Img

وجود آچار لوله گیر برای هر لوله‌کش یا صنعتگری که با قطعات استوانه‌ای یا نامتعارف سروکار دارد بسیار ضروری خواهد بود. این ابزار کاربردی در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که هریک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. نکته مهم این است که در زمان شروع کار، شما باید انواع آچار لوله گیر مناسب برای کار خود را شناخته و خریدی درست داشته باشید. شاید بپرسید که آچار شلاقی چیست؟ این ابزار کوچک ولی قدرتمند، به شما امکان می‌دهد تا به راحتی و با دقت، لوله‌های خراب و زنگ‌زده خود را تعمیر و بازسازی کنید. علاوه بر این برای اینکه از کیفیت آچار و طول عمر آن مطمئن باشید،  در این مقاله، مطالبی مفید و کاربرد آچار شلاقی در این حوزه مطرح می‌کنیم تا بتوانید محصولی کاربردی و مناسب خریداری کنید.

 آچار شلاقی چیست؟

آچار لوله گیر که معروف به آچار شلاقی است، با طراحی منحصر به فرد و قابلیت‌های ویژه‌ای که دارد، برای تمام متخصصین و کاربران عمومی قابل استفاده است. این ابزار با استفاده از مکانیزم قوی و سیستم قفل کننده قابل تنظیم به گونه‌ای ساخته شده که شما می‌توانید به کمک آن‌ها، لوله‌ها را باز و بسته کنید؛  با یک حرکت ساده، آچار شلاقی به دور لوله می‌پیچد و به کمک قدرت چرخشی خود به منظور باز کردن و جدا سازی لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد

آچار لوله گیر ابزاری برای گرفتن و باز و بسته کردن انواع لوله و اتصالات فلزی، قطعات استوانه‌ای، قطعاتی با اشکال نامتعارف و پیچ و مهره‌های بزرگ در صنایع مختلف است. این آچار دارای دهانه‌ای با اندازه قابل تنظیم بوده و قادر است انواع اتصالات را محکم نگه دارد. به دلیل اینکه از این آچار برای کار با قطعات مختلف در صنایع متفاوت استفاده می‌شود، انواع گوناگونی از آن تشکیل شده است که در ادامه این بخش آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

آچار شلاقی تک‌دسته

این آچار تقریبا شبیه به آچار فرانسه است با این تفاوت که دسته آن بلندتر بوده و تنظیم اندازه دهانه به‌صورت عمودی انجام می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که قدرت دهانه آن بسیار زیاد بوده و دامنه چرخش گسترده‌تری نیز داشته باشد. به همین دلیل می‌توان آن را برای نگهداری قطعات یا اعمال نیرو در یک سمت استفاده کرد.

آچار شلاقی دو دسته

آچار شلاقی دو دسته دارای دو دسته جداگانه است که نیروی دست را چند برابر کرده و به قطعه وارد می‌کند؛ به همین دلیل می‌توان از آن برای باز و بسته کردن قطعاتی که بسیار محکم شده‌اند استفاده کرد. دهانه ‌این ابزار ممکن است به حالت S، زاویه 45 یا 90 درجه باشد و بسته به نوع دهانه و اندازه باز شدن آن برای کار کردن با قطعات مختلفی استفاده می‌شود.

آچار شلاقی

آچار لوله گیر سرکج

این نوع آچار را می‌توان بهتری آچار لوله گیر برای کار در محیط‌هایی با محدودیت فضا دانست. در این ابزار فک و دسته در یک راستا قرار ندارند؛ به همین دلیل برای کار کردن با قطعات دور از دسترس یا قطعاتی که در محلی زاویه‌دار قرار گرفته‌اند، نیازی به چرخاندن دست یا ایستادن در موقعیتی خاص نیست.

آچار لوله گیر زنجیری

این نوع آچار دارای زنجیری شبیه به زنجیر دوچرخه است که دور لوله پیچیده و محکم می‌شود. سری ابزار را نیز می‌توان برای حرکت دادن قطعه یا محکم کردن آن به کار برد. با توجه به نیروی زیادی که زنجیر این ابزار به قطعات وارد می‌کند، می‌توان از آن برای باز و بسته کردن قطعات یخزده یا زنگ‌زده، قسمت‌های ضربه خورده یا آن‌هایی که به‌سختی حرکت می‌کنند استفاده کرد.

آچار زنجیری و تسمه‌ای

در این آچارها شبیه به دیگر انواع آچار لوله گیر فک نگهدارنده وجود ندارد و از زنجیر یا تسمه برای نگهداری قطعات استفاده می‌شود. با توجه به همین ویژگی می‌توان از آن‌ها برای کار با قطعات چرم و پلاستیکی که نرم و شکننده هستند یا قطعاتی که شکل هندسی متعارفی ندارند استفاده کرد.

مقاله « آچار چیست » در مجله جعبه ابزار منتظر شما است؛ ما را از نظرات خود بی‌بهره نگذارید.

مزایا و معایب انواع مختلف آچار لوله گیر

در این بخش در خصوص مزیت‌ها و معایب استفاده از انواع آچار شلاقی توضیح داده و بررسی می‌کنیم، که هر آچار برای چه کاربردی مناسب است. در جدول زیر این اطلاعات را به شما ارائه داده‌ایم.

نوع آچار

مزایا

معایب

کاربرد

تک‌دسته

قابلیت تنظیم اندازه دهانه

دسته بلند برای استفاده در مکان‌های دور از دسترس

بدنه محکم و بادوام

نگهداری قطعه کمی دشوار است

نیاز به نیروی بیشتری برای کار دارد

باز و بسته کردن اتصالات در لوله‌ها و سایر قطعات فلزی

دو دسته

قدرت اعمال نیروی زیاد

امکان تنظیم دقیق دهانه بر روی قطعه

امکان کار در مکان‌های محدود وجود دارد

نگه‌داشتن قطعات مختلف

باز کردن قطعاتی که بسیار محکم بسته شده یا ضربه خورده‌اند

سرکج

امکان دسترسی به قطعاتی که در فضاهای محدود قرار گرفته‌اند

عدم نیاز به چرخاندن مچ دست برای نگه‌داشتن قطعه یا تنظیم محل ایستادن

تنها برای کار در زوایای خاص و قطعاتی با شکل‌های متعارف طراحی شده‌اند

قابل‌استفاده در مکان‌های تنگ و محدود

زنجیری

دارای زنجیر و فک فولادی برای چند برابر کردن نیروی ورودی

مناسب برای کار با قطعاتی با شکل نامتعارف

قفل کردن زنجیر کمی دشوار است

کار با قطعات در فضاهای محدود

تنظیم اتصال قطعات یخزده، زنگ‌زده و ضربه خورده

زنجیری و تسمه‌ای

قابلیت تنظیم دور قطعات مختلف با هر اندازه‌ای

مناسب برای کار با قطعات پلاستیکی، چرمی و سایر جنس‌های شکننده

نبود دهانه فولادی

کار با قطعات با اشکال نامتعارف

آچار لوله گیر

معرفی قسمت‌های مختلف در آچار لوله گیر

فرقی نمی‌کند که شما به بهترین آچار لوله گیر نگاه می‌کنید یا در حال بررسی یک آچار تقلبی از مارکی ناشناخته هستید. همه این آچارها دارای بخش‌های ثابتی هستند که نبود هریک از این قسمت‌ها در ابزار باعث می‌شود که شما نتوانید با آن کار کنید. در ادامه این بخش هریک از این قسمت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

فک یا دهانه آچار

این قسمت معمولا از فولاد ضدزنگ ساخته شده و دارای شکل‌های مختلفی برای نگهداری قطعات متفاوت است. در لبه‌های این قسمت بخش‌های دندانه‌داری در نظر گرفته شده تا شما بتوانید با قطعات صاف مانند لوله‌های فلزی کار کنید. همچنین شکل آن باید به‌گونه‌ای باشد که کاملا دور قطعه محکم شود و امکان هرز پیچیدن آچار یا دررفتن قطعه را از بین ببرد.

پیچ تنظیم

این پیچ ممکن است در زیر دهانه آچار یا بر روی دسته آن قرار گرفته باشد. در هر نوع آچار محل آن به‌گونه‌ای تعیین می‌شود که شما در حین کار بتوانید به‌راحتی پیچ را باز و بسته کرده و البته مزاحم کار شما نیز نباشد. کیفیت این بخش یکی از مواردی است که از طریق آن می‌توانید بهترین آچار لوله گیر را تشخیص دهید؛ چراکه محکم نبودن آن ممکن است باعث تغییر اندازه دهانه در طول کار شده و مانع از اعمال نیروی کافی به قطعه شود.

دسته

کیفیت و طول دسته این آچارها برای جلوگیری از خسته شدن دستان شما در حین کار و تسلط کافی بر روی قطعه از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولا در انتهای دسته سوراخی در نظر گرفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید آچار را بر روی دیوار آویزان کنید. طراحی ارگونومیک دسته و سنگین نبودن آن بر روی کیفیت و سرعت کار شما تاثیر زیادی می‌گذارد. پس حتما در زمان انتخاب به این موضوع توجه داشته باشید.

آچار لوله گیر ریجید

نکات مهم در انتخاب آچار لوله گیر

در زمان خرید، توجه به نکاتی که در این بخش مطرح می‌شوند باعث می‌شود که شما بهترین آچار لوله گیر را برای کاربرد مدنظر خود خریداری کرده و برای مدتی طولانی از آن استفاده کنید. همین نکات است که تفاوت یک آچار خوب و بد را مشخص کرده و به آن را برای انجام کارهای حرفه‌ای یا خانگی مناسب می‌کند.

توجه به جنس دسته و دهانه

دسته و دهانه یک آچار باکیفیت اغلب از فولاد ساخته شده و در اثر ضربه زدن یا سقوط تاب برنداشته و تغییر شکل نمی‌دهد. علاوه بر این بر روی این قسمت‌ها حتما باید از پوشش‌های ضدزنگ و ضدخوردگی استفاده شده باشد تا در اثر کار در محیط‌های مرطوب یا اسیدی آسیبی نبینند. جنس این بخش‌ها باید به نحوی انتخاب شده باشد که در زمان کار مداوم لبه‌های فک آچار ساییده یا لب پر نشوند و شما بتوانید تا سال‌ها هرروز از آن استفاده کنید.

ابعاد و اندازه

علاوه بر اینکه باید به اندازه دسته توجه کنید، باید اندازه باز شدن فک را نیز در نظر بگیرید. فک آچار باید متناسب با اندازه قطعاتی که اغلب با آن‌ها کار می‌کنید باز و بسته شود. اگر لوله‌ها یا قطعاتی ضخیم هستند، باید آچارهای صنعتی با فک‌هایی بزرگ را انتخاب کنید؛ اما برای کاربردهای خانگی و لوله‌کشی‌های معمولی آچارهای عادی کار شما را راه می‌اندازند. در انتخاب اندازه دسته نیز باید دقت کنید که دسته آن‌قدر بلند نباشد که مزاحم دید شما شده یا به دستانتان فشار وارد کند. ضمن اینکه نباید آن‌قدر کوتاه هم باشد که تسلط بر روی کار را کاهش دهد.

کیفیت پیچ تنظیم دهانه

در یک آچار لوله گیر کیفیت پیچ تنظیم دهانه از اهمیت زیادی برخوردار است. پیچ باید به‌راحتی و نرم بچرخد و به اندازه کافی دهانه را باز کند. درواقع میزان شلی و سفتی پیچ نه باید آن‌قدری باشد که با یک حرکت ساده دهانه آچار به اندازه زیادی باز شود و نه آن‌قدری که با پیچش مداوم پیچ دهانه به مقدار کمی باز شود. ضمن اینکه پیچ نباید آن‌قدر محکم باشد که شما برای چرخاندن آن نیاز به اعمال نیروی زیادی داشته باشید. محل قرارگیری آن نیز باید به‌گونه‌ای انتخاب شده باشد که در حین کار مزاحم شما نباشد و بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

کاربرد

قبل از شروع بررسی آچارها بهتر است کاربرد موردنظر خود را با فروشنده در میان بگذارید تا او ابزارهایی متناسب با همان را به شما معرفی کند. این کار باعث می‌شود که محصولی کاربردی و مناسب خریداری کنید که دقیقا برای کار شما ساخته شده است. ابعاد آچار، جنس لبه‌ها، اندازه باز شدن دهانه و... همگی از ویژگی‌هایی هستند که با توجه به کاربرد تعیین می‌شوند؛ پس اهمیت این موضوع را دست‌کم نگیرید.

مارک و برند

انتخاب بهترین مارک آچار لوله گیر در کیفیت و طول عمر آن تاثیر زیادی دارد؛ قطعا چیزی که این برندها را معروف و خوش‌نام کرده است شانس نبوده و کیفیت قطعات باعث محبوبیت آن‌ها شده است. ابزارهای ساخت برندهای ایرانی مانند رونیکس، توسن، نووا، سفیر و... از بهترین ابزارهای موجود در بازار هستند که با قیمت مناسبی هم عرضه می‌شوند. در میان برندهای خارجی نیز کرون، ماکیتا و... از بهترین تولیدکنندگان ابزارآلات دستی و برقی به شمار می‌روند.

قیمت

همواره به یاد داشته باشید که در زمان خرید یک ابزار قیمت آخرین فاکتوری است که باید به آن توجه کنید. ارزان بودن یک ابزار به معنای بد بودن آن نیست و گران‌تر بودن نیز نمی‌تواند نشان‌دهنده کیفیت باشد. بهتر است قبل از اینکه نگاهی به برچسب قیمت ابزارآلات مختلف بیندازید، کیفیت ساخت و ویژگی‌های آن را بررسی کرده و سپس به این موضوع فکر کنید که با توجه به این ویژگی‌ها خرید آن برای شما به‌صرفه است یا خیر.

آچار شلاقی نووا

همان طور که خواندید؛ به سوال رایج آچار شلاقی چیست؟ به صورت کامل و جامع توضیح دادیم؛ برای اینکه انواع آچار لوله گیر را بخرید باید حتما به همه بخش‌های آن توجه کرده و از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید. با این کار ابزاری خریداری خواهید کرد، که برای مدتی طولانی کار شما را راه می‌اندازد. معمولا انتخاب انواع آچار شلاقی راه‌حل مناسبی برای اطمینان از کیفیت خرید است؛ اما این به این معنا نیست که با دیدن مارک بررسی ابزار را فراموش کنید. همواره به یاد داشته باشید که هرچقدر هم که آچار خوب و باکیفیت باشد، اگر برای کاربرد موردنظر شما ساخته نشده باشد فایده‌ای نخواهد داشت.

 

 

سوالات متداول


1_آچار لوله گیر چیست؟

آچار لوله گیر ابزاری برای گرفتن و باز و بسته کردن انواع لوله و اتصالات فلزی، قطعات استوانه‌ای، قطعاتی با اشکال نامتعارف و پیچ و مهره‌های بزرگ در صنایع مختلف است


2_بهترین آچار لوله گیر را معرفی کنید؟

آچار شلاقی تک دسته.آچار شلاقی دو دسته.آچار لوله گیر سر کج.آچار لوله گیر زنجیری.آچار زنجیری و تسمه ای.


3_نکات مهم در انتخاب آچار لوله گیر چیست؟

توجه به جنس دسته و دهانه.ابعاد و اندازه.کیفیت پیچ تنظیم دهانه.کاربرد.مارک و برند.قیمت