Img

در گذشته برای رنگ آمیزی از قلمو در اندازه های مختلف استفاده می شد که همه انسان ها به راحتی می توانستند از آن استفاده کنند،استفاده از این قلموها علاوه بر زمان بر بودن آن خستگی زیادی داشت و رنگ آمیزی به صورت یکنواخت و صاف انجام نمی شد،امروزه ابزار های مختلفی وجود دارد که علاوه بر تمیزی رنگ آمیزی در طول مدت رنگ آمیزی هم تاثیر داشته و آن را به حداقل رسانده است.

این ابزار ،رنگ پاش ها هستند که به پیستوله رنگ معروف می باشند.

 انواع پیستوله های رنگ به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. پیستوله های برقی
  2. پیستوله های بادی
آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

 

پیستوله بادی

پیستوله های بادی یا پیستوله دستی معمولا دارای یک کاسه هستند که در زیر یا در روی پیستوله قرار گرفته و به آن پیستوله کاسه رو و پیستوله کاسه زیر می گویند.بعضی از پیستوله های بادی به صورت تخصصی تر استفاده می شوند مثل :

 

پیستوله بادی

 

پیستوله برقی

رنگ پاش برقی یا پیستوله برقی یکی از ابزار های کاربردی می باشد که به کمک نیروی برق، رنگ را روی سطح می پاشد. در واقع این دستگاه یک تکنیک فوق العاده نوین و کاربردی برای رنگ پاشی انواع محیط های خانگی و عمومی می باشد. پیستوله برقی دارای یک اسپری در یک پوشش معمولا پلاستیکی و یا فلزی است که مقداری هوا درون خود ذخیره می کند. توجه داشته باشید که عملکرد این دستگاه به این گونه می باشد که هوا را درون مخزن خود ذخیره می کند و آن را به ذرات پودر شده و سپس ذرات رنگی تبدیل می کند. در واقع رنگ پاش های برقی دارای پیستوله می باشند به همین دلیل به آن ها پیستوله برقی هم می گویند. پیستوله های رنگ پاش برقی در انواع شارژی، بادی و برقی تولید می شوند

 

پیستوله برقی

 

انواع رنگ پاش برقی

همان طور که گفته شد پیستوله برقی ابزاری برای رنگ آمیزی می باشد که به کمک جریان برق کار می کند و رنگ کاری را به صورت یک دست تر و با ظرافت زیادی انجام می دهد. موتور پیستوله های حرفه ای از نظر سیستم رنگ پاشی به دو دسته تقسیم می شود:

  1. سیستم رنگ پاشی سلنوئیدی

در این نوع سیستم ها از یک پمپ هیدرولیکی برای ایجاد فشار استفاده می شود و حجم رنگ کم و فشار هوا زیاد است و رنگ با غلظت کمتری روی سطح پاشیده می شود پس سطح بیشتری از محیط را پوشش می دهد. توجه داشته باشید از آنجایی که سرعت رنگ کاری در این نوع سیستم ها زیاد می باشد برای محیط های داخلی و خارجی با سطح زیاد مناسب می باشند.

  1. سیستم رنگ پاشی HVLP

در این سیستم برعکس سیستم سلنوئیدی حجم رنگ زیاد و فشار هوا کم است به همین دلیل ذرات رنگی که روی سطح می نشیند زیاد می باشد و ضخامت رنگ نیز زیاد می باشد. از آنجایی که غلظت رنگ در این سیستم بیشتر است در نتیجه سرعت رنگ پاشی پایین تر می باشد و برای محیط های خارجی با سطح کم مناسب می باشد. اگر دارای پروژه رنگ کاری می باشید که جزئیات برای شما مهم می باشد از این سیستم استفاده کنید.

انواع پیستوله چه کاربرد هایی دارد؟

اصلی ترین کاربردی که پیستوله های برقی دارند در عملیات رنگ آمیزی سطح های مختلف خارجی می باشد. مهم ترین موارد استفاده از رنگ پاش های برقی شامل موارد زیر می باشد:

  • خودرو سازی
  • دوچرخه سازی
  • رنگ آمیزی دیوار
  • رنگ آمیزی فلز ها و نرده ها
  • رنگ آمیزی روی سطح های چوبی و بدنه مبلمان
  • رنگ آمیزی محصولات در کارخانه های صنعتی
  • پاشیدن مواد ضدعفونی کننده و موارد مشابه

 

پیستوله های برقی با پیستوله های بادی چه تفاوت هایی دارند؟

شاید اکنون این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که پیستوله های برقی با پیستوله های بادی یا دستی چه تفاوت هایی دارند ما در ادامه برای شما تفاوت این دو پیستوله را ذکر می کنیم تا در هنگام خرید رنگ پاش های برقی به راحتی و متناسب با نیاز خود بتوانید این دستگاه را تهیه کنید. پیستوله برقی برای مصارف خانگی و سبک که به دقت زیادی نیاز ندارد مناسب می باشد اما اگر شغل شما نقاشی ساختمان و خودرو می باشد و به طور مداوم می خواهید از این دستگاه استفاده کنید پیستوله بادی بهتر است زیرا علاوه بر عمر طولانی که دارند می توانید با فشار باد مورد نظر به صورت کاملا حرفه ای عملیات رنگ آمیزی را انجام دهید. پیستوله های بادی در مقایسه با پیستوله های برقی دارای قیمت مناسب تری هستند و فضای کمتری را هم اشغال می کنند و جابه جایی آن ها هم راحت تر است.

 

انواع پیستوله

 

استفاده از پیستوله برقی یا رنگ پاش برقی چه مزایایی دارد؟

استفاده از پیستوله های یا رنگ پاش های برقی دارای مزایای زیادی می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • یکی از مهم ترین مزایایی که پیستوله های برقی دارند قیمت مناسب آن ها می باشد و شما می توانید با کمترین هزینه آن ها را تهیه کنید.
  • این دستگاه به دلیل حجم و وزن کمی که دارد می توانید به راحتی آن را جابه جا کنید و جابه جایی آن بسیار ساده و راحت می باشد.
  • شما با استفاده از پیستوله های برقی می توانید عملیات رنگ کاری را در کم ترین زمان ممکن انجام دهید زیرا رنگ پاش های برقی در مقایسه با قلم مو و غلطک عملیات رنگ آمیزی را با سرعت بیشتری انجام می دهند.
  • شما با استفاده از این دستگاه می توانید با مقدار کمی رنگ سطح قابل قبولی را رنگ آمیزی کنید پس رنگ پاش برقی سبب صرفه جویی در مصرف رنگ هم می شود.
  • رنگ آمیزی با رنگ پاش برقی در مقایسه با فرچه و غلطک که خط هایی بر روی سطح بر جای می گذارند، یکنواخت تر و با کیفیت تر می باشد.

چه نکات ایمنی و نگهداری برای رنگ پاش های برقی باید رعایت کرد؟

هنگام استفاده از پیستوله های  برقی هم مانند سایر ابزار های برقی باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید اما این نکات بسیار کم و انگشت شمار می باشند، اولین نکته ای که باید رعایت کنید این است که هنگام پاشیدن رنگ از عینک ایمنی و ماسک تنفسی استفاده کنید و دوم این که کار رنگ پاشی را در محیطی انجام دهید که دارای تهویه مناسب باشد. اکنون که نکات ایمنی لازم هنگام استفاده از این دستگاه را شناختید بهتر است با نحوه ی نگهداری این دستگاه هم آشنا شوید تا طول عمر دستگاه خود را افزایش دهید. نکات مربوط به نگهداری رنگ پاش های برقی شامل موارد زیر می باشد:

  1. اگر قرار است بیشتر از یک ساعت از دستگاه استفاده نکنید بهتر است رنگ را از داخل دستگاه خارج کنید و دستگاه را با تینر تمیز بشویید.
  2. بعد از هر بار استفاده سریع به کمک یک پاک کننده قوی مانند تینر پیستوله رنگ پاش را بشویید و با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید.
  3. قبل از ریختن رنگ رقیق شده به داخل مخزن دستگاه آن را از صافی رد کنید زیرا این کار هم به کیفیت رنگ کاری شما کمک می کند و هم از رسوب رنگ در دستگاه جلوگیری می کند.
  4. از شستشوی پیستوله با آب جدا خودداری کنید، زیرا سبب خراب شدن اورین ها و زنگ زدن قسمت های فلزی دستگاه می شود. هم چنین این دستگاه برقی می باشد و استفاده از آب خطر برق گرفتگی را هم چند برابر می کند.
  5. توجه داشته باشید که رنگ پاش های برقی برای کار های سبک خانگی طراحی شده است. از استفاده این دستگاه به مدت طولانی خودداری کنید و هر وقت احساس کردید دستگاه داغ شده است به آن مقداری استراحت دهید.

نکات مهم هنگام خرید رنگ پاش برقی

قطعا هنگام خرید هر ابزاری باید نکاتی را مد نظر داشته باشید تا خریدی عالی و با کیفیتی را تجربه کنید. هنگام خرید رنگ پاش های برقی هم لازم است نکاتی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید رنگ پاش برقی مناسبی را خریداری کنید ان نکات شامل موارد زیر می باشد:

  • در خرید هر ابزاری اولین نکته ای که بسیار مهم و حیاتی می باشد قیمت است. شما هم می توانید در ابتدا میزان بودجه مورد نیاز خود را برای خرید رنگ پاش برقی مشخص کنید زیرا با این کار بسیاری از محصولاتی که در محدوده قیمت شما نیستند از انتخاب شما خارج می شوند.
  • در گام دوم باید مشخص کنید که رنگ پاش برقی را دقیقا برای چه کاری می خواهید و رنگ پاش را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. اگر مصارف خانگی مد نظر شما است بهتر است پیستوله برقی آن را تهیه کنید و اگر برای شغل خود مدام می خواهید با آن رنگ آمیزی کنید بهتر است پیستوله بادی آن را تهیه کنید.
  • اگر برای شما میزان مصرف انرژی مهم می باشد باید به دنبال رنگ پاش برقی باشید که دارای برچسب انرژی پایینی است.
  • در هنگام خرید این دستگاه به طول سیم دستگاه هم توجه کنید زیرا اگر سیم آن خیلی کوتاه باشد شما مجبور می شوید برای هر بار استفاده از رنگ پاش سیم سیار همراه خود داشته باشید.
  • در رنگ پاش های برقی قدرت پاشش بسیار مهم می باشد و این قدرت با وات سنجیده می شود که هر چه میزان وات دستگاه شما بیشتر باشد دستگاه شما قدرت بیشتری خواهد داشت.
  • به جنس بدنه رنگ پاشی که تهیه می کنید توجه کنید. بهتر است پیستوله دستگاه شما از جنس فلز باشد زیرا در این صورت علاوه بر طول عمر بیشتر، برای تمیز کردن آن می توانید از هر ماده پاک کننده ای استفاده کنید.
  • در آخر توجه داشته باشید دستگاه شما دارای گارانتی باشد زیرا کالا های با ضمانت از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

 

پیستوله برقی

 

سوالات متداول

1-پیستوله های برقی با پیستوله های بادی چه تفاوت هایی دارند؟

پیستوله برقی برای مصارف خانگی و سبک که به دقت زیادی نیاز ندارد مناسب می باشد اما اگر شغل شما نقاشی ساختمان و خودرو می باشد و به طور مداوم می خواهید از این دستگاه استفاده کنید پیستوله بادی بهتر است


2-یکی از مزایای پیستوله چیست؟

یکی از مهم ترین مزایایی که پیستوله های برقی دارند قیمت مناسب آن ها می باشد و شما می توانید با کمترین هزینه آن ها را تهیه کنید.