Img

 

همه چیز درباره اره پروفیل بر

اره پروفیل بر یکی از بهترین ابزارها برای برش فلزات است. استفاده از این ابزار به دلیل گسترش کاربرد پروفیل در صنایع مختلف مانند حمل‌ونقل، کشتیرانی و ساختمان‌سازی، در حال افزایش است. در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که اره پروفیل بر چیست؟ و در چه مواردی کاربرد دارد. همچنین قصد داریم شما را با انواع این اره آشنا کرده و مهم‌ترین نکاتی را که باید در کار با آن در نظر داشته باشید؛ به شما یادآور شویم.

اره پروفیل بر چیست

اره پروفیل بر یک اره برقی بسیار سبک و قابل‌حمل است که نسبت به فرزها قدرت بیشتری دارد؛ به همین دلیل در صنایع ساختمانی بسیار پرکاربرد است. این اره می‌تواند برای برش انواع پروفیل‌ها، جایگزین مناسب فرز آهنگری بوده و قدرت موردنیاز برای انجام این کار را کاهش دهد. قطعاتی که برای کار با این نوع اره مناسب هستند؛ معمولا قطری در بازه 300 تا 410 میلی‌متر داشته و ضخامت آن‌ها در حدود 8.2 میلی‌متر است.

انواع اره پروفیل بر

معیارهای مختلفی برای طبقه‌بندی اره پروفیل بر وجود دارد که هریک از آن‌ها تعیین‌کننده یک کاربرد خاص برای این نوع از اره است. برای مثال قدرت موتور این دستگاه، یکی از معیارهای اصلی در طبقه‌بندی آن است که مشخص می‌کند از این نوع اره برای برش چه سطوحی و با چه ضخامتی می‌توان استفاده کرد.

همچنین تعداد دور اره پروفیل بر نیز در مدل‌های مختلف متفاوت است. بازه تغییرات این پارامتر در مدل‌های مختلف اره پروفیل بر از صفر تا سه هزار در دقیقه متفاوت بوده و می‌تواند تعیین‌کننده سرعت دستگاه در زمان برش باشد.

درنهایت ضخامت و قطر تیغه است باعث ایجاد تفاوت در مدل‌های اره پروفیل بر شده و گستره کاربرد آن را تغییر می‌دهد. واضح است که هرچه ضخامت تیغه بیشتر باشد؛ توانایی اره در برش فلزات سخت‌تر بالاتر است. البته باید به این نکته نیز دقت کرد که لزوما بیشتر بودن ضخامت تیغه یا بالاتر بودن قدرت دستگاه، به معنای بهتر بودن آن نیست؛ زیرا این هدف شما از به‌کارگیری اره پروفیل بر است که بهترین گزینه‌ها را برای شما تعیین می‌کند.

اره پروفیل بر

کاربردهای اره پروفیل بر

دانستن این موضوع که کاربرد اره پروفیل بر چیست و در چه مواردی می‌توان از آن استفاده کرد؛ یکی از بهترین راهنماها برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه از میان مدل‌های موجود در بازار است. همان‌طور که گفتیم این نوع از اره به دلیل ساختار خاصی که دارد؛ برای برش فلزات استفاده شده و با استفاده از آن می‌توان برش‌های زاویه‌دار را ایجاد کرد.

مزیت‌های اره پروفیل بر

  • دقت بالا و خطای بسیار کم در برش پروفیل‌ها
  • امکان انجام کار بر روی قطعاتی با شکل خاص
  • افزایش سرعت انجام کار
  • افزایش تسلط کاربر در کنترل عملیات برش
  • قابلیت جابجایی و حمل آسان
  • قدرت بالا در برش فلزات سخت
  • امنیت بالا در حین کار با اره

نکات مهم در کار با اره پروفیل بر چیست

پیش از شروع به کار با هر ابزاری، باید نکاتی را درباره آن بدانید تا بتوانید با استفاده از آن به بهترین نتیجه رسیده و بیشترین بازدهی را به دست آورید. در این بخش می‌خواهیم بدانیم که این نکات مهم در زمان کار با اره پروفیل بر چیست و برای بهبود کارایی این ابزار، باید چه شرایطی را آماده کرد.

  1. اطمینان از درست بودن اتصالات

پیش از روشن کردن و شروع به کار با این اره، باید مطمئن شوید که قسمت‌های مختلف آن به‌درستی در جای خود قرار گرفته و دقیقا بر روی حالتی تنظیم شده‌اند که شما را به نتیجه دلخواه نزدیک خواهند کرد. بنابراین باید در ابتدای کار کابل، سوئیچ، محافظ سنگ برش و پایه گیره اره را چک کنید. همچنین مطمئن شوید که نوع تیغ اره با قطعه شما تناسب داشته و می‌تواند به‌خوبی از پس برش آن برآید.

  1. محکم کردن قطعه

زمانی که مطمئن شدید اره در حالت آماده‌به‌کار قرار گرفته و همه تجهیزات به‌درستی در جای خود هستند؛ باید قطعه را در محل مناسب قرار داده و آن را با استفاده از گیره، ثابت نگه دارید. دقت کنید که گیره‌ها نباید آن‌قدر محکم باشند که حین کار باعث ایجاد تغییر شکل در قطعه شوند. به‌علاوه استحکام این گیره‌ها نیز نباید به‌گونه‌ای باشد که قطعه در حین کار دچار لغزش شده و باعث ایجاد اختلال در کار شود.

اره پروفیل بر برقی

  1. رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات مناسب

به دلیل سرعت بالای چرخش تیغه در این نوع اره، رعایت نکات ایمنی در حین کار با آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در وهله اول باید متناسب با محیط کار، طول سیم اره را تنظیم کنید تا در حین کار اختلالی در جابجایی ایجاد نکرده و یا نبرد. زیرا این دستگاه از برق فشار قوی استفاده کرده و بریدن سیم می‌تواند خطرات بسیار زیادی مانند آتش‌سوزی یا برق‌گرفتگی را به دنبال داشته باشد.

در کنار این‌ها اپراتوری که با دستگاه کار می‌کند؛ باید از تجهیزات ایمنی مانند لباس کار مناسب، ماسک، عینک و دستکش استفاده نماید. استفاده از این ابزارها مانع از وارد شدن براده‌ها و قطعات بسیار کوچک ناشی از برش به قسمت‌های حساسی مانند چشم یا دهان می‌شود.

  1. تخمین زمان برش پیش از انجام کار

شاید با خود فکر کنید که اهمیت تخمین زمان برش در زمان کار با اره پروفیل بر چیست و چرا باید این کار را انجام داد؛ باید بدانید که روشن ماندن دستگاه به مدت طولانی می‌تواند باعث داغ شدن اره و قطعه شده و به اره آسیب بزند. به همین دلیل شما پیش از روشن کردن دستگاه، باید زمان موردنیاز برای انجام را با توجه به ضخامت و جنس قطعه تخمین زده و در صورت نیاز در بازه‌های زمانی مشخص، دستگاه را برای خنک شدن خاموش کنید.

  1. خودداری از برش موادی غیر از پروفیل با این اره

همان‌طور که از نام این اره مشخص است؛ باید از آن تنها برای برش پروفیل استفاده کرد. البته قدرت بالای این دستگاه باعث شده که بتوان مواد دیگر مانند بتن، فولاد، سیمان و آلیاژهای آلومینیومی را با استفاده از آن برش داد؛ اما باید بدانید که این کار باعث کند شدن تیغ اره شده و ممکن در درازمدت، به کاربر و قطعه آسیب وارد کند.

اره پروفیل بر

  1. رعایت اصول نگهداری از اره پروفیل بر برای افزایش طول عمر

اگر اره پروفیل بر در حین کار به‌طور ناگهانی متوقف شده یا گیر کرد و یا اینکه پس از روشن شدن، صدای ناهنجاری تولید کرد؛ باید بلافاصله آن را خاموش کنید. دقت کنید که در این موارد هرگز به دستگاه ضربه نزنید و بررسی شرایط را به یک شخص متخصص بسپارید. همچنین هرگز اجسام سنگین را بر روی گیره قرار ندهید.

در کنار این‌ها باید پس از هر بار استفاده از اره، تیغه را تمیز کرده و دوباره در جایگاه خود قرار دهید. دقت کنید که تیغه‌های اره پروفیل بر قابلیت تیز شدن ندارند؛ بنابراین باید پس از مدتی کار با این دستگاه، آن‌ها را تعویض کرده و هرگز با تیغه معیوب کار نکنید. همچنین باید دستگاه را پس از اتمام مراحل کار، از برق جدا کنید.

درنهایت باید بدانید که هرگز نباید اره پروفیل بر را در محیط مرطوب نگهداری کنید؛ زیرا این کار باعث کاهش سختی سنگ برش شده و کارایی دستگاه را از بین خواهد برد.

سخن پایانی

کمتر کسی در دنیای آهنگری امروز پیدا می‌شود که نداند اره پروفیل بر چیست؟ و برای چه مواردی کاربرد دارد؛ بااین‌حال آشنایی با کاربردها و انواع این اره برای کسانی که می‌خواهند وارد این کار شوند یا قصد خرید دستگاه را دارند، بسیار مهم است. در کنار این‌ها دانستن نکات مهم در کار با این دستگاه می‌تواند طول عمر آن را بهبود بخشیده و باعث افزایش بازده شود. به همین دلیل در این مقاله تلاش کردیم تا همه این موارد را بررسی کرده و مهم‌ترین نکات را برای نگهداری بهتر از این دستگاه به شما یادآور شویم.

 

 

سوالات متداول


1_اره پروفیل بر چیست؟

اره پروفیل بر یکی از بهترین ابزارها برای برش فلزات است. استفاده از این ابزار به دلیل گسترش کاربرد پروفیل در صنایع مختلف مانند حمل‌ونقل، کشتیرانی و ساختمان‌سازی، در حال افزایش است.


2_مزیت‌های اره پروفیل بر چیست؟

دقت بالا و خطای بسیار کم در برش پروفیل‌ها امکان انجام کار بر روی قطعاتی با شکل خاص افزایش سرعت انجام کار افزایش تسلط کاربر در کنترل عملیات برش قابلیت جابجایی و حمل آسان قدرت بالا در برش فلزات سخت امنیت بالا در حین کار با اره