Img

یکی از ابزارهای پرکاربرد و مهم در باغبانی، انواع اره باغبانی است؛ این ابزار را می‌توان برای هرس کردن گیاهان و بریدن شاخ و برگ اضافه آن‌ها به کار برد. همچنین برای برش تنه درختان یا ایجاد قلمه نیز به کار می‌رود. این اره‌ها اغلب به‌صورت دستی تولید و به بازار عرضه می‌شوند؛ اما ممکن است انواع برقی و حتی بادی آن را نیز بتوان در بازار پیدا کرد. این اره‌ها در نجاری‌ها نیز استفاده می‌شوند و در طول زمان با توجه به کاربردهای مختلف شکل‌های متنوعی پیدا کرده‌اند. اگر نمی‌دانید که اره باغبانی چیست؟ و با انواع آن آشنایی ندارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

اره باغبانی چیست؟

اره باغبانی یک اره دستی شامل دو قسمت تیغه و دسته است که از آن برای هرس کردن شاخ و برگ درختان یا بریده قطعات چوبی مختلف استفاده می‌شود. این اره‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در جعبه‌ابزار هر باغبان هستند و برای زیباتر کردن گیاهان و درختان و جدا کردن شاخه‌های مریض آن‌ها استفاده می‌شوند.

تیغه اره‌های باغبانی اغلب از جنس فولاد و آلیاژ آهن و کربن ساخته می‌شود و مقاومت بسیار بالایی در برابر خم شدن یا شکستن از خود نشان می‌دهد. دسته‌های آن نیز اغلب از پلاستیک فشرده یا چوب ساخته شده و دارای ساختاری خاص هستند که اعمال نیرو را برای شما راحت‌تر کرده و تسلط بر روی کار را افزایش می‌دهند. 

اره باغبانی

انواع اره باغبانی و کاربردهای آن‌ها را بشناسید

اکنون که متوجه شدید منظور ما از اره باغبانی چیست؛ بهتر است که با انواع آن نیز آشنا شوید. با توجه به این از این ابزار برای برش جه نوع چوبی استفاده می‌کنید، باید نوع متفاوتی از آن را به کار ببرید. در ادامه مهم‌ترین انواع آن را معرفی می‌کنیم.

اره باغبانی خم

نوع خم یا کمان یکی از انواع اره باغبانی است، که دارای تیغه‌ای منحنی و کمانی با دندانه‌های بسیار ریز است. به دلیل وجود دندانه‌های ریز و نزدیک به هم در این ابزار می‌توان از آن برای برش با گام‌های کوچک‌تر استفاده کرد؛ این موضوع باعث ایجاد برش تمیزتری شده و به دلیل افزایش سرعت کار از آسیب دیدن درخت در زمان برش شاخه‌ها جلوگیری می‌کند. در ادامه مزیت‌ها و معایب این ابزار را آورده‌ایم.

مزایا:

  • دندانه‌های ریز و نزدیک به هم برای افزایش سرعت برش
  • برش دقیق و تمیز
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به گیاهان حساس

معایب:

  • برای برش قطعات چوب با ضخامت زیاد مناسب نیست.

اره باغبانی مستقیم

اره باغبانی صاف یا مستقیم دارای لبه‌ای کاملا صاف و بدون زاویه است که اغلب برای کاربردهای نجاری و به‌منظور برش چوب‌های مختلف با ضخامت‌ها و تراکم‌های متفاوت استفاده می‌شود. این ابزار که به اره نجاری معروف است دارای دندانه‌های زاویه‌دار چپ و راستی است که به حرکت براده‌های چوب و جلوگیری از تجمع آن‌ها در محل برش کمک زیادی می‌کنند. این اره را نمی‌توان برای فیشینگ روی سطح چوب استفاده کرد؛ اما به‌عنوان اره برش و برای بریدن قطعات چوبی با ضخامت‌های متفاوت به کار می‌رود. در ادامه جدول مزیت‌ها و معایب این ابزار را آورده‌ایم.

مزایا:

  • دندانه‌های زاویه‌دار به‌منظور جلوگیری از تجمع خاک‌اره
  • مناسب برای برش قطعات چوبی با ضخامت‌ها و تراکم‌های مختلف
  • دسته محکم و مقاوم

معایب:

  • برای ایجاد فیشینگ روی سطح چوب مناسب نیست.

 

 

اره باغبانی تاشو

 

 

اره دستی باغبانی

احتمالا افراد زیادی هستند که نمی‌دانند این نوع اره باغبانی چیست؛ اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید خواندن این بخش را از دست ندهید. همان‌طور که از نام این ابزار مشخص است، تیغه ‌این اره تا شده و همین موضوع ایمنی حمل‌ونقل آن را افزایش می‌دهد. با توجه به این ویژگی می‌توان این ابزار را برای افرادی که مدام در حال رفت‌وآمد هستند و برای هرس کردن درخت‌ها به باغ‌ها و خانه‌های مختلفی سر می‌زنند مناسب دانست.

در ادامه جدول مزیت‌ها و معایب این ابزار را آورده‌ایم.

مزایا:

  • ایمنی بالا
  • سبک و قابل‌حمل

معایب:

  • امکان باز شدن تیغه در صورت خراب شدن قفل آن

اره باغبانی خم چندکاره یا چوب خور

این اره را می‌توان یکی از بهترین و مناسب‌ترین اره‌های باغبانی دانست و به همین دلیل اغلب باغبانان و نجاران مشتری این نوع اره هستند. این ابزار دارای سری خم بوده و برای برش شاخه‌های بالایی درخت به کار می‌رود. درواقع دسته آن به‌گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید به انتهای آن یک چوب بلند متصل کرده و به‌راحتی شاخه‌های بالایی درخت و قسمت‌هایی که دسترسی به آن‌ها کمی مشکل است را هرس کنید.

سری خم این ابزار را می‌توان برای بریدن چوب‌هایی با ضخامت‌های مختلف استفاده کرد و با توجه به تیزی تیغه و محکم بودن دندانه‌ها سرعت برش را به حد قابل‌توجهی بالا می‌برد. این ابزار در کارگاه‌های نجاری نیز به‌منظور برش قطعات چوبی و حتی ایجاد شکل و فرم اولیه در آن‌ها استفاده می‌شود. در جدول زیر مزیت‌ها و معایب اره باغبانی خم چندکاره را آورده‌ایم.

مزایا:

  • مناسب برای هرس کردن شاخه‌های بالایی و دور از دسترس درختان
  • امکان برش چوب‌هایی با ضخامت‌های متفاوت
  • سرعت بالای برش
  • دارای تیغه‌های زاویه‌دار

معایب:

  • نیاز به تخصص بیشتر برای کار

اره باغبانی سه لبه

اره سرشاخه زن دستی

احتمالا شما میدانید که این نوع اره باغبانی چیست و شاید با آن نیز کار کرده باشید؛ چراکه این ابزار در حال حاضر متداول‌ترین نوع اره‌های باغبانی بوده و دارای تیغه‌ای مقاوم و کاربردی است. وجود دندانه‌های دوطرفه در این ابزار باعث شده است که در زمان کار کردن نیاز به اعمال نیروی زیادی نباشد و دندانه‌ها نیز به اطراف خم نشوند. همچنین این طراحی دندانه‌ها باعث می‌شود که خاک‌اره در حین کار به محیط بیرون هدایت شده و در داخل محل برش باقی نماند و به تیغه اره نچسبد. در ادامه مزایا و معایب این نوع اره‌ها را در جدولی آورده‌ایم.

مزایا:

  • جلوگیری از باقی ماندن خاک‌اره در محل برش
  • عدم امکان گیر کردن تیغه اره در قطعه
  • داشتن لبه‌های دوطرفه به‌منظور کاهش نیروی واردشده از سوی شما
  • عرض تیغه مناسب به‌منظور ایجاد فضای کافی برای حرکت اره و انتقال خاک‌اره‌ها

معایب:

  • عدم امکان استفاده در کاربردهای صنعتی

اره باغبانی معمولی

اره‌های معمولی همان چیزی هستند که اغلب ما می‌شناسیم و احتمالا از آن استفاده هم کرده‌ایم. این نوع اره‌ها دارای یک لبه با تیغه مستقیم هستند که اغلب مقاومت چندانی نداشته و اصطکاک زیادی ایجاد می‌کند. این ابزار خاک‌اره زیادی تولید می‌کند و همین موضوع ممکن است باعث اختلال در روند کار و به خطر افتادن سلامت شما در درازمدت شود. به همین دلیل اکنون حتی برای کاربردهای خانگی و معمولی نیز از آن استفاده نمی‌کنند. در جدول زیر مزیت‌ها و معایب اره‌های باغبانی معمولی را آورده‌ایم.

مزایا:

  • قیمت مناسب
  • عرض بدنه مناسب تیغه

معایب:

  • امکان گیر کردن تیغه در چوب
  • نیاز به نیروی زیاد برای برش
  • کند شدن تیغه در اثر استفاده مداوم
  • تولید خاک‌اره زیاد

 

اره غلافدار باغبانی

سخن پایانی

انواع اره باغبانی را می‌توان برای هرس کردن درختان و گیاهان مختلف و در کارگاه‌های نجاری به کار برد. با توجه به اینکه تیغه‌ها و دندانه‌های این ابزار دارای چه شکلی هستند، سرعت برش، میزان تولید خاک‌اره و ضخامت چوب را می‌توان تعیین کرد. اغلب نجاران و باغبان‌های حرفه‌ای از اره‌های چندکاره استفاده می‌کنند و اره‌های مستقیم، معمولی و لبه‌دار برای کاربردهای خانگی مناسب هستند. در این مطلب پاسخ سوال اره باغبانی چیست؟ را ارائه دادیم و تلاش کردیم که انواع اره‌ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید متناسب با کاربرد موردنظر خود بهترین محصول را خریداری کنید.

 

 

سوالات متداول


1_اره باغبانی چیست؟

یکی از ابزارهای پرکاربرد و مهم در باغبانی، انواع اره باغبانی است؛ این ابزار را می‌توان برای هرس کردن گیاهان و بریدن شاخ و برگ اضافه آن‌ها به کار برد. همچنین برای برش تنه درختان یا ایجاد قلمه نیز به کار می‌رود. این اره‌ها اغلب به‌صورت دستی تولید و به بازار عرضه می‌شوند


2_انواع اره باغبانی را بشناسید

اره باغبانی مستقیم.اره باغبانی خم.اره باغبانی تاشو


3_مزایای اره باغبانی تاشو چیست؟

ایمنی بالا سبک و قابل‌حمل