Img

همانطور می دانید طیف وسیعی از ابزار آلات مختلف وجود دارد، که هرکدام برای فعالیتی خاص مورد استفاده متخصصان آن قرار می گیرد، یکی از کارهای اساسی در صنعت نجاری، صیقلی و صاف کردن انواع سطوح است، انواع سنباده برقی یکی از این ابزار هاست که در صنعت نجاری، برای سنباده زنی انواع چوب از آن استفاده می شود، در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم سنباده لرزان چیست؟ و چه کاربردی دارد....

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

سنباده لرزان برقی چیست؟

همانطور که از نام سنباده لرزان پیداست، برای سنباده زنی چوب، نیروی چرخشی را به نیروی لرزشی تبدیل می کند. این ابزار پر طرفدار در صنایع چوب، برای صاف و هموار کردن سطوح، قبل از رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که سنباده های لرزان عملیات سنباده زدن را به کمک کاغذ های سنباده که در کف این دستگاه قرار می گیرد انجام می دهند. این کاغذ ها دارای استاندارد خاص و شماره هایی می باشند که هر چه شماره های آن بزرگ تر باشد یعنی کاغذ سنباده دانه بندی ریزتری دارد و نرم تر می باشد.

انواع سنباده های لرزان برقی

سنباده های لرزان برقی انواع مختلفی دارند و شما می توانید با توجه به شغل خود و کاری که می خواهید انجام دهید آن ها را انتخاب کنید. انواع سنباده های لرزان برقی شامل موارد زیر می باشد:

  • سنباده لرزان تخت

کار کردن با این سنباده بسیار ساده و راحت است و شما در حین استفاده از این دستگاه، باید آن را در مسیر رگه های چوب حرکت دهید و از میان آن ها حرکت ندهید چون ممکن است کار شما آسیب ببیند و خراب شود. این دستگاه دارای خصوصیات بارزی می باشد که شامل حذف خاکه، کنترل الکترونیکی سرعت، صدای پایین موتور و همچنین ارتعاش کم می باشد. این سنباده دارای اندازه های مختلف هم می باشد که شما می توانید با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه و استفاده کنید.

سنباده لرزان تخت

  • سنباده لرزان تسمه ای

سنباده لرزان تسمه ای که به آن سنباده تانکی هم گفته می شود، دستگاهی بسیار پر قدرت و با سرعت بالا برای از بین بردن سطح های خش دار و قطعه چوب هایی که تراش خورده اند می باشد. سنباده های لرزان تسمه ای در دو نوع کوچک و بزرگ در بازار موجود می باشند که مدل کوچک آن دارای کنترل پذیری بهتری می باشد اما از مدل بزرگ آن می توانید به دلیل داشتن سرعت و قدرت بالا برای پروژه های بزرگ استفاده کنید.

سنباده لرزان تسمه ای برقی

  • سنباده لرزان گرد

این سنباده دارای یک بلبرینگ دارای انحراف می باشد؛ که صفحه ی سنباده لرزان را در هر دو حالت بیضوی و دایره ای روی چوب به حرکت در می آورد. توجه داشته باشید که این نوع سنباده لرزان بر خلاف سنباده لرزان تخت، لازم نیست در حین کار با آن در مسیر رگه های چوب حرکت کنید. در واقع این دستگاه به کار های شما نهایت صافی و زیبایی را می بخشد. سنباده لرزان گرد خود نیز دارای انواع مختلفی است، از جمله:

  • سنباده لرزان گرد یک دستی: کار با این سنباده ها بسیار راحت می باشد. یکی از دلایلی که این سنباده ها را پر طرفدار کرده است، ظریف کاری می باشد و برای پروژه های خیلی باریک بسیار مناسب می باشد.
  • سنباده لرزان گرد با زاویه قائمه: چرخ دنده های این دستگاه صفحه ی سنباده را به موتور وصل می کند. این سنباده دارای قدرت بیشتر اما سرعت پایین می باشد، به همین دلیل می توان بدون ایجاد آسیب آن را محکم تر بر روی سطح چوب فشار داد. از این دستگاه معمولا برای برداشتن رنگ و چسب از روی سطوح استفاده می شود.
  • سنباده لرزان گرد خطی بزرگ: این سنباده ها دارای موتور های قوی هستند؛ به همین دلیل هنگام کار با آن ها باید از هر دو دست استفاده کنید. معمولا برای پروژه های بزرگ از این سنباده استفاده می شود.

سنباده لرزان مشتی

انواع سنباده های لرزان با توجه به منبع تغذیه

سنباده های لرزان با توجه به منبع تغذیه ای که دارند، به سه مدل سنباده لرزان برقی، سنباده لرزان شارژی و سنباده لرزان بادی تقسیم می شوند؛ که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد:

سنباده لرزان برقی

این سنباده به کمک جریان مستقیم برق کار می کند و انرژی چرخشی حاصل از موتور دستگاه را به نیروی لرزشی تبدیل می کند. موتور این دستگاه دارای توان های مختلف می باشد.

سنباده لرزان شارژی

این دستگاه به گونه ای طراحی شده که دارای یک باطری می باشد که می تواند نیروی برق را ذخیره کند. شما زمانی که به برق دسترسی ندارید می توانید از این سنباده لرزان کاربردی استفاده کنید.

سنباده لرزان شارژی

سنباده لرزان بادی

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است، این سنباده به کمک نیروی فشار باد ذخیره شده در کمپرسور ها کار می کند. شما زمانی می توانید از سنباده لرزان بادی استفاده کنید، که یک منبع بادی یعنی کمپرسور داشته باشید و بتوانید دستگاه را به کمک هوای فشرده راه اندازی کنید.

سنباده لرزان برقی چه کاربرد هایی دارد؟

اکنون که با سنباده لرزان و انواع آن از لحاظ صفحه و منبع تغذیه اشنا شدید؛ بهتر است راجع به کاربرد هایی که این سنباده دارد هم اطلاعاتی داشته باشید، تا در زمان خرید این سنباده ها انتخاب بهتر و آگاهانه تری داشته باشید. کاربرد های سنباده لرزان برقی شامل موارد زیر می باشد:

  1. کابینت سازی: در کار های کابینت سازی و زمانی که سطوح کابینت ها دارای ناصافی و ناهمواری می باشد از سنباده لرزان استفاده می شود.
  2. ساخت مبلمان: از این دستگاه در صنعت مبلمان هم برای صاف و هموار کردن قسمت هایی که به هم وصل شده اند استفاده می شود.
  3. کارگاه های نجاری: در کارگاه های نجاری بعد از ساختن سازه های چوبی برای آماده کردن کار ها برای رنگ آمیزی، برای صاف و صیقلی کردن سازه ها از این سنباده ها استفاده می شود.
  4. صنایع چوبی و هنری: از این ابزار کاربردی برای صاف کردن و پرداخت نهایی در کار های هنری هم استفاده می شود.

سنباده لرزان برقی دارای چه ویژگی های منحصر به فردی می باشد؟

دستگاه سنباده لرزان برقی نسبت به انواع دیگر آن دارای ویژگی های منحصر به فردی است، که سبب شده طرفداران زیادی داشته باشد؛ این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشد:

  • تعویض راحت و سریع کاغذ سنباده آن: یکی از بارز ترین و بهترین ویژگی های این دستگاه این است که کاغذ سنباده آن را به راحتی و کاملا سریع می توانید به روش هوک اند لوپ تعویض کنید.
  • کابل برق با طولی زیاد و کاربردی: همان طور که می دانید برخی از ابزار ها دارای سیم کوتاه و کوچکی هستند، که سبب می شود شما یا از یک سیم اضافه استفاده کنید یا در کنار یک پریز برق بمانید؛ ولی این دستگاه دارای سیم های بلندی می باشد و به شما اجازه می دهد آن را تا مکان مورد نظر حمل کنید.
  • دارای تنظیمات فاصله دهی می باشد: برای این که کار با این دستگاه برای شما راحت شود، این دستکاه دارای دستگیره و یا پیچ هایی می باشد و به شما کمک می کند تا به راحتی و با سرعت تنظیمات سریع فاصله دهی را انجام دهید.
  • قابلیت قفل سوئیچ: این قابلیت به شما کمک می کند بدون این که مجبور باشید در حین کار سوئیچ را مداوم فشار دهید، سنباده را در حالت قفل شده و روشن نگه دارید. این کار سبب می شود دست های شما برای هدایت و کنترل سنباده در طول کار سنباده زنی آزاد باشند.
  • دارای کلید درزگیری شده می باشد: کلید درزگیری شده عمر دستگاه شما را طولانی تر می کند؛ زیرا با توجه به خاک اره ای که در طول سنباده زنی به وجود می آید و با ورود خاک اره به درون سوئیچ دستگاه سنباده لرزان امکان دارد، کلید روشن و خاموش شدن آن دچار اختلال شود و به درستی کار نکند.
  • دارای تنظیمات تغییر سرعت می باشد: شما با توجه به جنس چیزی که بر روی آن کار می کنید، می توانید با استفاده از تنظیمات سرعت، سرعت دستگاه را کم یا زیاد کنید. در واقع سرعت های پایین تر سبب پرداخت صاف تر و براق تر می شود.

در هنگام خرید انواع سنباده لرزان چه نکته ی فنی را باید در نظر گرفت؟

زمانی که می خواهید سنباده لرزان مورد نظر خود را خریداری کنید، باید دو نکته ی مهم را در نظر داشته باشید:

  1. سرعت بی باری یا RPM: سرعت بی باری مشخص کننده این می باشد که دستگاه سنباده زن دارای چه میزان سرعت دور بر دقیقه است، که هر چه این عدد بزرگ تر باشد یعنی دستگاه قدرت بیشتری دارد.  
  2. سرعت لرزش یا OPM: سرعت لرزش هم یعنی این که دستگاه در یک دقیقه چه میزان لرزش تولید می کند، که بزرگ بودن این عدد هم نشان می دهد سنباده لرزان دارای توان بالا، در صاف کردن و صیقل دادن سطح مورد نظر می باشد.

حرف آخر

در این مقاله گفتیم که سنباده های لرزان برقی چیست؟ و انواع آن را از لحاظ صفحه ای و منبع تغذیه توضیح دادیم. همین طور درباره کاربرد سنباده لرزان به قدر اکتفا صحبت شد، اگر شما هم دارای شغلی می باشید که به این دستگاه برای صاف و هموار کردن سطوح چوبی خود قبل از رنگ آمیزی نیاز دارید و یا می خواهید کار های خود را بدون عیب، نقص و کاملا تمیز و حرفه ای به دست مشتری خود برسانید، حتما این دستگاه را خریداری کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. در واقع شما می توانید با استفاده از این دستگاه از سنباده کاری با دست که کار بسیار سخت و خسته کننده ای می باشد راحت شوید.

 

 

 

سوالات متداول

1_سنباده لرزان برقی چیست؟

سنباده لرزان برقی دستگاهی می باشد که برای انجام عملیات سنباده زنی، نیروی چرخشی را به نیروی لرزشی تبدیل می کند.


2_انواع سنباده های لرزان کدامند؟

سنباده لرزان تخت، سنباده لرزان تسمه ای، سنباده لرزان گرد


3_ سنباده لرزان چه کاربرد هایی دارد؟

کابینت سازی،مبلمان و کارگاه های نجاری


4_نکات فنی مهم، در خرید سنباده لرزان چیست؟

سرعت بی باری یا RPM 

سرعت لرزش یا OPM