیادی بوده و امکان جابجایی آن‌ها وجود ندارد، بسیار پرکاربرد هستند.

قسمت های مختلف اره نواری

شاید از خودتان بپرسید که قسمت‌های مختلف اره نواری چیست که به این اره قدرت انجام کارهای مختلف را چه در حجم بالا و چه با ظرافت هنری داده است. در این بخش می‌خواهیم اجزای تشکیل‌دهنده این اره را موردبررسی قرار دهیم.

بدنه

جنس بدنه اره نواری معمولا از چدن بوده و به‌صورت یکپارچه ساخته می‌شود. این بدنه چدنی، در برخورد با قطعات بزرگ یا ضخیم، دچار لرزش نمی‌شود؛ درنتیجه اره در حین کار از جای خود تکان نخورده و امکان ایجاد برش‌های یکنواخت فراهم می‌شود. البته در برخی از موارد از آهن نیز برای ساخت بدنه اره نواری استفاده می‌شود که در این صورت باید اره را با استفاده از پیچ بر روی زمین محکم کرد.

فلکه

یکی دیگر از قسمت‌های اصلی اره نواری، فلکه نام دارد. هر اره نواری شامل دو عدد فلکه است که با استفاده از محور و بلبرینگ به دستگاه متصل می‌شوند. جنس این فلکه‌ها نیز از چدن بوده و یکی از آن‌ها به‌صورت متحرک ساخته شده است. فلکه متحرک که در پایین دستگاه قرار گرفته، می‌تواند در جهت‌های مختلف حرکت کرده و به‌این‌ترتیب امکان ایجاد برش‌های مختلف را برای اره فراهم کند.

الکتروموتور

اگر نمی‌دانید که راه تامین انرژی اره نواری چیست؛ باید بگوییم که الکتروموتور اصلی‌ترین قطعه برای تامین انرژی این دستگاه است. این قطعه که به فلکه ثابت متصل شده است؛ می‌تواند از برق تک فاز یا سه فاز تغذیه کند.

گونیا

یکی از قطعاتی که وجود آن‌ها در اره فلکه برای تنظیم زاویه و عرض برش لازم است؛ گونیا نام دارد.

سیستم ایمنی اره فلکه

برای محافظت از اپراتور در حین کار با اره نواری، یک سری حفاظ‌های چوبی و فلزی در ساختار آن در نظر گرفته شده که مانع شکستن تیغه یا رها شدن ناگهانی آن می‌شوند. حفاظ‌های فلزی بر روی فلکه و حفاظ‌های چوبی در مسیر حرکت تیغه قرار گرفته و می‌توانند از پخش خاک‌اره نیز جلوگیری کنند.

سخن پایانی

صرف‌نظر از اینکه شما یک نجار حرفه‌ای هستید و یا به‌تازگی کار بر روی چوب یا فلزات را آغاز کرده‌اید؛ اره نواری به‌عنوان یک اره همه‌کاره می‌تواند یاری‌دهنده شما باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا پاسخ کاملی را برای سوال اره نواری چیست؟ ارائه داده و شما را با انواع اره نواری آشنا کنیم. مهم‌ترین نکته در خرید اره نواری، خرید از تولیدکننده و فروشگاه معتبر است که می‌تواند به شما اطمینان دهد که با استفاده از آن، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

 

سوالات متداول


1_اره نواری چیست؟

اره نواری یکی از پرکاربردترین انواع ابزارهای برش در کارگاه‌های نجاری و صنعتی است که با استفاده از آن می‌توان برش‌های خطی و منحنی بر روی سطوح مختلف ایجاد کرد