Img

چکش تخریب یک ابزار و وسیله بسیار قدرتمند می باشد، که توان و قدرت بالایی برای تخریب دارد. واحد سنجش توان و نیروی چکش تخریب براساس تعداد ضربه های وارده، بر نقطه تخریب محاسبه می شود. در واقع این ابزار از یک بدنه سنگین و دسته فلزی تشکیل شده است؛ که توسط نیروی کاربر می تواند در جهت عمود بر روی سطوح سازه قرار بگیرد، و تخریب سازه را با وارد کردن تعداد ضربه های بیشتر بر محل انجام دهد.

در جواب اینکه چکش تخریب چیست؟باید بگوییم، دریل چکش تخریب از قدرتمند ترین و کارآمد ترین ابزارهای برقی و دستی است، که برای انجام هر گونه تخریب سازه، اعم از بتن و آسفالت از آن استفاده می شود. چکش تخریب های گوناگونی در بازار وجود دارند، که برای کار های مختلف از هر کدام از آن ها استفاده می شود. نوعی چکش تخریب ساده وجود دارد که برای تخریب محیط های خیلی سر سخت از آن استفاده نمی شود. هم چنین چکش های تخریبی وجود دارد که اصطلاحا به آن ها چکش تخریب صنعتی می گویند، که مخصوص کار های سنگین و سخت است. در هنگام نصب یک پنجره بر روی دیوار بتنی، در صورتی که می خواهید یک کار بدون عیب و نقص انجام دهید، چکش تخریب می تواند بهترین ابزار برای کار مورد نظر شما باشد. شما می توانید، از این چکش برای تخریب همه نوع بتن، بلوک و کاشی استفاده کنید.

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

 

 

چکش تخریب از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این دستگاه از یک دسته ی بلند، بدنه ای سنگین، آرمیچر، بالشتک و یا استاتور و دنده تشکیل شده است؛ که عملیات تخریب را به وسیله ی ضربه زدن چکشی انجام می دهد. در زمان خرید چکش تخریب توجه داشته باشید که قدرت این چکش ها بر پایه ی تعداد ضربه های زده شده در دقیقه، سنجیده می شود و تقسیم بندی آن براساس وزن صورت می گیرد.

انواع چکش تخریب

چکش تخریب برقی

چکش های تخریب برقی، با اتصال به برق کار می کنند. چکش تخریب برقی دارای توان و قدرت بالایی است، اما تنها عیبی که دارد این می باشد، که در مکان هایی که دسترسی به برق نباشد، نمی توان از آن استفاده کرد که در صورت امکان می توان از موتور برق کمک گرفت. این چکش ها امروزه طرفداران زیادی دارند و در مکان هایی که امکان استفاده از چکش تخریب پنوماتیک وجود ندارد، استفاده از چکش برقی بسیار پر کاربرد می باشد.

پیکور-چکش تخریب برقی

چکش تخریب بادی یا پنوماتیک

این نمونه از چکش تخریب با هوای فشرده که به سمت چکش پمپ می شود، کار تخریب را انجام می دهد، این هوای فشرده توسط مخزن هایی که متصل به دستگاه است، تأمین می شود.

چکش تخریب بادی

چکش تخریب هیدرولیکی

چکش های تخریب هیدرولیکی وزن سنگین و سایز بزرگتری دارند، که بر روی بیل های مکانیکی و لودر ها سوار می شوند و کار تخریب را انجام می دهند، این ابزار ها توان و قدرت بالایی در تخریب سطوح و سازه های سخت دارند. این دستگاه به خاطر داشتن مدارالکتریکی، می تواند در مکان هایی همچون معادن نیز استفاده شود.

چکش تخریب هیدرولیکی

چکش تخریب بنزینی

چکش تخریب بنزینی همان طور که از نام آن پیداست، موتور آن ها بنزینی بوده و برای راه اندازی آن ها از بنزین استفاده می شود. در بعضی از چکش های تخریب بنزینی، قبل از راه اندازی، بنزین و روغن را با یکدیگر ترکیب می کنند.

 

 

چه نکاتی را باید هنگام استفاده از چکش تخریب رعایت کنید؟

توجه داشته باشید که استفاده نادرست از چکش تخریب می تواند، آسیب های جدی و جبران ناپذیری برای افراد به همراه داشته باشد. پس هنگام استفاده از چکش تخریب حتما باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبلا از شروع کار، دستگاه را روغن کاری کنید.
  • هنگام کار با این چکش، کاملا هوشیار باشید و از هر گونه حواس پرتی به دور باشید.
  • شخصی که از ابزاری با این وزن استفاده می کند، باید از نظر وزنی مشکلی برای کنترل و نگهداری آن نداشته باشد.
  • قبل از شروع کار چکش تخریب را بررسی کنید و هر پیچ و بست شلی را سفت کنید.
  • در روز های بارانی از چکش تخریب برای تخریب سازه های بتنی استفاده نکنید.
  • قبل از شروع هر کاری با چکش تخریب، اول از همه خود را با پوشیدن دستکش، کلاه و لباس مخصوص ایمن کنید.
  • در زمینه کار با چکش تخریب مهارت داشته باشید و هنگام کار با آن سعی کنید نیروی لازم را به آن وارد کنید.
  • نبودن شخصی دیگر در محیطی که عملیات تخریب در آن جا انجام می شود، از نکات مهم می باشد.

به غیر از نکاتی که در بالا ذکر شد و باید رعایت شود، جهت قرار گیری شخص در برابر چکش تخریب هم بسیار مهم می باشد و شخصی که عمل تخریب را با چکش تخریب انجام می دهد، نباید دقیقا به صورت مستقیم عملیات تخریب را انجام دهد، یعنی نقطه ای که قرار است تخریب شود باید با کمی زاویه مورد تخریب قرار بگیرد. شخصی که از چکش تخریب استفاده می کند باید به نسبت محیط تخریب، کمی زاویه داشته باشد. در آخر بدانید که استفاده از چکش تخریب نیاز به یک فشار سنگین و محکم دارد، اگر شخص استفاده کننده از چکش تخریب، در حین استفاده، فشار محکم و پایداری را به دسته چکش تخریب وارد کند، عمل تخریب به خوبی انجام می شود، اما اگر این فشار دارای عدم ثبات باشد و فشار محکمی بر روی دسته چکش تخریب صورت نگیرد، ممکن است که سر چکش تخریب دچار لغزش شود و این عمل سبب ایجاد یک مشکل جدی خواهد شد. 

چکش تخریب توسن

دلایلی که سبب خرابی چکش تخریب می شود؟

چکش تخریب هم ممکن است مانند بسیاری از ابزار دیگر دچار خرابی شود اما دلایلی که سبب خراب شدن سریع این چکش ها می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • پیچ ها و بست های شل: قبل از کار با دستگاه، همه قسمت های دستگاه را بررسی کنید و پیچ و بست های شل را با ابزار های کمکی سفت نمایید، زیرا پیچ های شل حین استفاده از چکش تخریب سبب سر و صدا می شوند و هم چنین در عملکرد دستگاه تاثیر می گذارند و سبب خرابی چکش تخریب می شوند.
  • تماس موتور دستگاه با آب: یکی دیگر از دلایل خرابی زود هنگام چکش تخریب، تماس موتور دستگاه با آب می باشد. سعی کنید حتی برای تمیز کردن این چکش ها هم از آب استفاده نکنید؛ زیرا اگر آب به موتور دستگاه برسد، سبب خرابی دستگاه می شود.
  • قطع نکردن برق و نکشیدن سیم از پریز: همیشه باید بعد از تمام شدن کار، این ابزار را از برق بیرون بکشید تا موتور دستگاه خنک تر شود و استراحت کند، اگر مدت طولانی بعد از هر عملیاتی کابل چکش تخریب را از برق بیرون نکشید، عمر و دوام آن کاهش می یابد و زود خراب می شود. 

 

چکش تخریب و پیکور په تفاوتی با هم دارند؟

چکش تخریب و پیکور هر دو ابزاری هستند که برای تخریب انواع سازه ها از آن ها استفاده می شود. فرق چکش تخریب و پیکور را نمی توان به شکل بارزی بیان کرد، اما زمانی که شما می خواهید یک سازه را تخریب کنید، باید به این نکته توجه کنید، که دقت تخریب برای شما چه مقدار اهمیت دارد؛ به طور مثال زمانی که در یک سازه ساختمانی قصد تخریب مکانی را دارید ممکن است در زیر آن لوله آب یا لوله گاز وجود داشته باشد، که توصیه می شود از ابزار های تخریب با قدرت کمتر از پیکور مانند چکش تخریب استفاده کنید و از پیکور برای عملیات تخریب های بزرگ، که دقت بالا اهمیت زیادی ندارد، استفاده شود. پس اگر قصد تخریب، در حجم پایین تر را دارید یا باید عملیات تخریب ظریف و هدفمند انجام شود، از چکش تخریب استفاده کنید و از پیکور به صورت تخصصی برای تخریب های متوسط تا خیلی بزرگ استفاده کنید

کلام آخر 

در این مقاله، برای شما بیان کردیم، که چکش تخریب چیست؟ و انواع چکش تخریب را توضیح دادیم. اکنون با کاربرد چکش تخریب آشنا هستید و دلایل خرابی چکش تخریب و نکات مهم در هنگام کار با این دستگاه را می دانید. شما می توانید  در صورت نیاز، بهترین چکش تخریب را که مناسب کار شما است، انتخاب کنید و از کسانی که در کار با چکش تخریب تخصص دارند، کمک بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

چکش تخریب چیست؟

چکش تخریب یک ابزار و وسیله بسیار قدرتمند می باشد که توان و قدرت بالایی برای تخریب انواع سازه اعم از بتن و آسفالت دارد.


چکش تخریب از چه اجزایی تشکیل شده است؟

این دستگاه از یک دسته ی بلند، بدنه ای سنگین، آرمیچر، بالشتک و یا استاتور و دنده تشکیل شده است که عملیات تخریب را به وسیله ی ضربه زدن چکشی انجام می دهد.


چکش تخریب و پیکور په تفاوتی با هم دارند؟

اگر قصد تخریب در حجم پایین تر را دارید یا باید عملیات تخریب ظریف و هدفمند انجام شود از چکش تخریب استفاده کنید و از پیکور به صورت تخصصی برای تخریب های متوسط تا خیلی بزرگ استفاده کنید.