Img

امروزه دستگاه های جوش دارای طیف وسیعی هستند، که هرکدام قابلیت های فراوانی برای تسهیل کار ما دارند. ما قصد داریم در این مقاله به شما بگوییم اینورتر جوشکاری چیست؟ و هر آنچه که لازم است درباره دستگاه جوش اینورتر بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم.

اینورتر های جوشکاری، بهترین و جدید ترین دستگاه های جوشکاری هستند؛ که با استفاده از تکنولوژی سوئیچینگ، عمل تبدیل ولتاژ و جریان را برای ما انجام می دهند. این دستگاه ها دارای وزن کمتر، حجم کمتر، کیفیت جوش بهتر و آپشن های بیشتری هستند؛ در حالی که دستگاه های جوشکاری قدیمی، علاوه بر حجم زیاد و وزن بالا دارای مصرف برق زیادی نیز هستند؛ این دستگاه ها عملیات جوشکاری را نیز نسبت به قبل آسان تر کرده اند. اگر شما هم دارای شغل جوشکاری می باشید و یا شغلی دارید که نیاز به دستگاه جوشکاری دارید در این مقاله با ما همراه باشید تا با این دستگاه بیشتر آشنا شوید. 

                       برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه های جوش مقاله"هر آنچه درباره دستگاه جوش باید بدانید" را مطالعه کنید.

 

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

اینورترهای جوشکاری (Welding Inverters) برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ توسط شرکت‌های مختلف، در اروپا و ژاپن توسعه یافته و تولید شدند. یکی از نخستین شرکت‌هایی که این تکنولوژی را معرفی کرد، شرکت فرانسوی  (SAF (Société des Applications des Freins et بود. اینورترهای جوشکاری ابتدا به منظور افزایش کارایی و بهره‌وری در عملیات جوشکاری توسعه یافت و به جای دستگاه‌های جوشکاری معمولی که از ترانسفورماتورها استفاده می‌کردند، مورد استفاده قرار گرفتند. این تکنولوژی پس از آن به سرعت پیشرفت کرده و در دهه‌های بعدی به یکی از ابزارهای اساسی در صنعت جوشکاری تبدیل شد.  

دستگاه جوش اینورتر و انواع آن

دستگاه جوش اینورتر، جریان AC را به ولتاژ خروجی ناپایدار تبدیل می کند و ورودی این دستگاه به برق 220 ولت شهری وصل می باشد. این دستگاه از فناوری پیچیده سیلیکونی استفاده می کند. این دستگاه جوش ها از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند که منبع تغذیه آن توانایی فراهم آوردن جریان بالا برای جوشکاری را دارد. توجه داشته باشید که مقدار جریان خروجی و ولتاژ دستگاه جوش اینورتر کاملا قابل تنظیم می باشد و در طول فرآیند جوشکاری توسط ولوم آمپر خروجی دستگاه جوش کنترل می شود. اینورتر جوشکاری نسبت به دستگاه جوش ترانسفورماتور بسیار کم حجم و سبک و هم چنین مصرف برق بسیار کمی دارد. دستگاه جوش اینورتر انواع مختلفی دارد و شامل موارد زیر می باشد:

  1. دستگاه جوش آرگون
  2. دستگاه جوش برق
  3. دستگاه جوش CO2
  4. دستگاه جوش CO2 دبل پالس
  5. دستگاه جوش آرگون پالسی
  6. دستگاه جوش آرگون AC/DC

اینورتر جوشکاری

نکات ایمنی که در زمان استفاده از دستگاه جوش اینورتر باید رعایت کنید..

همان طور که می دانید اشعه حاصل از ذوب شدن الکترود، می تواند سبب آسیب به چشم و حتی سوختگی پوست شود؛ پس حتما از ماسک و لباس مناسب استفاده کنید. هم چنین در حین ذوب الکترود، به دلیل سوختن لایه محافظ، مقدار قابل توجهی دود و گاز آزاد می شود که می تواند در محیط های بسته، سبب مشکلات تنفسی شود پس سعی کنید در محیط های بسته از این دستگاه استفاده نکنید. توجه داشته باشید از این نوع جوش در محیط هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد، به دلیل پرتاب شدن جرقه حین جوشکاری، در مجاورت اشیاء قابل اشتعال، استفاده نکنید. و در آخر بدانید جوشکاری قوس الکتریک، در حقیقت یک مدار برقی با شدت جریان بالا می باشد که در صورت لمس این مدار و قرار گرفتن در میان آن سبب شوک الکتریکی شدید و حتی مرگ می شود. پس حتما در زمان جوشکاری قوس الکتریک از دستکش مناسب استفاده کنید.

مزایای دستگاه جوش اینورتر

اینورتر جوشکاری دارای مزایای زیادی هستند از جمله:

  • استفاده از برق ژنراتور با دستگاه جوش اینورتر بسیار بادوام می باشد.
  • از آنجایی که این دستگاه ها با سرعت بیشتری الکترود را به نقطه ذوب می رسانند به همین دلیل سرعت انجام فرآیند جوشکاری افزایش می یابد.
  • به دلیل کاهش هزینه های برق و نگهداری از دستگاه، کیفیت خروجی کار و غیره، بازدهی بالایی در طولانی مدت برای افراد مصرف کننده دارد.
  • می توان مقدار دقیق جریان خروجی را به کمک ولوم های نصب شده روی دستگاه تنظیم کرد که همین قابلیت کنترل جریان سبب انعطاف پذیری بالای این دستگاه برای کار با انواع الکترود ها می شود.
  • راندمان این دستگاه ها حدودا 80 تا 90 درصد می باشد، در حالی که دستگاه های جوش معمولی دارای راندمان 50 درصد می باشند.
  • این دستگاه ها با توجه به این که قابلیت کنترل و کم و زیاد کردن نسبت به کار را دارند، همین مسئله سبب می شود خروجی نهایی کار و کیفیت آن بالاتر باشد.
  • این دستگاه ها با ماشین های مبتنی بر اینورتر، جریان را به راحتی به DC تبدیل می کنند و این یعنی برای طیف گسترده ای از الکترود های مختلف جوشکاری مناسب می باشد.
  • دستگاه های جوشکاری قدیمی دارای نوسانات ولتاژ و جریان زیادی هستند؛ به همین دلیل حین کار ممکن است چندین بار دچار قطعی شوند، در حالی که دستگاه جوشکاری اینورتر به دلیل فناوری پیچیده ای که دارد، این قطعی ها را به صفر رسانده است.
  • به مدت زمانی که دستگاه می تواند بدون وقفه کار کند، چرخه عملکرد می گویند. با توجه به این که اجزای کوچک تر در دستگاه اینورتر سریع گرم می شوند؛ اما خیلی راحت و سریع هم خنک می شوند، که به طور کلی چرخه های عملکرد با ماشین های مبتنی بر اینورتر به دلیل تفاوت در اندازه ترانسفورماتور بیشتر می باشد.
  • و در آخر بدانید برای تبدیل جریان برق AC به DC در این دستگاه های جوشکاری از فناوری جدیدی استفاده شده و این موضوع سبب شده اندازه آن ها کوچک تر باشد. که همین کاهش حجم و وزن دستگاه، به شما اجازه می دهد آن ها را در مکان های مختلف استفاده کنید.
  • اندازه آن بسیار کوچک تر از سایر دستگاه هاست. هم چنین تولید این دستگاه صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

معایب دستگاه های جوشکاری اینورتر

تمامی ابزار ها و دستگاه ها با توجه به مزایای زیادی که دارند، دارای معایب انگشت شمار هم می باشند که دستگاه های جوشکاری اینورتر هم از قاعده مستثنا نیستند و معایب آن شامل موارد زیر می باشد:

  • تعمیر و نگهداری آن هزینه بر می باشد.
  • به دلیل ساختار نسبتا پیچیده در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی مدت نمی توان از آن استفاده کرد.
  •  اینورتر جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند به همین دلیل آسیب پذیرتر می باشند و عمر مفید کم تری هم دارند.

دستگاه های جوش اینورتر در کجا ها کاربرد دارند؟

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه های جوش اینورتر کاربرد های فراوانی دارند؛ برخی از این کاربرد ها شامل موارد زیر می باشد:

  • صنایع هوا فضا
  • خط های ریلی
  • ساخت تجهیزات ریلی
  • پروژه های ساختمانی
  • صنایع کشتی سازی
  • کارخانه های صنایع شیمیایی
  • تولید خودرو و ساخت ماشین آلات صنعتی
  • طرح های صنعتی، ساخت خطوط و لوله های نفتی

اینورتر-دستگاه جوش

تفاوت دستگاه جوش اینورتر با رکتیفایر

اینورتر نسلی جدید در ابزار های جوشکاری می باشد و دارای المان های الکترونیکی است؛ که با فرکانس بالا جریان متناوب برق شهری را به مستقیم تبدیل می کند. هم چنین در این دستگاه می توان فرکانس و سطح ولتاژ را به کمک تقویت کننده ها تنظیم کرد. این دستگاه به صورت تک فاز و سه فاز می باشد و از آن می توان در موارد جزئی و سبک مثل کارگاه های جوشکاری استفاده کرد. اما رکتیفایر ها برای کار های سنگین تر بسیار مناسب است. میزان آمپر دریافتی در اینورتر ها حین کار 18 تا 22 آمپر است؛ در حالی که در رکتیفایر ها جریان دریافتی گاهی اوقات از 25 آمپر هم می گذرد و سبب بروز نوسانات برق می شود.

چرا باید از دستگاه جوش اینورتر استفاده کنیم؟

دستگاهی با سایز کوچک

فناوری منحصر به فرد اینورتر باعث شده است که ابعاد و سایز دستگاه کوچک شود، همین موضوع باعث می شود که از آن بتوان در موقعیت های گوناگون استفاده کرد.

انعطاف پذیری

یک قابلیت ویژه ی این دستگاه جوش، کنترل دقیق جریان در خروجی است. همین ویژگی است که باعث شده است از دستگاه جوشکاری اینورتر در فرایند های گوناگون جوشکاری استفاده کرد.

کیفیت خروجی نهایی

با توجه به ذکر این مورد که مقدار جریان را در خروجی می توان کنترل کرد. هم چنین می توان میزان جریان خروجی را کم و زیاد کرد، که در نهایت سبب افزایش کیفیت کار می شود.

کاهش مصرف انرژی

دستگاه های جوش قدیمی توان تولیدیشان بین ۴۰ الی ۶۰ درصد است، در صورتی که توان تولیدی اینورتر بین ۸۰ الی ۹۰ درصد می باشد‌. بنابراین استفاده از دستگاه اینورتر مقرون به صرفه بوده و سبب کاهش هزینه پرداختی می شود‌.

افزایش سرعت کار

همان طور که در بالا اشاره کردیم، دستگاه اینورتر فناوری و قابلیت ویژه ای دارد که علاوه بر کوچک و مقرون به صرفه بودن، سریع تر داغ می شود و فرایند جوشکاری را تسریع می کند.

بدون قطعی

نکته جالب توجه این است که دستگاه اینورتر در اغلب اوقات از برق ۱۸ الی ۲۲ آمپر استفاده می کند؛ ولی دستگاه های قدیمی از برق ۲۵ آمپر استفاده می کند. فناوری اینورتر به علت مصرف آمپر کمتر،  قطعی نخواهد داشت.

عوامل مؤثر در انتخاب انواع اینورتر جوشکاری

عوامل زیادی وجود دارند که در انتخاب نوع اینورتر تاثیر می گذارند، که در ادامه به 2 معرفی  مورد اصلی می پردازیم:

  • متریال جوشکاری
  • موقعیت جوشکاری

اینورتر جوشکاری

چرا متریال جوشکاری، در انتخاب نوع اینورتر تاثیر دارد؟

دستگاه جوش اینورتر برای تمامی متریال قابل استفاده است؛ اما جهت افزایش بهره وری لازم است بدانید این دستگاه برای چه متریالی لازم است. در ادامه به دسته بندی انواع متریال های قابل جوش دادن توسط اینورتر می پردازیم.

  • فولاد- فولادهای خفیف، کم کربن، فولاد آلیاژی، هاردوکس، آهن فورفوژه، کروم، مولی (Moly)، چدن، منگنز و کورتن
  • آلومینیوم- سری آلیاژ ۱۰۰۰ تا ۷۰۰۰
  • برنج- کارتریج c330، c360
  • طلا- نمرات جواهرات
  • مس- فاقد اکسیژن، سطح سخت، فسفر بدون اکسیداسیون

چرا موقعیت جوشکاری در نوع اینورتر جوشکاری تاثیر دارد؟

در هنگام خرید دستگاه جوش اینورتر لازم است حواستان به زاویه استفاده از این دستگاه باشد. نکته قابل توجه این است که جوشکاری روی سطح صاف با جوشکاری روی سطح عمودی یا زاویه دار بسیار متفاوت است. مهم ترین نکته قابل توجه این است، چون در زمان جوشکاری بسیاری از اجسام ذوب می شود و تغییر شکل می دهد، فرد جوشکار لازم است اطلاعات بالایی در زمینه ترکیب صحیح گاز و مواد پرکننده داشته باشد، تا جوش خوردن به روش صحیح انجام شود

حرف آخر

ما در مقاله بالا گفتیم که اینورتر جوشکاری چیست؟ و این دستگاه جوش اینورتر را از تمام زوایا بررسی کردیم، دستگاه های جوش اینورتر دارای مزایای زیادی هستند؛ به همین دلیل از آن ها در صنایع مختلف مخصوصا در حوزه ساختمانی می توانید استفاده کنید. دلایل پر طرفدار بودن و استفاده زیاد از دستگاه جوش اینورتر را می توان راندمان بالا، کاهش انرژی، سطح جوشکاری موثر، قیمت مناسب و قابلیت حمل آن دانست. اگر شما هم دارای شغلی می باشید که به دستگاه جوش به طور مداوم نیاز دارید، به شما پیشنهاد می کنیم این دستگاه را خریداری کنید تا بتوانید به کار خود سرعت و کیفیت بالاتری ببخشید.

 

سوالات متداول

1-اینورتر جوشکاری چیست؟

اینورتر های جوشکاری، بهترین و جدید ترین دستگاه های جوشکاری هستند که با استفاده از تکنولوژی سوئیچینگ، عمل تبدیل ولتاژ و جریان را برای ما انجام می دهند.


2-دستگاه جوش اینورتر در کجا کاربرد دارد؟

  • صنایع هوا فضا
  • خط های ریلی
  • ساخت تجهیزات ریلی
  • پروژه های ساختمانی
  • صنایع کشتی سازی
  • کارخانه های صنایع شیمیایی
  • تولید خودرو و ساخت ماشین آلات صنعتی
  • طرح های صنعتی، ساخت خطوط و لوله های نفتی