Img

اگر شغل شما به گونه ای است که با سنباده سر و کار دارید، بهتر است اول بدانید سنباده برقی چیست؟ سنباده برقی انواع مختلفی دارد، که با انتخاب مناسب ترین سنباده با توجه به نیازتان، به شما کمک می کند تا سنباده زنی را با دقت بیشتری انجام دهید و در وقت خود هم صرفه جویی کنید. اگر هر روز در کار و شغل خود از سنباده استفاده می کنید، باید به فکر تهیه یکی از این سنباده های برقی باشید.ما در این مقاله به شما کمک می کنیم سنباده ها را بهتر بشناسید.

آنچه که در این مطلب می خوانید: [ پنهان ]

 

سنباده برقی چیست؟

به دستگاهی که عمل سنباده زدن را با تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکت لرزشی انجام می دهد، سنباده برقی می گویند. این دستگاه برای اولین بار در سال 1951 توسط شرکت RUPES SpA در میلان ایتالیا ساخته شد. در واقع از این وسیله الکتریکی برای پرداخت و صاف کردن انواع سازه های چوبی مثل کابینت، در و پنجره، میز و صندلی چوبی و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.زیرا یکی از مرحله های اصلی تولید و ساخت ابزار و سازه های چوبی، مرحله پرداخت و سنباده زدن می باشد. مرحله سنباده زدن برای آماده کردن سطح خارجی و قسمت های بیرون زده و آماده کردن آن برای مرحله پوشش یا رنگ آمیزی می باشد. در حقیقت به کمک سنباده برقی می توان یک سطح خشن و کرکی را به یک سطح صاف برای رنگ آمیزی تبدیل کرد. اگر شما هم دارای شغلی می باشید که نیاز به یک سنباده برقی دارید در این مقاله با ما همراه باشید.

انواع سنباده برقی

انواع سنباده برقی

سهولت کار

ویژگی

سنباده لرزان

سخت(برای افراد مبتدی مناسب نیست)

سنباده زنی را با دقت و سرعت بالایی انجام می دهد.

سنباده تسمه ای

آسان

مناسب برای سنباده زنی قطعات کوچک

سنباده دیسکی

آسان

دارای قابلیت حرکت سریع چرخشی است.

سنباده نواری

سخت(نیاز به تخصص دارد)

سرعت و قدرت بالایی داشته و به دو حالت عمودی و افقی کار می کند.

سنباده مشتی

آسان

برای صیقلی کردن سطوح نرم و محوکردن رنگ های قدیمی.

 

 

 

 

 

 

 

 

در اینجا به تشریح انواع سنباده های برقی که در جدول بالا ذکر شد، می پردازیم؛ که شامل موارد زیر می باشد:

سنباده برقی تسمه ای

این دستگاه دارای موتوری در انتهای خود می باشد که با قدرت بسیار بالایی کار می کند. این دستگاه که به سنباده تانکی هم معروف است، می تواند سطح های بسیار ناصاف را بدون کوچک ترین مشکلی صاف و یکدست کند. کار کردن با این دستگاه بسیار راحت است و حتی افراد آماتور هم می توانند با آن به سادگی کار کنند. سنباده تسمه ای دارای سایز های مختلفی است، که کار کردن با سنباده های کوچک تر آن راحت تر می باشد، اما سنباده های بزرگ تر قوی تر هستند اما اگر تازه وارد هستید، بهتر است از سنباده های کوچک استفاده کنید.

سنباده لرزن برقی

استفاده از سنباده تسمه ای برقی چه مزایایی دارد؟

امروزه تمامی سنباده های برقی در صنایع مختلف کاربرد و مزایای زیادی دارند؛ که سنباده تسمه ای برقی هم از این قاعده مستثنا نیست و دارای مزایایی است که شامل موارد زیر می باشد:

  1. سنباده کاری با این دستگاه با سرعت و پر قدرت انجام می شود.
  2. کنترل کردن این دستگاه و کار با آن بسیار ساده و راحت می باشد و حتی افراد کم تجربه و آماتور هم می توانند با آن به سادگی کار کنند.
  3. برای سنباده کاری قطعه کار های کوچک، بسیار مناسب است و به راحتی می توانید با این دستگاه انجام دهید. فقط باید سنباده تسمه ای را برعکس روی میز قرار دهید و قطعه کار را بر روی رل در حال چرخش قرار دهید.

سنباده برقی لرزان

ظاهر این دستگاه شبیه به سنباده مشتی می باشد؛ اما نحوه عملکرد آن بیشتر مشابه با سنباده تسمه ای می باشد. در این دستگاه از سنباده گرد استفاده می شود و دارای حرکت های دوار ارتعاشی است و از این طریق عمل سنباده زنی را انجام می دهد. در واقع سنباده زنی با این دستگاه با سرعت بالا و با دقت بیشتری انجام می شود. توجه داشته باشید که شما از این دستگاه می توانید به عنوان یک ابزار همه کاره، در کارگاه خود استفاده کنید. تنها نکته ای که در مورد سنباده های برقی لرزان باید دقت کنید این است، که کنترل سنباده لرزان کمی سخت می باشد و برای افراد تازه کار مناسب نیست و افراد حرفه ای بهتر می توانند با این دستگاه کار کنند.

                       برای آشنایی بیشتر با سنباده لرزان می توانید مقاله"سنباده لرزان چیست و چه کاربردی دارد؟"را مطالعه کنید.

سنباده برقی نواری

موتور این دستگاه سرعت و قدرت بسیار بالایی دارد و به دو حالت عمودی و افقی کار می کند. به دلیل نیروی تولیدی بالای این دستگاه و چرخش بالای نوار سنباده، فرآیند سنباده کاری با این دستگاه با شدت بیشتری انجام می شود؛ به همین دلیل حین کار با این سنباده باید با احتیاط بیشتری کار کنید. سنباده برقی نواری یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های سنباده کاری در هر کارگاهی می باشد و از آن برای پرداخت و صیقل دادن نهایی قطعه های چوبی، شیرآلات، جواهرات و سنگ های قیمتی استفاده می شود. در واقع سنباده نواری به شکل یک کمربند در دستگاه قرار گرفته است و برای آخرین مرحله ی صیقل کاری، پرداخت سطح و هم چنین از بین بردن ناصافی گوشه ها و لبه های تولیدات از آن استفاده می شود.

نحوه استفاده از سنباده نواری برقی

زمانی که می خواهید از سنباده نواری برقی استفاده کنید، باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید که آسیب نبینید. هنگام کار با سنباده نواری برقی دستگاه را به سمت پایین فشار ندهید و اجازه دهید دستگاه با وزن خودش کار کند و آرام دستگاه را حرکت دهید، و هر بار کمی از مسیر قبلی را پوشش دهید و هم چنین جهت حرکت دستگاه، سرعت و یا زاویه آن را حین کار تغییر ندهید. توجه داشته باشید که به هنگام عبور از انتهای قطعه دستگاه از دست شما نیفتد هم چنین سیم سنباده را روی شانه بیندازید تا مزاحم کار شما نشود.

 

سنباده برقی دیسکی

همان طور که از نام این دستگاه پیداست سنباده های برقی دیسکی به صورت دایره ای شکل و یا همان دیسکی می باشند. این دستگاه دارای قابلیت حرکت های سریع چرخشی برای صاف کردن سطوح است. هم چنین این دستگاه دارای قابلیت تنظیم سرعت، سیستم لرزش گیر و وزن کم می باشد. این دستگاه برای از بین بردن خط های جوش و سطح های ناهموار، سابیدن فلز های نرم و پلاستیک و هم چنین براده برداری فلز های آهنی کاربرد دارد.

مزایای استفاده از سنباده دیسکی برقی

سنباده های دیسکی برقی دارای مزایای زیادی هستند، از جمله:

  • کار ها با سرعت بیشتری انجام می شوند.
  • تحمل حرارت بیشتری را دارا می باشد.
  • این دستگاه دارای قابلیت تنظیم سرعت و لرزش گیر می باشد.
  • مدت نگهداری سنباده های دیسکی پشت کرکی نسبت به سنباده های دیسکی پشت چسبی طولانی تر می باشد.
  • سطوحی را که با سنباده های دیگر نمی توان صاف و صیقلی کرد را می توان با استفاده از این سنباده انجام داد.

در حین استفاده از سنباده های دیسکی برقی، احتمال شکستگی یا پرت شدن تکه های جدا شده از سنباده به چشم و صورت کاربر بسیار پایین است.

سنباده دیسکی در کجا ها کاربرد دارد؟

سنباده ها برای صیقل دادن سطوح می باشند. امروزه افراد زیادی در زمینه صنایع چوبی و نقاشی ساختمانی با استفاده از سنباده دیسکی برقی به راحتی سطوح مورد نظر خود را صاف و صیقلی می کنند. یکی دیگر از کاربرد های این سنباده ها برای از بین بردن خط های جوشکاری است، زیرا بعد از انجام فرآیند جوشکاری روی سطوح مختلف، خط های جوش باقی می مانند که به کمک سنباده دیسکی می توان سطح مورد نظر را صاف کرد. در آخر علاوه بر صاف کردن سطح فلزات، می توان برای صاف کردن سطوح بزرگ پلاستیکی هم از سنباده دیسکی استفاده کرد.

سنباده برقی مشتی

این نوع سنباده برقی برای صاف کردن سطح های ناصاف و زبر استفاده نمی شود و بیشتر برای صیقلی کردن سطح های نرم به کار می رود هم چنین می توان از آن برای محو کردن رنگ های قدیمی، که بر روی اشیای مختلف باقی مانده هم استفاده کرد. نحوه ی کار کردن با این دستگاه به گونه ای است که کاغذ های سنباده را به شکل مربع در آورده و با کمک گیره هایی بر روی پد سنباده محکم می کنند. با روشن شدن دستگاه، پد ها با حرکت دورانی و لرزشی روی سطح حرکت می کند و عمل سنباده زدن را انجام می دهد. از ویژگی های مثبت این دستگاه این است که جمع وجور و کوچک هستند و می توانید آن را با یک دست نگه دارید و با آن کار کنید و هم چنین دارای سر و صدای کمی هم می باشد.

چه نکات ایمنی را حین کار با انواع سنباده برقی باید رعایت کرد؟

دقت داشته باشید که در حین کار با انواع سنباده برقی باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید؛ که شامل موارد زیر می باشد:

  1. در حین کار دستگاه را محکم نگه دارید و دستگاه را روشن رها نکنید.
  2. روی سطح مورد نظر نباید هر نوع سیم جریان برق و قطعه های فلزی مانند پیچ و میخ باشد.
  3. کیسه ی جمع آوری گرد و غبار و یا نازل مکنده ی کارگاه را قبل از سنباده کاری متصل کنید.
  4. با دست های خیس و مرطوب با این دستگاه کار نکنید.
  5. همیشه برای جلوگیری از پرتاب شدن تکه های چوب و خاک اره به داخل چشم ها، از عینک محافظ استفاده کنید.
  6. برای جلوگیری از مشکلات ریوی و تنفسی در زمان کار کردن با این دستگاه باید محیط مورد نظر دارای تهویه ی مناسب باشد.
  7. در حین سنباده کاری بهتر است که دستگاه را در راه چوب و رگه های آن حرکت دهید.

نکاتی که هنگام خرید انواع سنباده برقی باید در نظر بگیریم:

اگر شما هم به واسطه ی شغل خود، به سنباده برقی نیاز دارید و باید آن را خریداری کنید، اما نمی دانید در زمان خرید چه نکاتی را باید در نظر بگیرید، درادامه این مقاله با ما همراه باشید. ما در این جا تمامی نکاتی را که شما باید هنگام خرید انواع سنباده برقی در نظر داشته باشید را ذکر کردیم؛ که شامل موارد زیر می باشد:

  • سنباده برقی مورد نیاز خود: قبل از خرید باید نیاز خود را بدانید که برای چه کاری می خواهید از این دستگاه استفاده کنید. این گونه می توانید سنباد برقی خریداری کنید که تمامی نیاز های شما را حین کار برطرف کند.
  • منبع تغذیه سنباده: دستگاه سنباده از نظر منبع تغذیه به سه دسته برقی، شارژی و بادی تقسیم می شود. سنباده های برقی و شارژی قدرت کمتری دارند اما قابلیت حمل راحت تری دارند و سنباده های سیمی قدرت بیشتر و قابلیت حمل سخت تری دارند. نوع کاربرد سنباده برقی مورد نظر خود را پیدا کنید تا بدانید به چه نوع منبع تغذیه ای نیاز دارید.
  • مجهز به تنظیم سرعت: اگر دستگاه سنباده ای خریداری کنید که مجهز به سیستم تنظیم سرعت باشد، می توانید دستگاه قوی خریداری کنید و تا زمانی که حرفه ای نشده اید به سراغ سرعت های بالای دستگاه نروید و تا زمانی که تازه کار هستید از سرعت های پایین دستگاه استفاده کنید.
  • کیسه جمع آوری براده ها: دستگاه های سنباده ای را خریداری کنید که دارای کیسه جمع آوری زباله هستند؛ زیرا در این صورت براده ها در هوا پخش نمی شوند و به چشم و ریه های شما هم آسیب نمی رسانند.
  • حجم یا اندازه دستگاه: همان طور که قبلا هم اشاره کردیم این دستگاه دارای سایز های مختلف می باشد. کار با سنباده کوچک دقت زیادی می خواهد، اما سنباده های بزرگ قدرت بهتری دارند. اگر تازه کار هستید بهتر است از دستگاه های کوچک استفاده کنید تا بتوانید به راحتی آن را کنترل کنید.
  • وسایل جانبی: وسایل جانبی مانند فاصله دهی، ترمز سنباده کشی و کیف حمل می تواند به شما در سنباده کشی کمک کند. پس در زمان خرید به وسایل جانبی که روی دستگاه قرار دارد دقت کنید.

حرف آخر

در این مقاله در مورد اینکه سنباده برقی چیست؟ و انواع آن توضیحات لازم را دادیم. شما می توانید با توجه به نیاز خود آن ها را تهیه کنید. شما با خریداری سنباده های برقی می توانید تولیدات متناسبی داشته باشید. امروزه این دستگاه ها در تمامی کارگاه ها یافت می شود زیرا سنباده برقی سبب می شود شما در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید در حالی که دقت لازم را در کار خود به کار برده اید..یکی از مهم ترین مزایایی که این سنباده برقی ها دارند این می باشد، که به دلیل داشتن سیستم تنظیم و کنترل سرعت همه ی افراد ومتخصصان،حتی افراد مبتدی در کارهم به صورت صد در صدی می توانند از آن استفاده کنند. پس اگر به این دستگاه نیاز دارید همین الان برای خرید آن اقدام کنید.

 

سوالات متداول

1-سنباده برقی چیست؟

به دستگاهی که عمل سنباده زدن را با تبدیل نیروی چرخشی موتور به حرکت لرزشی انجام می دهد سنباده برقی می گویند.

2-انواع سنباده برقی کدامند؟

سنباده لرزان،سنباده تسمه ای،سنباده دیسکی و نواری

3-مهم ترین نکته حین کار با سنباده برقی چیست؟

همیشه برای جلوگیری از پرتاب شدن تکه های چوب و خاک اره به داخل چشم ها، از عینک محافظ استفاده کنید.

4- مهم ترین نکته قبل از خرید سنباده برقی چیست؟

در ابتدا باید هدف خود را از خذید مشخص کنید سپس با توجه به آن، دستگاهی که از نظر حجم و اندازه مناسب شماست را انتخاب کنید.