Img

جوشکاری فرآیندی است، که در آن دو قطعه فلزی با استفاده از گرمایابی یا ذوب کردن مواد اتصال، به صورت دائمی، به یکدیگر متصل می‌شوند. این فرآیند گرمایابی و ذوب کردن مواد اتصال، توسط دستگاه جوش انجام می‌شود. با استفاده از دستگاه جوش، می‌توان انواع مختلفی از فلزات را به یکدیگر متصل کرد.

 اگر قصد خرید یک دستگاه جوش را دارید، توصیه می‌شود که قبل از هر اقدامی، این مقاله که به عنوان راهنمای خرید دستگاه جوش منتشر شده است، را مطالعه کنید؛ مهم ترین رهاورد دانستن نکات مهم قبل از خرید دستگاه جوش، شناخت کافی، کاهش احتمال انتخاب اشتباه و صرفه جویی در وقت و هزینه است؛ که در انتها به انتخاب بهترین دستگاه جوش برسید.

هر روش جوشکاری در چه صنایعی کاربرد دارد

امروزه هر روش جوشکاری در صنایع مختلف از جمله کشتی سازی، خودرو سازی، ساختمان سازی و غیره کاربرد های گسترده ای دارد. با توجه به کاربرد های فراوانی که هر روش جوشکاری دارد، در میان مهندسین و صنعت گران از محبوبیت زیادی برخوردار است. به طور کلی روش های جوشکاری که در صنایع مختلف کاربرد دارند شامل موارد زیر می شود:

  1. جوشکاری ذوبی: در جوشکاری ذوبی ابتدا لبه های دو قطعه مورد نظر ذوب شده، سپس مواد مذاب به دست آمده با مواد مذاب فلز پر کننده درز، مخلوط می شود، بعد از این که به طور کامل سرد شد، دو قطعه به هم متصل شده و به اصطلاح جوش می خورد. انواع روش های جوشکاری ذوبی هم شامل جوشکاری قوسی، جوشکاری لیزری، جوشکاری الکترونی و غیره می شود.
  2. جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود روکش دار: یکی از پر استفاده ترین روش های جوشکاری که زیر مجموعه جوشکاری ذوبی هم به حساب می آید، جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود روکش دار است، که در آن روکش الکترود نقش محافظتی از حوضچه مذاب ایجاد شده دارد، که از این روش در دکل های مخابرات، تاسیسات نفتی، کشتی سازی و غیره استفاده می شود.
  3. جوشکاری قوسی زیر پودری: در این روش جوشکاری اتصال توسط قوسی که بین قطعه و سیم جوش است، انجام می شود. در جوشکاری قوسی زیر پودری، الکترود ها روکش نداشته و به طور پیوسته از میان لوله و توده پودری عبور می کنند، تا به حوضچه جوش برسند. در واقع از این روش معمولا برای خط جوش های طولانی در لوله ها و ساخت مخزن ها استفاده می شود.
  4. جوشکاری غیر ذوبی: در روش جوشکاری غیر ذوبی، بر خلاف جوشکاری ذوبی، دو قطعه در تماس با یکدیگر ذوب نشده و معمولا فشار مکانیکی سبب حذف فاصله اتم ها در محل تماس و متصل شدن دو قطعه به هم می شود. جوشکاری های مقاومتی، انفجاری، فراصوتی، اصطکاکی و نورد هم جزء جوشکاری های غیر ذوبی به حساب می آیند.
  5. جوشکاری مقاومتی: جوشکاری مقاومتی در هر دو دسته ذوبی و غیر ذوبی قرار دارد؛ زیرا در این روش اتصال دو قطعه بر اثر حرارت ناشی از فشار مکانیکی و اعمال جریان الکتریکی به صورت همزمان انجام می شود.
  6. جوشکاری انفجاری: این نوع از جوشکاری ها کاربرد زیادی ندارند و برای اتصال دو یا چند فلز، نیروی فشار لازم، به کمک یک انفجار کنترل شده تامین می شود. این روش جوشکاری برای متصل کردن فلزات غیر هم جنس و زیر آب کاربرد دارد.

راهنمای خرید دستگاه جوش

اگر شما هم قصد خرید دستگاه جوش مورد نظر خود را دارید؛ اما با توجه به تنوعی که این محصول در بازار دارد شما را در خرید خود مردد کرده است، دیگر نگران این موضوع نباشید زیرا ما در ادامه برای شما دوستان عزیز نکات مهمی را که هنگام خرید دستگاه های جوش باید مد نظر داشته باشید، ذکر کرده ایم که شما با در نظر داشتن چند نکته ساده می توانید بهترین و با کیفیت ترین خرید را داشته و از خرید خود نهایت بهره را ببرید:

زمان

اولین نکته هنگام خرید دستگاه جوش، زمان و یا چرخه کاری دستگاه می باشد. زمان یا چرخه کاری بیانگر نسبت بین زمان کار و مقدار زمان استراحت دستگاه است. به طور مثال، اگر چرخه کاری دستگاه جوش 50 درصد باشد، یعنی بعد از ده دقیقه جوشکاری باید پنج دقیقه به دستگاه استراحت دهید. توجه به این عملکرد دستگاه برای جوشکاری های سنگین، مانند جوشکاری اسکلت ساختمان و یا جوشکاری خط تولید یک کارخانه اهمیت زیادی برخوردار است.

قیمت

با توجه به این موضوع که دستگاه های جوش انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها دارای قیمت های متنوعی هستند، انتخاب برای افراد سخت و دشوار شده است. عوامل زیادی روی قیمت این دستگاه ها تاثیر گذار است؛ از جمله شدت جریان، برند دستگاه، نوع کابل، سیستم تهویه، لوازم جانبی، گارانتی و غیره که شما باید تمامی آن ها را هنگام خرید مد نظر داشته باشید.

وزن و اندازه

وزن و اندازه دستگاه جوش هم هنگام خرید مهم بوده و باید با توجه به نیاز در نظر گرفته شود؛ زیرا وزن و ابعاد دستگاه با قدرت آن سنجیده می شود، یعنی هر چه دستگاه جوش دارای وزن و ابعاد بیشتری باشد قطعا قدرت بیشتری نیز خواهد داشت. اگر شما به دستگاه جوشی با وزن بالای ده کیلوگرم نیاز داری، به شما پیشنهاد می کنیم حتما مدل چرخ دار آن را خریداری کنید؛ زیرا در این صورت برای حمل و نقل آن دچار مشکل نمی شوید.

آمپر و ولت

هنگام خرید دستگاه جوش به این نکته نیز توجه لازم را داشته باشید، که ضخامت قطعه ای که قصد جوشکاری آن را دارید چقدر است؛ زیرا هر چه ضخامت قطعه بیشتر باشد، به شدت جریان بیشتری برای جوش آن نیاز است. در واقع میزان شدت جریان تولیدی در دستگاه جوش با توجه به ضخامت قطعه کم و زیاد می شود.

راحتی استفاده

برخی از این دستگاه ها از جمله دستگاه جوش های اینورتر به گونه ای طراحی شده اند، که حتی افرادی که تجربه کافی هم ندارند به سادگی می توانند از آن ها استفاده کنند. پس هنگام خرید به این نکته توجه کنید که دستگاهی خریداری کنید که علاوه بر این که نیاز شما را رفع می کند، شما بتوانید به سادگی از آن استفاده کنید.

مصرف برق

میزان مصرف برق دستگاه های جوش با یکدیگر متفاوت بوده و معمولا هم روی جدول مشخصات آن ها نوشته شده است. اما در حالت کلی ولتاژ ورودی دستگاه های جوش که برق شهر هستند، 220 ولت بوده و آمپر مصرفی آن ها حداکثر بین 35 تا 50 آمپر با توجه به توان خروجی هر دستگاه است.

برند های تولید کننده در ایران

در آخر هنگام خرید دستگاه جوش باید برند آن را نیز در نظر داشته باشید؛ زیرا برند های تولید کننده در ایران، از جدید ترین نوآوری های روز دنیا و مواد هایی با بالا ترین کیفیت برای تولید استفاده می کنند، که تمامی این ها در طول عمر و کیفیت کار دستگاه نقش به سزایی دارد.

چه نکات ایمنی را هنگام جوشکاری باید رعایت کرد؟

برای این که بتوانید یک جوش بی نقص و کاملا تمیز داشته باشید، باید یک سری نکات ایمنی را در شروع کار خود رعایت کنید که شامل موارد زیر می شود:

  1. از ماسک و عینک های مخصوص جوشکاری استفاده کنید.
  2. از لباس، کفش و دستکش های ضد حریق استفاده کنید.
  3. سعی کنید در محیطی که کار می کنید، تهویه مناسب وجود داشته باشد.
  4. قبل از شروع کار با دستگاه، از صحیح بودن اتصالات آن مطمئن شوید و در صورت خرابی قطعات هر چه زود تر آن ها را تعویض نمایید.

جمع بندی

شما در این مقاله در مورد دستگاه جوش، نکات مهم قبل از خرید دستگاه جوش و یا راهنمای خرید دستگاه جوش و بسیاری از موارد دیگر اطلاعات لازم را به دست آوردید، اکنون می توانید با آگاهی خرید خود را انجام دهید و از آن بهره مند شوید. شما با خرید دستگاه جوش با کیفیت و منحصر به فرد علاوه بر این که می توانید، در کار خود قطعات را به خوبی و با کیفیتی باور نکردنی به یکدیگر جوش دهید؛ می توانید از شغل خود نیز نهایت لذت را ببرید.